بیگ بنگ: محققان آلمانی در حال تلاش برای ساخت یک سیستم عصبی هستند که به واسطه آن، ربات ها هم درد را حس می کنند. هدف از تلاش محققان دانشگاه لایبنیتس هانوفر این است که به ربات ها امکان دهند اشیایی را که می توانند به آنها صدمه بزنند، در محیط اطراف خود تشخیص دهند.

robothandبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، برای مثال اگر بازوی ربات در یک دستگاه گیر کند، احساس درد ممکن است باعث شود که ربات برای رهاسازی خود تلاش کند، همان گونه که انسان به طور غریزی دست خود را از اشیاء تیز دور نگه می دارد. محققان با بیان این که درد یک سیستم حفاظتی است، می گویند که دوری از منبع درد به فرد کمک می کند آسیب نبیند و از این مکانیسم می توان در ربات ها نیز استفاده کرد، حتی اگر احساس درد آنها مانند انسان ها نباشد.

گرچه هدف اصلی این طرح، حفاظت بالقوه از ربات ها است، اما می تواند امنیت انسان ها را نیز بیشتر کند. در آینده، احتمالا شمار فزاینده ای از ربات ها شانه به شانه انسان ها مشغول کار می شوند. آموزش به ربات ها برای دوری از برخوردها و حوادث دردناک، احتمال وقایعی را همچون برخورد بازوی یک ربات غول پیکر با سر یک کارگر انسان کاهش می یابد.

محققان در جریان آزمایش ها، بازوی یک ربات را به حسگر کوچکی در نوک انگشت مجهز کردند و آن را با بافت مصنوعی شبیه ساختار پوست انسان پوشاندند. این حسگر در زمان تشخیص فشار و یا درجه حرارت بالا، احساسات درد را انتقال می دهد و حتی می تواند شدت درد را در مراتب ضعیف، متوسط و شدید طبقه بندی کند. این فناوری هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد اما اگر قرار باشد ربات ها به بخش بیشتری از زندگی انسان ورود کنند، تکمیل آن ضرورت پیدا می کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: independent.co.uk

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. اینکه درد نیست، یک تعریف جدید برای رباتها برای حفاظت خود با طراحی چیزی شبیه سیستم عصبی هست.