بیگ بنگ: محققان دانشگاه یل آمریکا موفق به شناسایی دو دسته از نورون های عصبی در موش ها شدند که آنها را به شکارچیانی وحشی تبدیل میکند. دسته ای از این نورون ها که در قسمت آمیگدال مغز آنها میباشد حیوان را تحریک به تعقیب شکار خود میکند و دسته ی دیگر این نورون ها موش ها را قادر به استفاده از عضلات فک و گردن خود برای گاز گرفتن و کشتن شکار خود میکند.

three-generations-of-cloned-miceبه گزارش بیگ بنگ، همچنین تیم تحقیقاتی راهی برای کنترل عطش شکار آنها یافتند. با استفاده از اپتوژنتیک که روشی برای دستکاری نورون های عصبی میباشد محققان موش ها را به نور لیزر حساس ساخته و توانستند آن دسته از نورون های عصبی در موش را که آنها را به “حالت کشتن” میبرد فعال کنند. همچنین محققان کشف کردند که وقتی نور لیزر خاموش میشود موش ها به رفتار عادی خود باز می گردند.

وقتی لیزر روشن می شود اشیاء اطراف موش ها برای آنها جالب شده و موش شروع به رفتارهای زامبی مانند می کند. به گفته “ایوان آروخو” پروفسور روانپزشکی دانشگاه یل و محقق ارشد این تیم تحقیقاتی، موش ها شروع به تعقیب و گاز گرفتن هر چیزی که در اطراف آنهاست می کنند و حتی اشیاء بی جان در اطراف خود مانند چوب ها و درب بطری ها را که تهدیدی برای آنها محسوب نمیشوند را نیز شروع به گاز گرفتن میکنند.

آروخو گفت: « ما لیزر را روشن کردیم و موش ها بر روی یک شیء میپریدند و با پنجه های خود شیء را گرفته، طوریکه انگار قصد کشتن آن شیء را دارند شروع به گاز گرفتن آن می کنند. شکار وحشیانه نقش تکاملی مهمی در شکل گیری مغز آنها دارد. طبیعتا باید یک مجرای قشری نخستینی در مغز موش ها باشد که اطلاعات حسی را به حرکات فک و گاز گرفتن آنها مرتبط بسازد.»

تیم تحقیقاتی شروع به مسدود سازی یک به یک هر دسته از نورون ها کردند. با مسدود سازی آن دسته از نورون های مربوط به تعقیب شکار، مشاهده شد که با اینکه هنوز موش ها به قصد کشتن شکار خود آنها را تعقیب می کردند سرعت دویدن آنها به طور محسوسی کاهش یافت. از سوی دیگر، وقتی آنها نورون های کنترل کننده حرکت فک و گردن را مسدود کردند، میزان شدت گاز گرفتن موش ها به نصف مقدار قبلی رسید. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Cell منتشر شده است.

ترجمه: رضا کاظمی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: natureworldnews.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.