بیگ بنگ یا انفجار بزرگ چیست؟

Bigbang

پیدایش کائنات برای انسان یک نادانسته بود و بشر می خواست بداند که این پیدایش از کجا شروع شد.آیا به صورت یکنواخت بوده و همین گونه نیز ادامه دارد یا نه؟ چنان که برخی اعتقاد داشته اند که کائنات همین ساختار را داشته و بدون تغییر باقی می ماند. خب نتیجه اینکه نظریه های مختلفی در این رابطه وجود داشت و نظریه پردازیهای زیادی می شد. یکی از این نظریه ها که حدود سی و هفت یا سی و هشت سال قبل ارائه شد بیگ بنگ یاهمان انفجار بزرگ نام داشت که توانست به خیلی از ابهامات پاسخ بدهد. این نظریه، آغاز کائنات را از یک هسته اتم در فضا و زمان صفر می داند زیرا آن هنگام هنوز فضا وزمان آغاز نشده بود. تصور بکنید که تمام کائنات در یک هسته اتم یاحتی کوچکتر از آن جای داشت و در یک لحظه این فضا و زمان آغاز می شود یعنی اینکه یک انفجار بزرگ که حاصل گرانش شدید ناشی از فشردگی بوده، شروع شد.

این واقعه بین سیزده تا پانزده میلیارد سال پیش رخ داده است، درحقیقت این حادثه از آن نقطه صفر شروع می شود. قابل ذکر است که باوجودچنین فشردگی ای طبیعتاً دمای بسیار زیادی در لحظه کمی قبل از انفجار بزرگ حاکم بوده است. هنگامی که فضا وزمان شروع به بزرگ و باز شدن کرد، دما مدام رو به کاهش بوده به طوری که تخمین زده می شود وقتی فقط یک ثانیه ازتشکیل کائنات می گذشته است ده میلیارد کلوین نزول دما داشته ایم.

انبساط جهان به قدری شدید رخ داده است که از اندازه کوچکتر از یک هسته اتم در یک لحظه به اندازه کره زمین بزرگ می شده، یعنی انبساط و تورم بعد از بیگ بنگ شروع شده بود اما هنوز کهکشانها به وجودنیامده بودند. نور آغاز کائنات بود سپس بعداز نور، ماده ایجاد شد و شاید بعد از دو میلیارد سال از انفجار بزرگ کهکشانها شکل گرفتند و خورشید ما یکی از ذرات کوچک آنهاست

1. پرهام گفت:

مرسی ممنون واقعا عالی بود

2. میلاد گفت:

سلام.سایتتون واقعا عالیه میتونم بگم بی نظیره.مطالب رو خیلی روان و شفاف توضیح میدین.جای یک سایت علمی اینچنینی در بین سایت های فارسی زبان خالی بود.دستتون درد نکنه به خاطر این کار پر زحمتی که برای افزایش سطح دانش مردم انجام میدید.

3. arash گفت:

4. aida گفت:

سلام.
    ممنون خیلی خوب بود.

5. 1pedar گفت:

سلام.
    مدتهاست یک سوال ذهنم را مشغول کرده، انجار بزرگ از زمان صفر میگوید و اینکه چگونه آن همه انرژشروع به انبساط نمود. ایا توضیحی برای اینکه چگونه این انرزی عظیم در این فضای کوچک جای گرفت و در چه زمانی وجود دارد؟

6. پوریا گفت:

سلام , طبق گفته های شما در این مقاله انفجار بزرگ ( big bang ) با یک انبساط و تورم همراه بوده یعنی الان جهان در حال انبساط می باشد ؟؟
    و تا چه زمانی این انبساط و تورم ادامه پیدا می کنه ؟؟ ( اگر انبساطی هنوزم هست ) یعنی باید جهان نابود بشه در نهایت ؟؟؟ و یعنی بیگ بنگ تاکیدی بر قیامت می باشد …. ؟؟؟ لطفاً جواب بدید .

• سمیر الله وردی گفت:

با درود خدمت شما دوست گرامی
      طبق نظریه تورمی کیهان در اولین یک تریلیون تریلیونیم ثانیه ، نیروی ضد گرانش مرموزی ، باعث گسترش و انبساط جهان شده است ، جهان در کسری از ثانیه با ضریب غیر قابل تصوری برابر ( ۱۰ به توان ۵۰) انبساط یافته است و همچنان به این انبساط خود ادامه می دهد. انبساط و تورم ناگهانی کیهان را می توان به یک بادکنک عظیم کیهانی تشبیه کرد که همچنان در حال باد شدن و انبساط می باشد. سرعت جدید شتاب انبساط کیهان طبق محاسبات ماهواره پلانک برابر ثابت هابل شناخته می شود، برابر سرعت شگفت انگیز ۶۷.۱۵ مثبت/منفی ۱.۲ کیلومتر در ثانیه در مگا پارسک است. (پارسک یک واحد اخترشناسی است و تقریباً برابر ۳.۲۶ میلیون سال نوری است). طبق محاسبات دانشمندان بدلیل چیرگی نیروی مرموز انرژی تاریک بر گرانش و سایر نیروها ، اگر جهان با همین سرعت انبساط پیدا کند، در نهایت جهانی تاریک، سرد و عاری از ستاره و پر از سیاهچاله بر جای خواهد ماند.

7. یاسمین گفت:

ممنون واقعا هم مطالبتون عالیه و هم کیفیت و گرافیک سایت.

8. amir گفت:

اقا دستت درد نکنه