بیگ بنگ: حدود 65 میلیون سال پیش، شهاب‌سنگی به طول 15 کیلومتر به نقطه‌ای از زمین برخورد کرد که امروزه دهانه چیکشلوب در مکزیک شناخته می‌شود. این برخورد چنان عظیم بود که زمینه انقراض دایناسورها را فراهم کرد. حالا دانشمندان در بررسی‌های جدید خود دریافته‌اند اگر این برخورد 30 ثانیه زودتر اتفاق می‌افتاد شاید خبری از نابودی دایناسورها نبود.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از جام جم، دایناسورها همواره سوژه داغی برای دانشمندان بوده‌اند و حالا هم گروهی از محققان دانشگاه تگزاس به این نتیجه رسیده‌اند شهاب‌سنگی که دایناسورها را نابود کرد، آسیب بزرگی به زمین وارد کرده است. به باور آنها این آسیب نه به دلیل ابعاد شهاب‌سنگ بلکه به خاطر منطقه‌ای از زمین بوده که با آن برخورد کرده است. در نتیجه می‌توان گفت آنچه زمینه‌ساز نابودی دایناسورها در سال‌های پس از این برخورد شده صرفا به خاطر زمان برخورد شهاب‌سنگ با زمین بوده است. محاسبات این دانشمندان نشان می‌دهد اگر این برخورد تقریبا ۳۰ ثانیه زودتر روی می‌داد این احتمال وجود داشت که دایناسورها نابود نمی‌شدند و به حیات خود ادامه می‌دادند. در واقع اگر همه چیز ۳۰ ثانیه زودتر اتفاق می‌افتاد، آن گاه شاهد برخورد شهاب‌سنگ با اقیانوس و وارد آمدن خسارات کمتر به زمین بودیم که در نتیجه شرایط زمین آن قدرها هم دگرگون نمی‌شد که زمینه ساز نابودی دایناسورها شود.

تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد پس از برخورد این شهاب‌سنگ که گودال عظیمی به بزرگی ۱۸۰ کیلومتر در زمین ایجاد کرد، زمستان جهانی سراسر زمین را دربرگرفت و به این ترتیب بسیاری از گونه‌های موجودات زنده نابود شدند. با نابودی این گونه‌ها، دایناسورها هم چیزی برای خوردن نداشتند و به این ترتیب آنها نیز منقرض شدند. این برخورد آنچنان شدید بوده که دانشمندان برای آن که نشان دهند تا چه حد عظیم بوده انرژی آزاد شده از این رویداد را دو میلیون بار بیشتر از انرژی رها شده در بمب تزار به عنوان قدرتمندترین آزمایش هسته‌ای تاریخ می‌دانند.

دانشمندان دانشگاه تگزاس با نمونه برداری از محل این برخورد، این نظریه را مطرح می‌کنند که اگر این اتفاق حدود ۳۰ ثانیه زودتر روی می‌داد آن گاه شاهد برخورد آن با اقیانوس بودیم که این به معنای سرد شدن سریع شهاب‌سنگ و مهم‌تر از آن ایجاد حفره‌ای به مراتب کوچک‌تر روی زمین بوده است. در نتیجه نور خورشید همچنان به زمین می‌رسید و احتمالا دیگر شاهد انقراض نسل گونه‌های گیاهی و جانوری و البته دایناسورها نبودیم.

نمونه‌برداری‌های صورت گرفته از این مکان، گویای آن است که حجم عظیمی از سولفات راهی اتمسفر زمین شده و پس از آن نیز آتش گسترده‌ای به راه افتاده است. این شرایط زمینه‌ساز سرد شدن سیاره مادری ما برای چند دهه و از میان رفتن حیات در جریان تکامل آن بوده است. برآوردهای دقیق دانشمندان نشان می‌دهد زمین بین سه تا ۱۶ سال دچار یخ‌زدگی شده و احتمالا بیش از ۳۰ سال طول کشید تا بتواند خود را به شرایط طبیعی بازگرداند. با توجه به این یافته جدید، ممکن است بسیاری این پرسش را مطرح کنند که اگر دایناسورها منقرض نمی‌شدند زندگی انسان‌ها در زمین چگونه و در چه شرایطی پدیدار می‌شد؟ جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ PNAS منتشر شده است.

منبع: techtimes.com

مترجم: مهدی پیرگزی/جام جم

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

9 دیدگاه

  1. دوست عزیز اگه دایناسورها از بین نمیرفتند احتمالا ما به وجود نمیومدیم که بخواهیم خودمان را با شرایط وفق بدیم ما در تاریخ تکاملی بسیار نو پا هستیم و دایناسورها بسیار قدیمی

  2. دقيقا درست است اگر اين شهاب سنگ به اقياتوس برخورد ميكرد
    شاهد يك سونامي بزرگ بوديم و با خسارات كمتري روبرو ميشديم
    وخيلي از گونه هاي گياهي و جانوري كه نسلشان منقرض شد الان هم بودند و ما شاهد تنوع بسياري از موجودات و گياهان بوديم
    بنظر من انسان هم خودش رو با شرايط موجود وقف ميداد و زندگي ميكرد
    چون انسانها نشان داده اند در هر شرايطي ميتونن زندگي كنند
    و شرايط رو به نفع خودشان رقم بزنند.

  3. خيلي خيلي جالب بود و اگر اين شهاب سنگ بجاي مكزيك كه اون دوران بسيار سرسبز و پر از جنگل و موجودات بوده اگر شهاب سنگ به صحرا يا بيابان برخورد ميكرد مثلا در صحراي عربستان يا جاي بياباني باز هم شاهد انقراص دايناسورها نبوديم
    ولي مطلب خيلي جالبي بود آدم رو وادار به فكر كردن ميكنه

  4. خوب حالا این موضوع و این 30 ثانیه سرنوشت ساز به این معنی نیست که تنها جبر و قوانین جبر به این جهان حاکمه و نه اختیار و همه اتفاقات از قبل مشخص و معین و زمانبندی شده اس ؟! و اینکه آیا این یه حقیقت خیلی خیلی بزرگ و عظیم نیست که همه اتفاقات از پیش مشخص و معلومه و این ما هستیم که علم و آگاهیمون نسبت به جهان تقریبا صفره ؟!!

    1. طبق نظریه کوانتم در جهان های موازی تمام اتفاقات رخ می ده این را بدان که در یک جهان دیگه این سنگ سی ثانیه زودتر خورده و به اقیانوس افتاده اصلا از فلسفه در مورد زندگی و مرگ و ……حرف نزن که گونه پایه علمی نداره و فقط حرفه

  5. به خاطر حرکت گردشی زمین به دور خودش اگه فقط 30 ثانیه زودتر اتفاق میوفتاد شاید الان تو سال 2017 نبودیم و این حرفا و کامنت ها رو نمیگفتیم و نمینوشتیم !

  6. شاید این اتفاق زمینه ساز حیات هوشمند بر روی زمین شده باشد. شاید.
    پس بدبین به این موضوع نباشیم

  7. درود اتفاقا بنده همیشه این سئوال در ذهنم بود که اگر این اتفاق نمی افتاد ما انسانها بوجود می امدیم یا پستانداران بوجود می امدن ؟

    1. بله ما هم بوجود ميامديم و زندگي ميكرديم در كنار تمام ان موجوداتي كه نسلشان منقرض شده است