بیگ بنگ: ماهواره‌ها و ایستگاه فضایی چه تصویری از زمین ثبت می کنند و چه اطلاعاتی از رویدادهای طبیعی که روی زمین رخ می‌دهند در اختیار دانشمندان می‌گذارند؟ برای یافتن پاسخ، می توانید تصاویری از فجایع و رویدادهای طبیعی که از فضا ثبت شده‌اند را در زیر مشاهده کنید.

0,,19042753_303,00هیولایی که بیدار شد

مهم نیست که آتشفشان‌ها چند صد سال خفته باشند، مهم این است که وقتی سرانجام بیدار می‌شوند، “خلق خوشی” ندارند. زمانی که فوران آتشفشان ساریچو واقع در جزیره کوریل روسیه در سال ۲۰۰۹ آغاز شد، ایستگاه فضایی بین‌المللی برحسب اتفاق در حال گذر از فراز آن بود. فضانوردان موفق شدند تا تصاویری را از فراز زمین از این رخداد طبیعی ثبت کنند.

0,,19037543_303,00تنها اشک و شن باقی مانده

ماهواره‌های رصدکننده زمین روزانه تصاویری را از این سیاره بی‌همتا ثبت می‌کنند که به ما اجازه می‌دهند روند تغییرات زیست محیطی را در گذر زمان به خوبی شاهد باشیم. تصاویر بالا از چپ به راست در آوریل ۲۰۱۴، جولای ۲۰۱۵ و ژانویه ۲۰۱۶ از دریاچه پوپو در بولیوی گرفته شده‌اند. در این تصاویر تبخیر تدریجی این دریاچه بر اثر گرمایش زمین را نشان می‌دهد. پوپو زمانی دومین دریاچه بزرگ بولیوی به شمار می‌رفت.

0,,19042761_303,00با آتش بازی نکن

هر سال آتش‌سوزی‌های متعدد در جنگل‌های سراسر جهان موجب تغییرات گسترده در چشم‌اندازهای طبیعی می‌شوند. اغلب این آتش‌سوزی‌ها توسط انسان‌ به بار می‌آیند، نمونه‌اش در اندونزی که در این تصویر می‌بینید. ماهواره‌ها در سپتامبر ۲۰۱۵ نقاط داغ آتش و ستون‌هایی از دود خاکستری را بر فراز جزیره بورنئو و سوماترا ثبت کردند. کشاورزان در آن زمان در این منطقه انبوهی از توده متراکم خزه‌ها و گیاهان را آتش زده بودند.

0,,19042799_303,00رودخانه ی گل آلود

بارش سنگین باران در سال ۲۰۱۳ بخش‌های وسیعی از اروپای مرکزی را زیر آب فرو برد و موجب بالا آمدن آب رودخانه‌ها و تغییر بستر آنان شد. در این تصویر که متعلق به همان سال است، تغییر مسیر رودخانه البه در پی بارش بی‌سابقه باران دیده می‌شود. در این عکس می‌توان دید که آب گل‌آلود چگونه سرتاسر منطقه حاشیه ویتن‌برگ در ایالت زاکسن‌آنهالت آلمان را در بر گرفته است.

0,,19042731_303,00چشم طوفان

یک طوفان قوی می‌تواند خسارات غیرقابل جبرانی را برجای بگذارد. دریافت اطلاعات دقیق در مورد گسترش این طوفان‌ها، جهت آنها یا شدت وزش باد از طریق ماهواره‌های فضایی بسیار مهم و حیاتی هستند. این تصویر ماهواره‌ای از اقیانوس آرام در نزدیکی مکزیک توانست کمک بزرگی برای کارشناسان باشد تا پیش‌بینی کنند که طوفان گرمسیری ساندرا تا روز ۲۵ نوامبر ۲۰۱۵ به سرعتی بالغ بر ۱۶۰ کیلومتر در ساعت می رسد.

0,,19042335_303,00ذوب یخچال های طبیعی

ماهواره‌ها همچنین نقش بسیار مهمی در نظارت بر روند تغییرات اقلیمی دارند. یکی از این نمونه‌ها ذوب شدن یخ‌هاست. دانشمندان توانستند از طریق مشاهده از فضا نشان دهند که چگونه یخچال‌های طبیعی در سراسر جهان رو به نابودی می‌روند و چگونه سطح آب دریاها افزایش می‌یابد. این عکس که از ایستگاه فضایی بین‌المللی گرفته شده، عقب‌نشینی یخچال اوپسالا واقع در آرژانتین را در فاصله سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۳ نشان می‌دهد.

0,,19042719_303,00نفست را حبس کن

گرد و غبار اغلب بیابان‌های خالی از سکنه را هدف می‌گیرد. با این حال ماهواره‌ها در سپتامبر ۲۰۱۵ تصاویر اثرگذاری از مناطقی در خاورمیانه را به ثبت رساندند که نشان می‌داد چگونه طوفانی از گرد و غبار منطقه‌ مسکونی گسترده‌ای را در خود فرو برد. آنچه ماهواره‌ها رصد می‌کنند، پشتوانه بزرگی برای حسگرهای کیفیت هوا هستند که روی زمین نصب شده‌اند. به کمک این حسگرها می‌توان الگوی آغاز و گسترش طوفان‌ها را مطالعه کرد.

0,,19042364_303,00کوهستان‌ برهنه

سازمان فضایی ناسا برای توصیف کوه شاستا واقع در کالیفرنیا از عبارت “کوهستان‌برهنه” استفاده کرده است. این کوه که منبع مهمی برای تأمین آب این منطقه به شمار می‌روند، در سال‌های گذشته بخش اعظمی از برف‌و یخ خود را از دست داده است. خشکسالی طولانی‌ مدت جامه سپید این کوه را به رنگ قهوه‌ای در آورده است. همانطور که یخ‌‌ها به طور تدریجی ذوب می‌شوند، خشکسالی منطقه را فرا می‌گیرد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: dw.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.