بیگ بنگ: بیش از یک دهه است که دانشمندان در حال تکمیل پروژه ژنوم انسان هستند، مطالعات ارزشمند كه منجر به اكتشافات ژنتيكي گسترده‌اي شده، اما با وجود سپري شدن سال‌ها، هنوز دانشمندان دقيقا نمي‌دانند چند درصد از ژنوم انسان مسئوليت حياتي‌ترين فعاليت‌هاي بدن را به عهده دارد؟

dna-strand

اگرچه در مطالعات پيشين محققان نشان داده‌ بودند كه درحدود 80 درصد از DNA انسان كاربردي است ، اما محققان دانشگاه آكسفورد براساس نتایج به‌دست آمده ی خود می‌گویند انسان تنها 8.2 درصد از DNA خود را برای بزرگترين مسئوليت‌هاي بدن استفاده می کند، يعني در حدود 250 ميليون واحد سازنده DNA در بدن كاربردي هستند و بيش از 2 ميليارد واحد از آن هيچ كاربردي ندارند.

مابقي DNA، جانك يا بي‌استفاده ناميده مي‌شود. اين بخش درحقيقت كار ويژه‌اي انجام نمي‌دهد و مشخص نيست چه فعاليتي را به عهده دارد،‌درست مانند آپانديس كه كاربرد ويژه‌اي در بدن ندارد و آسيبي نيز به انسان وارد نمي‌آورد. محققان آكسفورد معتقدند بيشترين بخش DNA بدن عملكرد مفيدي در بدن ندارند و تنها فضايي را در اشغال خود درآورده‌اند.

توانایی در تفكيك DNAهاي مفيد و بي‌استفاده از اهميت ويژه‌اي برخوردار است زيرا مي‌تواند در تحليل و بررسي نقش تنوع ژنتيكي انسان در ابتلا به بيماري‌هاي مختلف و همچنين كمك به تسريع تحقيقات علم ژنتيك و درمان‌هاي ژنتيكي تاثيرگذار باشد. نتیجه این تحقیقات در مجله ژنتیک PLOS منتشر شده است.

منبع: livescience

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. مکانیزم کنترل DNA بر رفتار سلول به چه شکل است؟ یعنی آیا اتمی از DNA طی این کنترل تعویض یا جابجا می گردد یا خیر؟
    ممنون