بیگ بنگ: تصاویر پرتوهای نوری خارق‌العاده در اونتاریوی کانادا به تازگی در فضای مجازی پرطرفدار شده‌ است و کاربران این ستون‌های نوری را با بخشی از فیلم‌های جنگ‌های ستاره‌ای مقایسه می‌کنند.

highexposure01به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، شايد اين پديده به ظاهر عجيب و غريب بيايد، اما هميشه يك توضيح علمي وجود دارد. اين تصاوير در نورث‌بي اونتاريو توسط فردي به نام تيمي جو الزينگا ثبت شده‌اند. وي اين ستون‌هاي نوراني را در بامداد روز ششم ژانويه در تاريكي آسمان مشاهده كرده‌است درحالي كه دماي هوا در آن ساعت منفي 18 درجه سانتيگراد بوده‌است.

به گفته وي اينگونه به نظر مي‌آمد كه ستون‌هاي نوري از نقاط متعددي از سطح زمين بيرون زده و به آسمان مي‌رفتند. با اين‌ همه اين رويداد يك پديده بسيار رايج اتمسفري است كه به ستون‌هاي نوري شهرت دارد. اگرچه اين پديده شباهت زيادي به شفق‌هاي قطبي دارد، اما ارتباطي به اين رويداد، كه به واسطه تحريك اتم‌هاي اتمسفر زمين به واسطه ذرات باردار الكتريكي فضا ايجاد مي‌شود ندارد.

Halo_in_the_Himalayasدر عوض ستون‌هاي نوري در دماي انجماد، زماني كه بلورهاي مسطع و 6 ضلعي يخ در لايه پاييني اتمسفر شكل مي‌گيرند خلق مي‌شوند. زماني كه اين رويداد رخ مي‌دهد، بلورها آينه‌اي تركيبي و غول‌پيكر ايجاد مي‌كنند كه مي‌توانند نور را از يك منبع نوري، مانند نور شهرها يا خودروها باز بتابانند. در واقع آنچه در اين تصاوير ثبت شده‌اند، نوري است كه از زمين به فضا سفر مي‌كند و توسط اين آينه‌ها به زمين بازتابانده مي‌شوند و به شكل اين ستون‌هاي درخشان ديده مي‌شوند.

ستون‌هاي نوري پديده‌اي پديده‌اي نوري به شمار مي‌رود كه به خانواده هاله‌ها تعلق دارد، زيرا به واسطه تعامل نور و بلورهاي يخي ايجاد مي‌شوند. ديگر نمونه‌هاي مرتبط با اين خانواده هاله‌هاي خورشيدي هستند كه نمونه آن در تصوير بالا در هيماليا ثبت شده‌ است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.