بیگ بنگ: گروهی از محققان دانشگاه کمبریج در انگلیس با استفاده از سلول های حیوانی موفق شدند نسخه دومی از چشم تهیه کنند. دانشمندان می گویند این یافته جدید راه را برای رشد سلول های فرد برای درمان افرادی که لایه حساس به نور در پشت شبکیه آسیب دیده است هموار می کند.

45515

به گزارش مهر، تولید سلولهای چشم بالغ از طریق یک چاپگر سه بعدی گامی در راستای تولید بافتی است که پیوند آن می تواند برخی از انواع نابینایی را درمان کند. دانشمندان پیش از این موفق به چاپ سلولهای بنیادین جنینی و سایر سلوللهای نابالغ شده بودند اما آنها تصور می کردند سلولهای بالغ برای چاپ بسیار حساس و شکننده هستند. اکنون که آنها موفق شدند سلولهای مورد نظر را از اعصاب بینایی موشها چاپ کنند دریافتند که این سلولها نه تنها زنده می مانند بلکه توانایی رشد هم دارند.

دکتر کیث مارتین استاد چشم پزشکی دانشگاه کمبریج در بریتانیا به عنوان یکی از نویسندگان این تحقیق که نتایج آن در مجله بیوفابریکیشن منتشر شده گفت: از دست دادن سلولهای عصبی در شبکیه موجب بسیاری از بیماریهای چشمی و در نتیجه نابینایی می شود. این کار هنوز در مراحل اولیه قرار دارد اما هدف اصلی چاپ جایگزینی برای شبکیه چشم است.

مارتین و همکارانش سلولهای گانگلیون که سیگنالهای چشم را به مغز منتقل می کنند و سلولهای گلیایی را که عصبها پشتیبانی و حمایت می کنند را از بافت شبکیه موشهای بالغ جدا کردند. آنها از یک چاپگر جوهر افشان فیزوالکتریک برای چاپ هر دو نوع سلول با سرعت 100 سلول در ثانیه استفاده کردند و این فرآیند را به صورت ویدئو با سرعت بالا ثبت کردند. پس از آن آزمایشهایی انجام دادند تا بقا و رشد سلولهای چاپی را بررسی کنند.

به رغم نیروهایی که سلولها در طی فرآیند چاپ تجربه کردند، سلولهای گانگلیون که از آنها با نام سلولهای عصب اوپتیک یاد می شود و سلولهای گلیایی و همچنین سلولهای غیرچاپی زنده ماندند. علاوه بر آن سلولهای عصب اوپتیک توانایی رشد رشته هایی را که ارتباط با دیگر سلولهای عصبی را فراهم می کند نیز بدست آوردند. این درحالی است که تعداد هر دو نوع سلول در نمونه های چاپی کمتر از نمونه های غیر چاپی بود و دانشمندان اعتقاد دارند که علت این امر گیر کردن برخی سلولها در گلوگاه چاپگر بوده است. براساس اظهارات مارتین، آزمایش عملکرد سلولها چون سلامت سلولهای عصب اوپتیک بسیار حیاتی خواهد بود و این آزمایشها درحال حاضر در جریان است.

Read More : bbc , dailymail

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. فکر می کنم چاپگر سه بعدی جزو اختراعات برتر قرن 21 به حساب بیاد

  2. خوب احتمالا از این به بعد چشم انسان هم به لیست اندام تولید شده در آزمایشگاه اضافه میشه .