بیگ بنگ: محققان با خوانش “امضایی” براساس 150 ژن موفق به تعیین سن بیولوژیکی اشخاص شده اند که ممکن است متفاوت از سن تاریخی افراد باشد. افزون بر این، به گفته محققان سن بیولوژیکی افراد مقیاس بهتری برای تعیین سلامتشان به شمار می رود تا سن تاریخی ایشان.

aging-face-150906جیمز تیمونز، استاد پزشکی دقیق در کالج کینگز لندن و نویسنده ارشد مطالعه می گوید: « بیشتر افراد این گفته را قبول دارند که به عنوان مثال همه 60 ساله ها یکسان نیستند.» اما هنوز هم از سن تاریخی افراد برای تعیین بسیاری از امور زندگیشان از حق بیمه گرفته تا تجویز داروهای خاص استفاده می شود. مطالعه یاد شده که به تازگی در مجله ی Genome Biology چاپ شده است بر مبنای تحلیل ماده ژنتیکی برگرفته از افراد سالم 65 ساله قرار دارد و محققان طی آن بدنبال ژن های نشان دهنده سلامت افراد مشارکت کننده علی رغم افزایش سن شان بودند.

بر این اساس دانشمندان 150 ژنی را یافتند که از آنها برای محاسبه “نمره ژن سن سالم” افراد استفاده شد. محققان برای تایید ارتباط نمرات حاصله با وضعیت سلامت افراد، روش ابداعی خود را روی گروه دیگری از مشارکت کنندگان که تماما 70 ساله بودند آزمایش کرده و دریافتند نمرات بالاتر واقعا با سطح سلامت بالاتر از جمله سلامت ذهنی بهتر ارتباط دارد. به طور اخص نیز مشخص شد افراد مبتلا به آلزایمر، نمرات ژن سن سالم پایین تری دارند.

تیمونز اضافه می کند: « به این ترتیب شواهدی بدست آوردیم که نشان می دهد زوال عقل در انسان را می شود نوعی افزایش سن تسریع شده یا عدم موفقیت در فعال سازی برنامه افزایش عمر سالم دانست.»  البته آنگونه که محققان نوشته اند مشخص نیست که بتوان از نمره ژنی سن سالم برای پیش بینی ابتلای فردی به آلزایمر هم استفاده کرد یا خیر. کیث فارگو مدیر برنامه های علمی انجمن آلزایمر می گوید: « اصل  کار همین است که بتوان تست خونی را توسعه داد تا 10 سال جلوتر در مورد احتمال ابتلای افراد به آلزایمر اطلاع بدهد.»

البته وی نتایج مطالعه را باز هم ارزشمند می داند. محققان توانستند طی این مطالعه افرادی را که سن یکسانی داشتند بررسی کرده و تعیین کنند که از نظر عقلی کدام یک از این افراد سالم بوده و کدام نبودند. پس می توان اینگونه نتیجه گرفت که تست یادشده برای تعیین  تفاوت های ژنتیکی متمایزکننده فرد 70 ساله مبتلا به آلزایمر از فرد سالم در همین سن و سال مفید است. فارگو احتمال می دهد که تحقیق بیشتر روی 150 ژن مزبور حتی موجب کشف دلایل بروز آلزایمر هم بشود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: livescience

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.