بیگ بنگ: محققان دانشگاه اتریش موفق به ساخت نخستین پای مصنوعی شده‌اند که قادر به انتقال پیام‌های حسی به مغز است.

_83486894_sensorsohle1به گزارش BBC، ولفگانگ رنگر صاحب اولین پای مصنوعی دنیا است که قادر به انتقال پیام‌های حسی به مغز است. پای راست این آموزگار سابق اتریشی، سال 2007 پس از سکته مغزی و تجمع لخته خون قطع شد. او که حالا 54 ساله است می‌تواند بدود، دوچرخه سواری و حتی کوهپیمایی کند. حرکت پای مصنوعی او طبیعی و به سختی قابل تشخیص است.

ولفگانگ رنگر می‌گوید: «با این پا می‌توانم ناهمواری زمین زیر پایم را حس کنم. یا در زمستان خیلی مهم است که می‌توانم متوجه لیز بودن زمین شوم و واکنش نشان دهم تا سر و یا زمین نخورم». پای مصنوعی علاوه بر افزایش تعادل و امنیت، درد طاقت فرسای پس از جراحی قطع عضو را کاملا از بین برده است. این پروتز نتیجه کار پروفسور هوبرت اگر در دانشگاه لینس اتریش است. ابتدا، جراحان رشته‌های عصبی باقیمانده پای قطع شده را به بافت‌های سالم ران پیوند زدند. سپس شش حسگر عصبی در کف پای مصنوعی سبک وزن قرار داده شد. سنسور‌ها به تحریک کننده‌های درون کاسه‌ای متصل شده‌اند که پای قطع شده در آن می‌نشیند. با هر گام یا فشار، حسگرهای پای مصنوعی به مغز پیام می‌فرستنند.

_83488828_fahrrad2پروفسور اگر، کارشناس اندام‌های مصنوعی می‌گوید: «نقطه‌های حساس یا فشار در کف این پای مصنوعی حساس قرار داده شده‌اند. این نقطه‌های حساس، تماس با سطح زمین و همچنین حرکت پای مصنوعی را محاسبه می‌کنند. این اطلاعات به سلول‌های عصبی و سپس به مغر ارسال می‌شود و مغز آن را حس می‌کند». پروفسور هوبرت اگر سال 2012 نیز بازوی مصنوعی که با مغز کنترل می‌شود ساخته بود. او امیدوار است با جلب همکاری شرکت‌های کوچک دیگر برای ساخت اندام‌های مصنوعی، قیمت‌های موجود در بازار که بین 10 تا 30 هزار یورو است، کاهش دهد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: BBC

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.