سرنوشت نهایی کیهان!

بیگ بنگ: ماهواه های فضایی از جمله، کوبه ، WMAP و پلانک نه تنها دقیق ترین نگاه اجمالی را در مورد سال های ابتدایی جهان، برای ما فراهم می آورد، بلکه تصویر دقیقی از چگونگی مرگ جهان را نیز ارائه دادند. همانگونه که نیروی مرموز ضد گرانش، در ابتدای زمان کهکشان ها را از هم دور ساخت و به تورم معروف شد، همین نیرو جهان را به سمت سرنوشت نهایی خود سوق می دهد.

این تصویر که بر پایه ی داده های بدست آمده از ماهواره های کوبه، WMAP و پلانک تکمیل شده است، کهن ترین نور کیهان را، درست 380 هزار سال پس از بیگ بنگ نشان می دهد.

این تصویر که بر پایه ی داده های بدست آمده از ماهواره های کوبه، WMAP و پلانک تکمیل شده است، کهن ترین نور کیهان را، درست ۳۸۰ هزار سال پس از بیگ بنگ نشان می دهد.

به گزارش بیگ بنگ، در گذشته ستاره شناسان تصور می کردند که انبساط جهان به تدریج رو به کاهش است، اما هم اکنون می دانیم که در حقیقت انبساط جهان در حال شتاب گرفتن است و کهکشان ها با سرعت فزاینده ای در حال دور شدن از ما هستند. همان انرژی تاریکی که ۷۰ درصد مجموع مواد و انرژی موجود را تشکیل می دهد، با راندن کهکشان ها از هم، انبساط جهان را سرعت می بخشد. آدام ریس، از انستیتوی تلسکوپ جهانی می گوید: « جهان مانند راننده ای رفتار می کند که با نزدیک شدن به چراغ قرمز سرعت را کم کرده و سپس با سبز شدن چراغ، پدال گاز را می فشارد.»

در حالی که تا ۴ میلیارد سال دیگر به دلیل کشش گرانشی متقابل کهکشان راه شیری و آندرومدا با هم ادغام می شوند و به یک کهکشان تبدیل می شوند. اما در طول ۱۵۰ میلیارد سال آینده ، در صورتی که عاملی باعث معکوس شدن روند انبساط نگردد، کهکشان راه شیری تقریبا به کهکشانی تبدیل می شود که ۹۹٫۹۹۹۹۹ درصد از تمامی کهکشان های اطراف از مرز قابل رویت آن فراتر رفته اند. کهکشان های آشنای آسمان شب، آنچنان با سرعت از ما دور می شوند که نور آنها هرگز به ما نخواهد رسید. خود کهکشان ها از بین نمی روند، ولی آنقدر از ما دور خواهند شد که رصد آنها از طریق تلسکوپ دیگر امکان پذیر نخواهد بود. با اینکه جهان قابل رویت ما تقریبا شامل ۱۰۰ میلیارد کهکشان است، در ۱۵۰ میلیارد سال آینده، تنها چندین کهکشان در ابر خوشه محلی کهکشان ها، قابل رویت خواهد بود.

حتی با فراتر رفتن در زمان، تنها گروه محلی ما، شامل تقریبا ۳۶ کهکشان، تمام جهان قابل رویت را تشکیل خواهند. میلیاردها کهکشان از افق دید ما خواهند گریخت. به این دلیل که گرانش داخل گروه محلی، برای غلبه بر انبساط جهان کافی است. وقتی که کهکشان های دور دست از نظر غایب می شوند، ستاره شناسی که در آن عصر زندگی خواهد کرد، ممکن است اصلا قادر به شناسایی هیچ انبساطی نباشد، زیرا که گروه محلی کهکشان ها، خود بطور داخلی انبساط نمی یابد. در آینده دور ، وقتی ستاره شناسان آسمان شب را برای اولین بار مورد بررسی قرار دهند، ممکن است نفهمند که انبساطی وجود دارد و نتیجه بگیرند که جهان ایستا است و تنها از ۳۶ کهکشان تشکیل شده است.

pic-cosmic-view

اگر این نیروی ضد گرانش ادامه داشته باشد، جهان عاقبت در یک انجماد بزرگ به پایان خواهد رسید. با نزدیک شدن دمای فضا به صفر مطلق، دمایی که مولکول ها در آن خود به سختی حرکت می کنند، تمام حیات هوشمند موجود در جهان در نهایت، در یک مرگ دردناک منجمد خواهند شد. میلیاردها میلیارد سال دیگر، ستارگان از درخشش خواهند ایستاد، شعله های اتمی آن ها با به اتمام رسیدن سوختشان فروکش خواهد کرد و آسمان برای همیشه تاریک خواهد شد. در اثر انبساط کیهانی، جهان مرده سردی از ستاره های کوتوله سیاه، ستاره های نوترونی و سیاهچاله ها باقی خواهد ماند و حتی با گذشت زمان، سیاهچاله ها نیز انرژی خود را از دست خواهد داد و غبار سرد بی جانی از ذرات بنیادین سرگردان باقی خواهند ماند.

در چنین جهان سیاه و سردی، حیات هوشمند غیر ممکن خواهد بود. قوانین پولادین ترمودینامیک انتقال هرگونه اطلاعات در چنین محیط منجمدی را غیر ممکن می دانند و حیات لزوما متوقف خواهد شد. این ایده که جهان سرانجام در انجماد، به عمر خود پایان خواهد داد، اولین بار در قرن هجدهم مطرح شد. چارلز داروین، در تفسیر این مفهوم که قوانین فیزیکی ظاهرا تمام زندگی هوشمند را نابود خواهند کرد، نوشته است: « با پذیرش آنچه من به آن معتقدم، که انسان در آینده دور موجود بسیار کاملتری از آنچه امروز هست خواهد بود، این فکر غیر قابل تحملی است که بپذیریم انسان و دیگر موجودات با ادراک، پس از دوره ای بلند مدت از پیشرفت تدریجی، محکوم به نابودی کامل باشند.» متاسفانه آخرین داده های بدست آمده از ماهواره WMAP و پلانک ظاهرا تحقق کابوس داروین را تایید می کنند. این در حالی است که هنوز راهی برای فرار به جهان های موازی باقی مانده است. بزودی مطلبی در مورد گریز به ابر فضا و جهان های دیگر منتشر می کنیم.

به قلم میچیو کاکو – جهان های موازی

1. niva گفت:

مطالب مثل همیشه عالی ولی متاسفانه نظرات تقریبا صفر!!!

2. Astronomy* گفت:

چطورازاین تصاویرمیتوانیدبگوییدکه دنیا با انجماد به آخرمیرسد. همه میدانیم که هرکاری که انجام میدهیم انرژی به حرارت تبدیل میشودوکره ی زمین درحال گرم شدن است حال چطور کره ی زمین منجمدخواهدشد؟ وجهان های موازی هم فقط درحدیک نظریه است واثباتی برای آن نیست. اگراثباتی برای آن وجوددارد ازشما خواهش میکنم که برروی سایت قراردهید.
    باتشکر

3. ایلیاد گفت:

پس از نابودی جهان تولدی دیگر می تواند دوباره شکل بگیرد، همانطور که جهان کنونی ما از هیچ به وجود آمده است.
    من نمی دونم چه بر سر علم اومده که به صورت تجاری داره عمل می کنه (جذب مخاطب) و نظریه های مختلف رو می خواهد “خوشایند” “ناخوشایند” “زشت” “زیبا” “دلپذیر” و یا…. نشون بدن… فیزیک فیزیک است و اینگونه تعبیر و تفسیرها در فیزیک جایی ندارند. یک پدیده و یا نظریه از دیدگاه یکی زیبا و از دیدگاه دیگری نازیبا و ناخوشایند است.

4. alireza گفت:

با سلام.
    نظرات صفر واقعا قابل تامل بود.
    به نظر من باید سایت انجمن و چت روم داشته باشد، و در انجمن یا … بیان شود که در تاریخ از قبل تایین شده بین افراد اماتور و یا … یک بحث یک ساعته خواهد بود و امثال اینها.که شور و هیجان و علاقه ایجاد کند و مثلا یک ازمون انلاین مثل اصول منطق در بحث کردن یا سیلست هایبخث برای پیش زمینه سطح بالاتر از اماتور برگزار شود . … .یا یک اپلیکیشن که خبر های سایت یا خبر های مورد توجه سایت را به صورت خبر خوان ارائه دهد هم جالب است.با اینکه این سایت فروشگاه دارد ولی به نظر من سایتی ناسودبر میباشد.من از وقتی سایت تازه افتتاح شده بود مخاطب سایت بودم و حالا خوشحالم که هر مطلبی میبینم مطالب مرتبط با ان کاملا با ان مرتبط هستند و این یعنی کامل تر شدن ارشیو سایت.
    راحت است که خود عضو تیم نویسندگان یا مترجمان نشوم ولی این حرف ها را بزنم که چرا از مباحث بنیادین فیریک نظری فاصله گرفته و وارد مباحث فقط خبری یا … شدید!
    ولی خود شما niva مثلا اگر همراه از اول سایت بوده باشیددرمورد پروژه هارپ یا چند مبحث مربوط به فوتون ها بحث حسابی بالا گرفت ولی این صحبت ها انچنان جای بحث ندارد.ممنون بدرود.
    ——
    نظر من درمورد این مطلب:
    گزینه گریز به جهان های مواری یا نظریه ریسمان ها و ابر تئوری m همیشه برای من البته ببخشید مضحک و غیر قابل باور بوده.واقعیت جهان چیزی است که الان میبینیم و هست. این تئوری ها در سطح ماکرو که اصلا جایی ندارند ، ولی همیشه سطح بنیادی با سطح ماکرو متفاوت بود که یکی از مشهورترین انها قانون دوم ترمودینامیک و زمان روبه جلو میباشد.واقعا اینشتاین هم جا خورد. ولی ، ولی ظاهرا این تئوری ها از جریان واقعیت دور نشدند و مستقیم به دل واقعیت میروند و این لازمه تغییر نگرش من[ 🙂 ] درمورد این نظریه ها میباشد.

5. Astronomy* گفت:

ببخشید شایدسوالی که میکنم همه بلدباشیدولی نمیتوانم وقتی راصرف مطلبی کنم که درآخر چیزی به معلوماتم اضافه نکند.
    نظریه ی جهان های موازی چیست؟

6. DRAGOOO گفت:

تا ۱۵۰ ملیارد سال دیگه کمون نکنم زمینی در کار باشه یعنی دوام نمیاره همین الانشم از خیلی لحاظ اسیب دیده توسط انسانها.اما اگه بودیم گمون کنم تا اون موقع یه تلسکوپ درست حسابی هست که فاصله های خیلی زیاد رو هم که الان قابل مشاهده نیستن رصد کنه.خدا کنه تا ۱۵۰ ملیارد سال دیگه سایت شما پا برجا باشه وگرنه مطالب به این خوبی رو هرجایی نمیشه پیدا کرد.

7. نیما گفت:

برادر من، منظومه شمسی ۹ میلیارد سال عمر می کنه، که ۴٫۵ میلیارد سال ازون گذشته. ۴٫۵ میلیارد ساله دیگه خورشید به غول سرخ تبدیلی می شه و ۵٫۵ میلیارد سال دیگم به یک کوتوله سفید. این اعداد و ارقام نجومی فقط از پس یه آدم فیلم علمی تخیلی بین برمیاد.
    ثانیا تو کمتر از ۱۰۰ سال ناسا ۴ تا تلسکوپ فضایی داره که ۲ تاش خورشید گرده. میدونی یعنی چی، یعنی مثه زمین دوره خورشید می چرخه. نیاز نیست حتما ۱۵۰ میلیارد سال بگذره تا ما بتونیم جزئیات جهان رو ببینم. ۱۰۰ سال دیگه به ما انسان های بدوی خواهند خندید. دو تلسکوپ چاندرا و کپلر در مداری به دور خورشید می چرخند هابل و اسپریتز هم دو تا دیگه از تلسکوپ های فضایی ناساست.
    عمر دنیا ۱۳٫۸ میلیارد ساله، بعد ۱۵۰ میلیارد سال؟؟ عمر دنیا ۱۳٫۸ میلیارد ساله اما قطر دنیا ۴۹ میلیارد سال نوری. اعداد وارقامتو درست انتخاب کن.

• سمیر الله وردی گفت:

دوست گرامی، این متن و اعداد و ارقام آن را میچیو کاکو در کتاب جهان های موازی نوشته است و در خصوص آینده ی جهان در ۱۵۰ میلیارد سال آینده با توجه به مشاهدات و شواهد موجود، پیش بینی کرده است، باید توجه کنید که کاکو فرض کرده که در آینده افق دید ما نسبت به کیهان و آینده ی آن چگونه است،البته خوب می دانیم که خورشید چقدر عمر می کند، اما این نکته نیز حائز اهمیت است که شاید در آینده بشر در جایی از کهکشان راه شیری ساکن باشد اما با تکنولوژی و انرژی هایی که در حال حاضر تصورش برایمان سخت میباشد! در ضمن قطر جهان قابل مشاهده ۹۳ میلیارد سال نوری میباشد نه عددی که نوشتید. این هم درست نیست که شما متن اصلی مقاله را نخوانید و غرض ورزانه فقط به کامنت برخی کاربران حمله کنید. در سایت بیگ بنگ باید به تمامی کاربرانی که بحث علمی انجام می دهند و نظرشان را بیان می کنند، احترام گذاشت.

• نیما گفت:

حق با شماست. اما با نگاه به نظر بعضی کاربرها می فهمیم باید بهشون یاد داد که نسنجیده حرفی رو نزن. این حمله تو علم کمک می کنه دفعه بعد حرف بر اساس استناد باشه. در مورد قطر تورم هم منظور شعاع بود.

• DRAGOOO گفت: