بیگ بنگ: مشاهده همزمان دو رنگین کمان چندان پدیده عجیب و غریبی به نظر نمی‌رسد، اما آیا تا به حال چیزی درباره برخورد دو شهاب‌سنگ در یک زمان شنیده‌اید؟ برخورد همزمان دو شهاب‌سنگ پدیده‌ای بسیار نادر است.

Asteroid-impact-event2به گزارش بیگ بنگ به نقل از جام جم، اما پژوهشگران در سوئد به تازگی دریافته اند حدود ۴۵۸ میلیون سال پیش، دو شهاب سنگ همزمان با یکدیگر به زمین برخورد کردند. پیش از این نیز در محل ذکر شده اثرات برخورد شهاب سنگ یافت شده بود، اما این نخستین بار است که اثرات برخورد دو شهاب سنگ در یک زمان مشاهده می شود.

پژوهشگران دانشگاه گوتنبرگ از کشف دو گودال در یمتلند سوئد خبر داده اند. شهاب سنگ هایی که این گودال ها را شکل داده اند فقط به فاصله ۱۶ کیلومتر از یکدیگر و در یک زمان فرود آمده اند. زمانی که این دو شهاب سنگ به زمین برخورد کردند، یمتلند بستر دریا بود و حدود ۵۰۰ متر زیر آب قرار داشت. وسعت یکی از گودال ها 7.5 کیلومتر و دیگری ۷۰۰ متر اندازه گیری شده است. شواهد موجود نشان می دهد توالی های زمین شناسی یا به عبارت دیگر، لایه های سنگی داخل دو گودال مشابه یکدیگر است. رسوبات انباشته شده داخل گودال ها طی میلیون ها سال حاکی از برخورد همزمان دو شهاب سنگ است.

crater-sweden-2پژوهشگران احتمال می دهند این شهاب سنگ ها بر اثر برخورد دو سیارک بزرگ در کمربند سیارک ها بین مریخ و مشتری به وجود آمده اند. شهاب سنگ ها پس از برخورد به زمین، آب موجود در محل اصابت را به اطراف پاشیدند و دو گودال بزرگ بر جای گذاشتند. آب پاشیده شده به اطراف، حاوی خرده ذرات شهاب سنگ ها و مواد حاصل از انفجار بود.

در دهه ۱۹۴۰، کارگران معدن متوجه یک قطعه سنگ آهک قرمز غیرعادی در تپه شینه کوله واقع در منطقه واسترگوتلند در جنوب سوئد شدند. بعدها پژوهشگران دریافتند قطعه سنگ یافت شده یک شهاب سنگ بوده است. شهاب سنگ های بزرگ بر اثر برخورد به زمین منفجر و متلاشی می شوند. این در حالی است که شهاب سنگ های کوچک تر به شکل سنگ فرود می آیند. در مجموع، حدود ۹۰ شهاب سنگ طی ۱۵ سال گذشته در شینه کوله یافت شده، اما در یمتلند تا امروز فقط قطعات کوچک کرومیت حاصل از انفجار شهاب سنگ های بزرگ کشف شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: Live Science مترجم: صدف دژآلود

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.