بیگ بنگ: طبق گفته‌های دانشمندان دانشگاه بریستول، درک ما از فرگشت یا تکامل با اضافه کردنِ اطلاعات حاصل از گونه‌های فسیل ها به داده های تحلیلی حیوانات زنده می‌تواند توسعه یابد و غنی‌تر شود.

F1.largeپژوهشگران به بررسی الگوهای تغییرات تکاملی در گروه پستاندارانی به نام Afrotheria پرداختند. این گروه قدرتمند از پستانداران عمدتاً آفریقایی هستند و شامل فیل‌ها، گاو دریایی و فیل‌های shrew می‌شود. گروه پژوهشی علاقه‌مند بود بداند چگونه توده‌ی بدنی در Afrotheria تکامل یا فرگشت یافته است و چگونه ادراک ما زمانی که فسیلِ خانواده‌ی منقرض‌شده‌ی این گروه را بررسی می‌کنیم تغییر می‌کند.

مارک پوتیک، نویسنده ارشد و دانشجوی دکتری در دانشکده‌ی علوم زمین بیان داشت: «اغلب گروه‌های زنده، منقرض شده‌اند. بنابراین اگر تغییرات تکاملی را بدون در نظر گرفتنِ فسیل‌ها تحلیل کنیم از تمام شواهد موجود استفاده نکرده‌ایم. اغلب مطالعات تکاملی فقط از اطلاعات حاصل از گونه‌های زنده استفاده می‌کنند اما پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند که فسیل‌ها می‌توانند درک ما را تغییر دهند. برای مثال، فسیل فیل می‌تواند به ما در درک تغییرات تکاملیِ توده‌ی بدنی با دقت بیشتری کمک کند. Afrotheria موردی عالی برای مطالعه تغییرات تکاملیِ جاندارانی هستند که توده‌ی بدنی‌شان در طول زمان تغییر کرده است و از یک فیل 5 تُنی به چند گرم در برخی گونه‌ها رسیده‌اند.

G-Thalassiodracon-hawkinsiبا کمال تعجب ما دریافتیم اگر شواهد فسیلی را نادیده بگیریم یا در نظر بگیریم به الگوهای مشابه‌ای می‌رسیم. نرخ بالای تکامل منجر به گونه‌ی بزرگتر مانند فیل‌ها، گاو دریایی و خرگوش کوهی می‌شود. این امر احتمالاً یک مورد “goldilocks” یا تطابق است که در آن، فسیل‌ها دقیقاً با الگوهای فرگشتی در گونه‌ی زنده تطابق دارند. گاهی اوقات نیز فسیل ها تصویری کاملاً متفاوت به نمایش می‌گذارند.» این پژوهش تأکید کرد استفاده از روش‌های متفاوت در تحلیل تغییرات تکاملی ضروری است.

دکتر گاوین توماس، نویسنده همکار از دانشگاه شفیلد بیان داشت: «نتیجه‌ی بسیار مهمی که می‌توان گرفت این است که تفاوت زیاد در درک ما می‌تواند ناشی از مدل‌ها و روش‌های مورد استفاده در تحلیل تغییرات گذشته و به همان اندازه اطلاعات مورد استفاده باشد. این امر باید در آینده بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.» پوتیک افزود: « اگرچه نتایج نشان می‌دهد بین فسیل‌ها و موجودات زنده تطابق وجود دارد، ضروری است که در تحلیل‌های آینده، فسیل‌ها را نیز در نظر بگیریم تا درک بهتری از فرگشت زندگی داشته باشیم.» جزئیات بیشتر این پژوهش در مجموعه مقالات انجمن سلطنتی B منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.