بیگ بنگ: عوامل عصبی همانند سمی مرگبار هستند، که بیشتر به عنوان سلاح کشتار جمعی شناخته می شوند. به گفته یکی از متخصصان، این عوامل”احتمالا خطرناکترین چیزی هستند که انسانها بعد از بمب اتم ساخته‌اند.

به گزارش بیگ بنگ، بررسی علمی نشان می دهد که تماس یا استنشاق با این مواد و گازها تا چه حد می تواند خطرناک باشد و لذا برای خدمات اورژانسی، رسیدگی به این موارد بسیار دشوار می‌باشد. این عوامل به طور خاص به سیستم عصبی بدن حمله می‌کنند و آنها را وادار به خاموش شدن می‌نمایند. این عوامل، کار خود را از طریق فرایندهای پیچیده‌ای انجام می‌دهند و لذا سم مورد استفاده باید در آزمایشگاه‌های تخصصی شناسایی شود.

انواع مختلفی از عوامل عصبی وجود دارند، که بعضی از آن‌ها شناخته شده‌تر هستند، از جمله عوامل عصبی ممنوعه VX نام دارد که در سال گذشته برای کشتن نابرادری رهبر کره شمالی در مالزی استفاده شد. پلیس و دولت چیزی در خصوص اینکه کدام یک از عوامل عصبی در این حمله مورد استفاده قرار گرفتند، عنوان ننمودند، اما این موارد با اصول مشابهی کار می‌کنند. مواد شیمیایی درگیر در این پروسه، از طریق مکانیزم‌هایی وارد عمل می‌شوند که به واسطه آنها اعصاب پیام‌ها را به اندام‌ها منتقل می‌کنند؛ لذا اثرات عمیق و مرگباری را در فرد، ایجاد می‌نمایند. چنین علائمی ممکن است با رفتار عجیب و غریب و تشنج شروع شود و نهایتا به مرگ ختم شود.

دیوید کالدیکوت، مدرس ارشد بالینی دانشکده پزشکی ملی استرالیا، گفت: همه این مواد شیمیایی با یک مهارکننده آنزیمی به نام “استیل کولین استراز” در محل ِ اتصال عصبی(سیناپس) مرتبط هستند. در شرایط عادی، “استیل کولین استراز” مقدار استیل کولین انتقال دهندۀ عصبی به سیناپس‌های عصبی را تنظیم می‌کند، بنابراین به عنوان سوئیچ خاموش کننده موثری در بدن عمل می‌نماید. استیل کولین عمدتا بر سیستم عصبی غیر ارادی بدن که مواردی نظیر ضربان قلب، میزان تنفس، بزاق، هضم، گشادی مردمک و ادرار را کنترل می‌کند، تمرکز می‌نماید.

تصور کنید اگر یکی از مهم‌ترین سوئیچ‌های غیرفعال کننده بدن مسدود شود، در این صورت چه اتفاقی می‌افتد؟ تمام مکانیزم‌های غیر ارادی به ناگاه و در آن ِ واحد در بدن فعال می‌شوند، و طبیعتا بدن دچار اختلال می‌شود. با تولید بسیار سریع استیل کولین در سیناپس، مواردی مانند ترشحات، مشکلات تنفسی و اختلال عملکرد عضلانی به وجود می آید.

هیلاری واکر، یکی از دانشمندان پیشگام و برنامه‌ریز اورژانس بهداشت، گفت: «اگر در معرض استنشاق عوامل عصبی قرار بگیرید، این عوامل در عرض چند ثانیه یا چند دقیقه وارد عمل می‌شوند اما اگر این مواجهه از طریق آلودگی پوستی باشد، تاثیرشان کندتر خواهد بود. عوامل عصبی بر روی اتصالات عصبی بدن تأثیر می‌گذارند و قرار گرفتن بیش از حد در معرض آنها علائمی نظیر چشم‌های سفید، تشنج، هذیان و در موارد حادتر – کم‌کاری قلبی، نارسایی تنفسی و مرگ را به همراه دارد. به علت مواد سمی زیاد، نکته  مهم این است که خدمات اورژانسی عملکردی دقیق و سریع داشته باشند.

دکتر واکر افزود: «روش‌های اورژانسی مناسبی برای درمان این آلودگی‌ها مورد استفاده قرار می گیرد و خدمات اورژانسی به طور چشمگیری برای جلوگیری از گسترش فعالیت این مواد، پیشرفت نموده‌اند.» مراکز ارائه دهنده خدمات اورژانسی، پادزهرهایی را برای کمک به معکوس کردن اثر گازها مورد استفاده قرار می‌دهند، اما این کار باید سریع انجام شود. هرگونه ریکاوری احتمالی به نوع ِ عامل عصبی استفاده شده بستگی دارد و اینکه واکنش مقابله‌ای تا چه حد سریع باشد.

کریس موریس از مرکز سم‌شناسی پزشکی دانشگاه نیوکاسل گفت: «میزان ِ درمان، به شدت ِ قرار گرفتن در معرض این عوامل بستگی دارد، اما معمولا بهترین روش، کنترل علائم تا زمانی است که عامل عصبی برطرف شود و پس از آن درمان‌های لازم صورت پذیرد.» با توجه به نوع مراقبت‌ها، اگر درمان سریع و موثر صورت پذیرد، ممکن است اثرات این مواد، کمتر در فرد باقی بمانند. برخی علائم برای مدت بیشتری باقی خواهند ماند مانند اضطراب و افسردگی، اما آنها نیز نهایتا برطرف خواهند شد.

ترجمه: سهیلا دوست پژوه/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: independent.co.uk

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه