زمین 250 میلیون سال بعد با حالا خیلی متفاوت خواهد بود. قاره ی اروپا می رود که با قاره آفریقا تصادم کند همانطور که استرالیا به سمت شمال می رود تا با آسیا ادغام شود. اقیانوس آتلانتیک هم شاید گسترده تر شود. سپس این روند معکوس می شود تا این اقیانوس ناپدید می شود.

250 میلیون سال قبل خشکی های زمین داخل یک سوپر قاره به نام پانگه آ جمع بود. سپس پانگه آ بصورت قطعات بزرگی شکسته شد. فرایندی تدریجی که تکتونیک صفحه ای نام دارد.
سپس قاره ها به آهستگی شروع به همگرایی کردند و به آن ادامه می دهند تا جایی که در طول 250 میلیون سال آینده قاره ی عظیمی بنام آلتیما پانگه آ ( Pangea Ultima ) را تشکیل می دهند.
دکتر کریستوفر اسکاتز ، استاد زمین شناسی در دانشگاه تگزاس که در این باره تحقیق کرده است می گوید : ما واقعا نمیدانیم که آینده چه می شود. همه ما می توانیم براین اساس که حرکت کنونی صفحات چگونه ادامه پیدا خواهد کرد و کجا به اتمام خواهد رسید پیش بینی هایی کنیم. در میان این پیش بینی ها این است که آفریقا به حرکتش رو به شمال ادامه می دهد و رشته کوهی در مقیاس هیمالیا در جنوب اروپا به جا خواهد گذاشت.
Pangaea_Ultima
تا اینکه سرانجام ظرف میلیونها سال آینده ، آفریقا به آهستگی به اروپا برخورد می کند. این برخورد فشاری بر آلپ و پیرینه در اروپا وارد می کند و مسئول زلزله هایی است که یونان و ترکیه را خواهد لرزاند.
استرالیا به سمت شمال حرکت می کند و با جزایر جنوبی آسیای جنوب شرقی برخورد می کند. با برخورد شانه ی چپ این قاره ، استرالیا می چرخد و به چین جنوبی و برونئی برخورد می کند. مثل هند که 50 میلیون سال قبل با آسیا برخورد کرد و به قاره ی آسیا اضافه شد.
آمریکا هم ابتدا از آفریقا و اروپا دورتر می شود چرا که اقیانوی آتلانتیک به طور دائم بزرگ و بزرگتر می شود. در واقع کف دریای آتلانتیک از شمال تا جنوب به وسیله ی یک شیار یا برامدگی کوهستانی زیر آبی شکاف می خورد و کف آن را گسترش می دهد. این شیار جایی است که مواد سنگی از داخل زمین از آن به بالا جریان پیدا می کند. به عبارتی دو نیمه کف دریا به آهستگی از هم جدا می شود و شیار آن با یک ماده ی جدید پر می شود و موجب می شود که آتلانتیک پهن شود. اما با ادامه فعل و انفعالات ، این اقیانوس کوچکتر می شود و سرانجام ناپدید می شود. آمریکا هم با قاره ی اروپا و آفریقا برخورد و ادغام می شود.
بعد از 250 میلیون سال قاره های زمین دوباره بصورت توده خشک و عظیمی بنام پانگه آ آلتیما با یکدیگر ادغام می شوند.

Read More : http://science.nasa.gov
http://en.wikipedia.org/wiki/Pangaea_Ultima

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.