بیگ بنگ: مرگ ناگهانی در جوانان نادر است، اما افراد در معرض خطر هم می توانند در برابر آن احتیاط کنند. در این مطلب می توانید اطلاعات بیشتری در مورد عوامل خطرزا، علل و درمان آن کسب کنید.

Male figure in anatomical positionبه گزارش بیگ بنگ، علت مرگ ناگهانی افراد زیر 35 سال که مربوط به اختلالات پنهان قلبی و یا ناهنجاری های نادیده گرفته شده قلبی اغلب نادر است. و هنگامی هم که این مرگ ناگهانی اتفاق می افتد، در طول فعالیت فیزیکی، مانند شرکت در یک رویداد ورزشی رخ می دهد. میلیون ها نفر از ورزشکاران ابتدایی، دبیرستان و کالج هر ساله بدون رخ دادن حادثه ای رقابت می کنند. خوشبختانه، اگر شما و یا فرزندتان در خطر مرگ ناگهانی قرار داشته باشد، تستهای غربالگری برای نقص قلبی و اقدامات احتیاطی که باید اتخاذ کنید، وجود دارد.

مرگ ناگهانی قلبی در جوانان چگونه است؟

در هر سال نزدیک به 360 هزار ایست ناگهانی قلبی خارج از بیمارستان به تنهایی در ایالات متحده رخ می دهد. از این ایست های ناگهانی قلبی، تعداد بسیار کمی در جوانان رخ می دهد و فقط بعضی از این جوانان از ایست قلبی ناگهانی می میرند. بیشتر مرگ ناشی از ایست قلبی ناگهانی در افراد مسن می باشد.

چه چیزهایی سبب مرگ ناگهانی ناشی از ایست قلبی در جوانان می شود؟

علل مرگ ناگهانی ناشی از ایست قلبی در جوانان متفاوت است. حدود دو سوم از این موارد، مرگ به دلیل ناهنجاری قلبی است. به دلایل مختلف، چیزی باعث می شود که ضربان قلب از کنترل خارج شود. این ریتم غیر طبیعی قلب به عنوان فیبریلاسیون بطنی شناخته می شود. برخی از علل خاص مرگ ناگهانی از ایست قلبی در جوانان عبارتند از:

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM): این یک بیماری است که در آن عضله قلب(میوکارد) به طور غیر طبیعی ضخیم می شود و سبب می شود کار قلب برای پمپ کردن خون سخت تر گردد. کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک، در حالی که معمولا در بسیاری از افراد کشنده نیست، شایع ترین علت مرگ ناگهانی مربوط به موارد قلبی در افراد زیر 30 سال می باشد. این علت شایع ترین علت مرگ ناگهانی در ورزشکاران است. این بیماری اغلب بدون تشخیص باقی می ماند.

اختلالات عروق کرونر: گاهی اوقات افراد با عروق قلبی (عروق کرونر) به دنیا می آیند که به صورت غیر طبیعی متصل شدند. این شریان ها می توانند به هنگام ورزش کردن فشرده شوند و ممکن است جریان خون مناسبی به قلب نرسانند.

سندرم کیو.تی(QT): این سندرم اختلال ارثی ریتم قلب است که می تواند ضربان قلب را سریع و نامنظم کند. ضربان قلب سریع، ناشی از تغییر در بخشی از قلب باعث ضربه به قلب میشود و ممکن است به غش منجر شود. این ضربان قلب نامنظم می تواند تهدیدی برای زندگی باشد. در برخی موارد، ریتم قلب ممکن است خیلی نامنظم باشد که باعث مرگ ناگهانی می شود. جوانان با سندرم QT، خطر مرگ ناگهانی دارند.

dt_151124_heartbeat_ecg_800x600سایر علل مرگ ناگهانی از ایست قلبی در جوانان شامل ناهنجاری های ساختاری قلب، مانند بیماری های قلبی ناشی از اختلالات مادرزادی و عضله قلب است. علل دیگر که التهاب عضله قلب را در بر دارد، می تواند توسط ویروس ها و بیماری های دیگر ایجاد شود. علاوه بر سندرم QT، اختلالات دیگر سیستم الکتریکی قلب، مانند سندرم بروگادا، می تواند باعث مرگ ناگهانی شود.

از دیگر علل نادر مرگ ناگهانی ایست قلبی که می تواند در هر کسی رخ دهد- هر چند که معمولا در مورد جوانانی که بازی های ورزشی می کنند شنیده می شود-کوموتیو کاردیس است. در اثر ضربه بلانت به قفسه سینه، مانند برخورد یک پاک بیس بال و یا هاکی است، که درست در همان زمان رخ می دهد. اگر ضربه به قفسه دقیقا در زمان نامناسبی در چرخه الکتریکی قلب رخ دهد، ضربه به قفسه سینه می تواند باعث فیبریلاسیون بطنی شود.

آیا علامتی برای متوجه شدن والدین، مربیان و دیگران از در معرض بودن خطر مرگ ناگهانی ناشی از ایست قلبی جوانان وجود دارد؟

بسیاری از این مرگ و میرها بدون هشدار رخ دهد، اما علائم شهودی عبارتند از:

غش کردن غیر قابل توضیح (سنکوپ): غش کردن ناگهانی و غیر قابل توضیح در طول فعالیت بدنی می تواند نشانه ای از یک مشکل قلبی باشد.

سابقه خانوادگی مرگ ناگهانی ناشی از ایست قلبی: علامت هشدار دهنده ی دیگر، سابقه خانوادگی از مرگ غیر قابل توضیح قبل از سن 50 سالگی است. این مشخصا یک نشانه فیزیکی مانند غش کردن نیست، اما با وجود مرگ شبیه به این در خانواده باید بیشتر مراقب باشید و با دکتر خود در مورد گزینه های غربالگری صحبت کنید.

تنگی نفس یا درد قفسه سینه ممکن است نشانه ای از این باشد که شما در معرض خطر مرگ ناگهانی ناشی از ایست قلبی هستید، اما اینها مشترک نیستند و ممکن است نشانه ای از دیگر مشکلات در سلامتی جوانان، مانند آسم باشد.

ترجمه: سپیده محمدزاده / سایت علمی بیگ بنگ

منبع: mayoclinic.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. باسلام
    بنظر میرسد این مطلب پیرو ایست قلبی یکی از ورزشکاران ایرانی در روز اخیر منتشر شده است
    و یا یک حسن تصادف میباشد
    درهرصورت یکی از دلایل ایست قلبی ،در دنیای امروز استفاده ی نادرست مواد مخدر میباشد؛
    تعداد قربانیان این مورد به مراتب بالاتر از موارد ذکرشده در مطلب میباشد که متاسفانه راه حل به یک اطلاع رسانی ساده ختم نمیشود و راهکارهای کلان فرهنگی میطلبد؛
    به هرروی در کشور ما ،به دلایل حساسیت های مختلف اگر دلیل مرگ چنین چیزی باشد ،شفاف و رسمی اعلام نمیگردد (و همین باعث گمانه زنی ها و شایعه پراکنی هایی ار این دست که در دو روز اخیرشاهد بودیم میباشد حتی در مواردی که شاید دلیل واقعی فوت نباشد)

    باتشکر از شما که چنین مطالب مفیدی رو به اشتراک میذارین