بیگ بنگ: ناسا تصویری جدید و زیبا از زمین منتشر کرده که از فاصله یک میلیون مایلی آن ثبت شده و شباهت زیادی به تصویر تیله ی آبی رنگ دارد که توسط فضانوردان آپولو در سال 1972 از زمین گرفته اند.

عکس از زمین که توسط فضانوردان ماموریت آپولو 17 ثبت شده و به تیله ی آبی رنگ مشهور است.
عکس از زمین که توسط فضانوردان ماموریت آپولو 17 ثبت شده و به تیله ی آبی رنگ مشهور است.

یکی از پدیده‌های خارق‌العاده‌ای که بسیاری از انسان‌ها شانس تجربه آن را هرگز به دست نخواهند‌آورد،‌ فاصله گرفتن از سیاره زمین و دیدن این سیاره از فاصله‌ای دور است. در سال 1972 اين امكان براي انسان‌ها به وجود آمد كه به لطف ماموريت آپولو 17 بتوانند زمين را از فاصله‌اي دور ببينند،‌ تصويري كه زمين را به تيله آبي مشهور كرد. اين عكس از فاصله 45 هزار كيلومتري ثبت شد اما اكنون عكسي كه ماهواره ناسا از فاصله يك ميليون و 600 هزار كيلومتري از سياره زمين به ثبت رسانده،‌در مقايسه با عكس آپولو از زمين،‌ بسيار زيباتر و شفاف‌تر است.

ناسا روز دوشنبه 20 جولاي 2015 عكسي را منتشر كرد كه براي اولين بار توسط ماهواره DSCOVER از سمت روشن سياره زمين به ثبت رسيده‌ است. اين عكس كه ترکیبی از سه عكس مجزا است توسط دوربين EPIC ماهواره با حساسيت و قدرتي بالا ثبت شده‌ است. اين دوربین که به فیلترهای مخصوصی مجهز است، ۱۰ تصویر مختلف از طيف ماورا بنفش تا مادون قرمز از سياره زمين به ثبت رسانده و در نهایت با ويرايش چند عكس‌ تصویر نهایی خلق شده‌ است. به گفته آدام زابو دانشمند ارشد پروژه كيفيت بالاي تصاوير ثبت شده توسط اين ماهواره فراتر از حد انتظار بوده‌ است،‌ در اين تصوير مي‌توان بيابان‌ها و سازه‌هاي شني، سيستم رودها و الگوي پيچيده ابرها را مشاهده كرد. در اين تصوير حجم وسيعي از اطلاعات براي دانشمندان نهفته است.

عکس جدید زمین با جزئیات زیاد که توسط ماهواره DSCOVER به ثبت رسیده است.
عکس جدید زمین با جزئیات زیاد که توسط ماهواره DSCOVER به ثبت رسیده است.

ماهواره DSCOVER پروژه مشترکی میان ناسا و سازمان ملی اقیانوس شناسی آمریکا و نیروی هوایی این کشور است كه در ماه فوريه به فضا فرستاده شد تا بادهاي خورشيدي را تحت نظر داشته‌باشد. نظارت بر آب و هواي فضايي به دانشمندان كمك خواهد كرد تا پيش از آغاز طوفان‌هاي خورشيدي،‌ بتوانند نسبت به وقوع اين رويداد‌ها با دقت و آگاهي هشدار دهند،‌ طوفان‌هايي كه از توانايي تخريب ارتباطات دوربرد و زير ساختارهاي انرژي برخوردارند. ناسا همچنین در نظر دارد تا از داده های به دست آمده از این ماهواره برای تهیه نقشه خاکسترهای آتشفشانی و ذرات گرد و غبار سراسر زمین استفاده کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: cnet , NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.