بیگ بنگ: اگر فکر می کنید که ذهن شما تنها مکان امن باقی مانده برای تمام اسرارتان است، بهتر است دوباره فکر کنید، چون دانشمندان یک قدم جدی در راستای خواندن ذهن و افکار شما و نشان دادن آن بر روی نمایشگر برای همه بر داشته اند.

mind-readingg_1024به گزارش بیگ بنگ، تیمی از دانشگاه ایالتی اورگن سیستمی را طراحی کرده است که می تواند ذهن مردم را توسط اسکن مغزی بخواند، وتصویر  آن ها را آنگونه که در سر خود می بینند، بازسازی کند. همانطور که به زودی خواهید دید، نتایج بسیار متحیر کننده بوده اند. برایان رزنیک  یکی از اعضای تیم عصب شناسی برایس کوهل گفت:” ما میتوانیم، حافظه کسی را دریافت کنیم که به طور معمول کاملا شخصی است و ما می توانیم آنها را از مغزشون خارج کنیم.”

و حالا ببینیم چگونه این دستگاه عمل میکند، محققان 23 داوطلب را انتخاب کردند و مجموعه ای شامل 1000 عکس رنگی تصادفی از صورت مردم را جمع آوری کردند. این عکس ها را به داوطلبان در حالی نشان داده شد که به دستگاه FMRI متصل بودند تا از این طریق بتوانند با تشخیص تغییرات جریان خون مغز، میزان فعالیت عصبی آنها را اندازگیری کنند.

همچنین به دستگاه FMRI یک برنامه هوش مصنوعی متصل است که می تواند با دریافت یک توصیف ریاضی از هر چهره که شرکت کنندگان در زمان واقعی می بینند، فعالیت مغزی آنها را بخواند. محققان با مشخص کردن 300 ویژگی فیزیکی خاص در صورت به هوش مصنوعی کمک کردند تا بتواند آنها را به صورت کد ببیند. در واقع مرحله اول به عنوان یک جلسه آموزشی برای هوش مصنوعی بود تا یاد بگیرد چگونه حجم زیادی از فعالیت های عصبی را به یک ویژگی خاص فیزیکی درون چهره مرتبط سازد.

هنگامی که هوش مصنوعی به اندازه ی کافی توانست فعالیت مغزی و کد چهره مرتبط را تشکیل دهد، این تیم مرحله ی دوم آزمایش را شروع کردند. در این مرحله، هوش مصنوعی تنها به دستگاه FMRI متصل بود و باید می توانست چهره شبیه را تنها براساس فعالیت های مغزی شرکت کننده ها، نشان دهد. تمامی عکس هایی که در این مرحله به شرکت کنندگان نشان داده شد با عکس های مرحله قبل متفاوت بود. دستگاه تنها بر اساس بررسی فعالیت دو منطقه جداگانه ی شکنج زاویه ای مغز(ANG) که در تعدادی از فرآیندهای مرتبط با زبان، پردازش اعداد، آگاهی محیطی و شکل گیری خاطرات دخیل است و  لوب پس سری(OTC) که پردازش نشانه های بصری را بر عهده دارد، موفق به بازسازی چهره ها شد. شما میتوانید نتایج واقعی این آزمایش را در زیر ببینید:

face-compileرزینک در گزارش خود گفت: بله، به زودی ،قصد داریم جنایتکاران را دستگیر کنیم و با استفاده از حافظه و خاطرات آنها صحنه جرم را باسازی کنیم و تصویری بی نقص بکشیم و یا با استفاده از حافظه قربانیان بتوانیم به چهره جنایتکاران دست پیدا کنیم. محققان چیز بسیار مهمی را ثابت کردند، آنها زمانی که تصاویر عجیب و غریب بازسازی شده توسط دستگاه را به گروهی دیگر از شرکت کنندگان نشان دادند، آنها توانستند چهره های اصلی گروه اول که به دستگاه FMRI متصل بو و به آنها نشان داده شده بود را تشخیص دهند.

محقان تصاویر بازسازی شده را به گروهی دیگر از داوطلبان آنلاین نشان دادند و از آنها سوالات ساده ای مانند: “آیا مرد است یا زن ؟” ” آیا این شخص شاد است یا غمگین؟” و یا ” آیا رنگ پوستش روشن است یا تیره ” با درصدی بیشتر از شانس، جواب ها درست بود و این نشان داد با استفاده از ذهن خوانی میتوان این اطلاعات پایه ای را جمع آوری کرد. ” پس گروهی از مردم توانستند با کمک دستگاه، فکر گروهی دیگر را بخوانند.

تیم تحقیقاتی در حال حاضر بر روی یک کار سخت تر تمرکز کرده، اینکه شرکت کنندگان به یک چهره نگاه کنند و آن را به خاطر بسپارند و بعد از آن هوش مصنوعی تصویر مشابه را بر اساس حافظه آنها بازسازی کند. همانطور که میتوانید تصور کنید این کار بسیار سختی است و نتایج آن را به خوبی نشان داد:

faces-angنتایج کاملا مسخره است اما پتانسیل زیادی وجود دارد و این خود بسیار جذاب است، به خصوص زمانی که می دانید پیشرفت سریع تکنولوژی مانند این می تواند یک منبع درست در اختیار بگذارد. شاید یک روز ما توانستیم واسطه ها را از میان برداریم و نه تنها کلمات بلکه تصاویر هم برای یکدیگر بفرستیم آن هم از طریق ِ فکر با فکر! جزئیات بیشتر این پژوهش در The Journal of Neuroscience منتشر شده است.

ترجمه: امیر علی حریری/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

6 دیدگاه

  1. به نظرم در جوامعی که با دروغ بنا شده چنین دستگاهی به شدت نیاز هست
    اما چه کسی می تواند این دستگاه را به سیاست مدارها و اربابان قدرت وصل کند؟ این آن ها هستند که برای اعتراف گیری اقشار ضعیف استفده خواهند کرد

  2. این دسگاه میتونه خوبی ها و بدی هایی داشته باشه مثلا یک خوبیش اینه که میتونیم جنایت کارا رو به راحتی دستگیر کنیم و اینکه مثلا شما فرض کنید یک معمار هستید دیگر لازم نیست نقشه را روی کاعذ پیاده کنید و در ذهن خود به بقیه نشان میدهید!!! و حالا نکات بدش اینه که دیگه حتی افکارمون هم مال خودمون نیستند و این خیلی خیلی بده ولی این بدیش انقدر بده که دیگه اصلا به خوبیهاش هم نمیشه فکر کرد!!! کاشکی درست نشه

  3. واقعابده اومیدوارم هیچ وقت همچین چیزی ساخته نشه اگراین جورباشه عصر برده داری دیگری شروع می شه