بیگ بنگ: محققان به تازگی کشف کرده‌اند که قند، یکی از موارد ضروری برای حیات، احتمالا در فضا شکل گرفته است و سپس مثل باران به روی زمین ِ جوان باریده است.

040716_cc_sugar-space-main_freeبه گزارش بیگ بنگ به نقل از سرویس فناوری آنا، مطابق تحقیقات شیمدان “کورنلیا مینرت” و سوفیا آنتیپولیس و همکارانشان از دانشگاه نیس -فرانسه، قند ساده ریبوز (قند حلقوی دارای پنج کربن)، که عضو بسیار مهم از ماشین مولکولی درون سلولی است، روی ترکیبی از یخ که با تابش اشعه ماوراء بنفش منفجر شده، تشکیل می‌شود. این یخ‌ها، یخ‌های معمولی دنباله‌دارها هستند و گمان می‌رود ذرات غبار بین‌ ستاره‌ای را که در اطراف ستاره‌ های جوان در حال چرخش هستند، پوشانده باشد. ریبوز ستون فقرات رشته‌های RNA است. RNA مولکولی است که به بیرون آمدن اطلاعات و دستورالعمل‌های کدبندی‌ شده در ژن‌ها کمک می‌کند.

RNA در کلیه جانداران موجود بر کره زمین یافت می‌شود و به عنوان ماده بنیادی DNA از میلیاردها سال پیش بوده است. پژوهشگران سال‌ها به جست‌وجوی راهی برای یافتن ریبوز بر اثر تابش به یخ‌ها بوده‌اند اما تاکنون موفق به نمایش آن نشده‌اند. سایر بخش‌های بیولوژیک هستی یا در فضا شکل گرفته‌اند و یا در آزمایشگاه‌ها قبلاً تولید شده‌اند. سال گذشته پژوهشگران موفق به تولید اوراسیل، سیتوزین و تیمین (که در ساختار RNA وجود دارند) در یک محیط شبیه‌ سازی شده با فضا شدند. محققان همچنین در شهاب‌سنگ‌ها ترکیبات آمینو اسیدی را یافته‌اند که پس از اتصال با یکدیگر باعث تشکیل شدن پروتئین می‌شوند. سال 2014، ستاره‌شناسان موفق به یافتن مولکول سیانید ایزوپروپیل در ابرهای گازی نزدیک به مرکز کهکشان شدند که مشابه ترکیبات آمینو اسید هستند. همچنین در سال 2004 دانشمندان گزارش دادند که قند ساده گلوکو آلدئید را در ابر مشابه یافته‌اند.

مینرت و همکارانشان در آزمایشی آب، متانول و آمونیاک را داخل یک محفظه خلا تا دمای منفی 195 درجه سانتی‌گراد سرد کردند تا ذرات یخ شبیه بر روی یک دنباله دار تشکیل شوند. سپس به منظور شبیه‌ سازی تابش یک ستاره جوان، یخ تشکیل شده را در معرض تابش پرتو ماوراء بنفش قرار دادند. پس از گرم شدن و بازگشت آن به دمای اتاق، متوجه شکل‌گیری یک مولکول آلی قیفی شکل (در حدود 55 مولکول به طور کلی که شامل ریبوز نیز بودند) روی یخ شدند. به گفته رژی‌هادسون، شیمیدان فضائی مستقر در مرکز هوا -فضای گرین بلت ناسا، نتایج آزمایش انجام شده به اندازه کافی حیرت‌آور نبود چراکه پژوهشگران از زمان‌های بسیار قبل اعلام کرده بودند که قند از یخ‌های بین سیاره‌ای آمده است و مطابق اصول شیمی 155 سال پیش اثبات شده‌اند اما تا آن روز کسی نتوانسته بود به صورت عملی به اثبات رساند.

040716_cc_sugar-space-inline_freeیکی از چالش‌های پیش رو در آزمایش‌ها این است که ترکیبات شکل گرفته معمولاً آلوده کننده هستند. از دیگر مولکول‌هایی که در این آزمایش‌ها می‌توان استفاده کرد اتیلن گلیکول است که در واقع به عنوان ضدیخ شناخته می‌شود. هرچند در انتخاب مواد اولیه این آزمایش مجاز به انتخاب هستیم اما پژوهشگران اکثراّ از یخ متانول استفاده می‌کنند که شامل نوعی از کربن می‌شود که به کربن 13 مشهور است. ترکیبات آلوده کننده بیشتر توسط کربن سبکتر یعنی کربن 12 منتقل می‌شوند.

هادسون همچنین می‌گوید که بیان نحوه شکل‌گیری مولکول‌ها هنگام سرمایش تا تبدیل شدن به یخ‌ها و همچنین گرمایش آنها بسیار سخت است. ‌هادسون و مینرت هر دو می‌گویند که تامین دمای بالا برای یخ‌دانه‌های بین‌ سیاره‌ای موضوع سختی نیست. ستاره‌های جوان به تناوب ریزدانه‌های کمربندی محیط پیرامون خود را گرم می‌کنند و آن دسته از یخ‌دانه‌هایی که روی زمین خواهند رسید اینگونه گرم خواهند شد. احتمالا ریبوز به جای تشکیل شدن در فضا، پس از جمع شدن و رسیدن به سطح زمین و تحت فشار تشکیل شده باشد. گفتنی است که تاکنون هیچکس، ریبوز را در دنباله‌دارها یا سیارک‌ها ندیده است اما ممکن است برخی ماموریت‌هایی که در آینده انجام خواهند شد، شانس دیدن آن را به ما بدهند. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله ی science منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencenews.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.