بیگ بنگ: دانشمندان موفق به کشف طولانی‌ترین زنجیره آتشفشان‌های قاره‌ای در جهان شدند که در منطقه‌ای به وسعت ۲۰۰۰ کیلومتر در سواحل شرقی استرالیا قرار دارد.

image_3238e-Cosgrove-Hotspot-Trackبراساس گزارش همشهری، اين زنجيره آتشفشاني از 15 آتشفشان باستاني كه از پيش شناسايي شده‌ بودند تشكيل شده اما آنچه درمورد اين آتشفشان‌ها جديد است،‌ نحوه تشكيل آنها است. دانشمندان اكنون دريافته‌اند آتشفشان‌هاي اين زنجيره از نقطه‌اي داغ در جبه زمين در حدود 33 ميليون سال پيش ايجاد شده‌اند. اين نوع از زنجيره‌هاي آتشفشاني مسير نقطه‌داغ نام دارد و از آن رو غيرعادي به شمار مي‌روند كه برخلاف بيشتر آتشفشان‌ها، روي حاشيه صفحات تكتونيكي ايجاد نمي‌شوند.

در عوض اين آتشفشان‌ها روي نقاط داغي ايجاد مي‌شوند كه به واسطه وجود توده‌هايي از گدازه در عمق 3000 كيلومتري سطح زمين تشكيل شده‌اند. درست مانند اينكه تكه‌اي پلاستيك را بالاي فندكي بگيريم و شاهد متورم شدن سطح پلاستيك در اثر حرارت باشيم. گفته مي‌شود نقطه داغي كه زنجيره آتشفشاني كازگرو كه به تازگي كشف شده را ايجاد كرده، اكنون در زير دريا و در شمال غرب تاسماني واقع شده و اين به آن معني است كه هيچ يك از اين آتشفشان‌ها ديگر قدرت فوران كردن نخواهند‌داشت.

به گفته محققان دانشگاه ملي استراليا اين مسير نقطه داغ تقريبا سه برابر مسير نقطه داغ يلوستون در شمال قاره آمريكا است. آتشفشان‌هاي اين مسير در فاصله 700 كيلومتري از يكديگر قرار گرفته‌اند از اين رو هيچ‌كس تا پيش از اين به مرتبط بودن آنها به يكديگر مضنون نشده‌بود. اما دانشمندان با مطالعه تركيبات آنها دريافتند اين آتشفشان‌ها نمود سطحي يك نقطه داغ هستند زيرا تمامي اين آتشفشان‌ها از تركيبات شيميايي مشابهي برخوردارند درحالي كه آتشفشان‌هاي بخش جنوبي نسبت به آتشفشان‌هاي بخش شمالي جوانترند.

5222322با اين‌همه از آنجايي كه ضخامت پوسته زمين در بخش‌هايي از استراليا بسيار زياد است،‌ حرارت اين نقطه داغ نمي‌تواند موجب ايجاد برآمدگي در سطح زمين شود. اين رويداد تنها در مناطقي رخ مي‌دهد كه لايه جامد خارجي زمين كه ليتوسفر نام دارد، باريك‌تر از 130 كيلومتر باشد، در اين صورت آتشفشان‌ها ايجاد مي‌شوند. اهميت اين موضوع از آن رو است كه دانشمندان مي‌توانند به كمك آن نحوه ايجاد مسير نقطه داغ در ديگر قاره‌ها را درك كرده و پنجره‌اي جديد به سوي دوره‌هاي ناشناخته تاريخ زمين بگشايند.

دانشمندان همچنين در اين پژوهش به منظور تخمين قرار گيري نقطه داغ در مكاني ميان جزيره كينگ و تاسماني، سرعت حركت قاره استراليا را نيز بررسي كردند كه يكي از پرسرعت‌ترين قاره‌هاي زمين به شمار مي‌رود. اين قاره با سرعت هفت سانتيمتر در سال به اندونزي نزديك مي‌شود. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه nature منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: theguardian , sci-news

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.