شباهت حافظه DNA ماهی با انسان

بیگ بنگ: دانشمندان کشف کرده‌اند که ماهی‌ای که سرخ می‌کنیم و می‌خوریم، یکی از اجداد ما به شمار می‌رود و حتی می‌تواند ما را در درک فرگشت DNA‌مان کمک کند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از گروه علم و فناوری آنا، نوعی ماهی به نام «کوسه فیل» محبوبیت زیادی در نیوزیلند دارد و مردم این ناحیه از آن چیپس و غذا درست می‌کنند اما همین ماهی گویا نسبت خیلی دوری با انسان‌ها دارد. محققان دانشگاه «اوتاگو» با مطالعه روی ماهی‌ها دریافته‌اند که این جانوران آبزی سیستم حافظه DNA کاملا شبیه به ما دارند. نکته کلیدی در این مورد، فرآیندی به نام «متیلاسیون» است که الگوی بیان ژن‌ها را در سلول‌‌ها تغییر می‌دهد. اگر درک دانشمندان از این مهره‌داران که دارای فرایند حافظه DNA مشابه انسان هستند، بیشتر شود، در آن صورت می توانند به درک نحوه فرگشت انسان کمک کنند.

جولیت پیت، یکی از این محققان، می‌گوید: «مطالعات ما نشان می‌دهد که کوسه فیل که دورترین تکامل را در میان جانوران دارد، در زمینه سیستم تنظیم DNA شباهت بسیاری با انسان‌ها دارد». نام علمی کوسه فیل «کالورینچاس میلی» (Callorhinchus milii) است و در استرالیا به «شبح کوسه» نیز مشهور است و در نزدیکی اقیانوس آرام در نزدیکی استرالیا و نیوزیلند یافت می‌شود.

به گفته دکتر پیت: اجداد ما بیش از ۴۶۰ میلیون سال پیش از کوسه فیل ها جدا شدند. مطالعه ما کوسه فیل را بعنوان دورترین حیوان فرگشت یافته شناسایی می کند که دارای سیستم تنظیم DNA مشبه با انسان میباشد در نتیجه برای بررسی بسیار جالب است. هنوز چیزهای اسرارآمیز زیادی در مورد کوسه فیل ها وجود دارد -مثلا نمی دانیم که آیا حافظه ی متیلاسیون در طول نسل های مختلف حفظ می شود یا جنسیت را تعیین می کند.  جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ F1000Research منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: phys.org