بیگ بنگ: مواد روان گردان می توانند حالت بالاتری از آگاهی را ایجاد کنند. عصب‌شناسان دانشگاه ساسکس، افزایشی را در تنوع سیگنال‌های عصبی مغز افرادی که از داروهای روان‌گردان استفاده می‌کنند ثبت کردند.

اسکن‌های مغزی افزایش در تنوع سیگنال‌های عصبی در مغز افرادی که تحت تاثیر ال‌اس‌دی بوده‌اند را نشان می‌دهد.

به گزارش بیگ بنگ، مطالعات قبلی افزایش سطوح متنوع سیگنال‌های عصبی را در مغزهای «آگاه و بیدار» در مقایسه با این سطوح در مغزهای خواب، ثبت کرده بودند و کاربرد این شاخص‌ها را برای سطوح مختلف آگاهی تایید کردند. مطالعه‌ای که چند وقت پیش در ساینتیفیک ریپورتز منتشر شد، اولین مقاله‌ای است که سطوح بالاتر از خط مبنا را نشان می‌دهد.

آنیل ست(Anil Seth)٬ یکی از مدیران مرکز سکلر گفت:« این یافته نشان می‌دهد که با استفاده از داروهای روان‌گردان، مغز بسیار متفاوت‌تر از حالت عادی رفتار می‌کند. در طول استفاده از این مواد با واحد اندازه‌گیری تنوع سیگنال جهانی، فعالیت الکتریکی مغز نسبت به حالت عادی آگاهی در زمان بیداری، کمتر قابل پیش‌بینی و یکپارچه است.

محققان از فناوری تصویر‌برداری مغزی استفاده کردند تا فعالیت الکتریکی مغز افراد تحت تاثیر داروهای روان‌گردان سیلوسایبین، کتامین و ال‌اس‌دی را اندازه بگیرند. هر سه دارو باعث ایجاد سطح بالاتری از تنوع سیگنال عصبی شدند. ست می‌گوید:« از آن‌جایی که این اندازه‌گیری ارزش خود را به عنوان واحدی از «سطح آگاهی» نشان داده است، می‌توانیم بگوییم که به نظر می‌رسد حالت داروهای روان‌گردان سطح بالاتری از آگاهی نسبت به حالت عادی میباشند، اما این نسبت تنها با اندازه‌گیری ریاضیاتی مشخص است.

مصرف کنترل‌شده‌ی داروهای روان‌گردان برای مصارف پزشکی مثل درمان افسردگی به ثمر نشسته است. آخرین تحقیقات می‌توانند به دانشمندان کمک کند درک بهتری از چگونگی تاثیر گذاشتن این داروها بر مغز انسان و اینکه چطور می‌توان آن‌ها را تحت کنترل در آورد تا بتوان از آن‌ها در درمان بیماری‌های روانی استفاده کرد به دست بیاورند.

رابین کاهارت هریس(Robin Cahart-Harris)٬ عصب‌شناس دانشکده‌ی سلطنتی لندن می‌گوید:« یافته‌های تحقیق فعلی به ما کمک می‌کند بفهمیم وقتی انسانها آگاهی خود را با داروهای روان‌گردان توسعه می‌دهند چه اتفاقی در مغزشان می‌افتد. مردم اغلب می‌گویند که بینش‌هایی را تحت تاثیر این داروها تجربه کرده‌اند و وقتی این اتفاق در شرایط درمانی بیافتد، می‌تواند خروجی‌های مثبتی را پیش‌بینی کند. یافته‌های کنونی می‌توانند به ما کمک کنند بفهمیم چطور این اتفاق می‌افتد.» جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Scientific Reports منتشر شده است.

ترجمه: امیرحسین سلیمانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: upi.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. آخه ابعاد چه ربطی به آگاهی داره که بگیم مثلا بعد از این بعد زمان کنار میره و آگاهی بوجود میاد…از لحاظ منطقی آگاهی خودش یک محصول مثل فضا و زمان هستش که فقط از فعل و انفعالات انرژیکی در فشردگی های مختلف در مقیاسهای مختلف بوجود میاد و جدا از اون یا مستقل از اون و یا حتی کنار اون نیس بلکه فقط محصول اونه……..ساده ترین مثالش هم حالات ماده هست که در سطحی مثلا نرمال مایع پدید میاد کمی آزادترش کنی گاز پدید میاد و گاز هم آزادتر کنی پلاسما بوجود میاد..از اونطرف مایع رو چگالتر کنی جامد پدید میاد و جامد رو هم چگالتر کنی چگالش کوانتومی بوجود میاد که اینا فقط 5 حالت شناخته شده ماده هستن که اگه در آینده بشه چگالش و همینطور آزادسازی بیشتری رو اعمال کرد حالت دیگری هم نمایان میشند و نیازی به این نیست که پدیده ها رو با منشا اونها تو یک جا قرار بدیم

  2. اصلا چیزی جز آگاهی وجود ندارد زمان مکان توسط آگاهی خلق میشوند__آگاهی، ذاتا خالق است__بافت زمان مکان، لحظه به لحظه توسط آگاهی، خلق میشوند__آگاهی در تشبیه مثل نور است و تاریکیهایی در این نور، همان بافت زمان مکان است
    به عبارتی دیگر، اشیاء و عالم ، عدمهایی در نور مطلق وجود یا آگاهی هستند

    1. این نظریه فعلا درحال بررسی و هنوز قابل اثبات نیست
      ولی دور از ذهن هم نیست آگاهی بعد بالاتر از ماده و انرژی باشه.
      ولی مبحث جالبی و شما جالب گفتی

    2. با شما موافقم . بعد پنجم آگاهی و بعد ششم آگاهی از آگاهی بقیه موجوداته و ابعاد بالاتر هم به همین ترتیب وجود دارن . البته آگاهی حقیقی و نه وانمود کردن به آگاهی و یا فکر کردن در مورد آگاهی و یا علاقه داشتن به علم و آگاهی . منظورم علم و آگاهی ناب و حقیقیه که مقدار کمش به سختی به دست میاد