بیگ بنگ: آیا تا به حال کسی بدون مغز به دنیا آمده است؟ این سوال اولین بار در سایت Quora  مطرح شد، سایتی که شبکه ای برای تبادل دانش است و جایی که می توانید جواب سوال هایتان را از آدم هایی با بینش های خاص دریافت کنید.

به گزارش بیگ بنگ، جواب این سوال را فابیان ون دن برگ اینطور پاسخ داد: « از نظر تئوری بله انسانها واقعا بدون مغز زنده می مانند، موارد این چنینی “هیدرانسفالی”(hydranencephaly) نام دارند، به طوری که در این موارد نیمکره های مغز رشد نمی کنند. این کودکان سال های زیادی عمر نمی کنند و تعداد کمی به سنین 6 یا 10 سالگی می رسند ولی در حقیقت تعداد این آدم ها بسیار محدود است. بیماری هیدرانسفالی با بیماری هیدروسفالی که مغز با مایع نخاعی پر می شود متفاوت است، در این بیماری این مایع به بافت های اطراف مغز فشار می‌آورد.

در موردی جالب، به یک مادری که 3 ماه باردار بود گفتند که پسرش بیماری های زیادی از قبیل بیرون زدگی نخاع و هیدروسفالی دارد که سلامتیش را به خطر می‌اندازد. کودک فقط با 2 درصد بافت سالم مغزی به دنیا آمد، به پدر و مادرش گفتند که زنده ماندن نوزاد بعید است و به آنها پیشنهاد کشتن فرزندشان را دادند. اما بر خلاف چیزی که همه فکر می کردند این کودک به صورت خارق العاده ای بهبود یافت، بعد از 3 سال گمانه زنی درباره زنده ماندن او، یک چکاپ نشان داد که مغزش کاملا سالم است و تمام کارایی های یک مغز معمولی را دارد. اگرچه یک سری معلولیت هایی هم به همراه داشت.

متخصصان علت بهبودی او را کاهش فشار مایع انباشته شده در مغزش دانستند. از نظر تئوری می توانیم این مطالعات را گسترش دهیم تا بفهمیم کدام فرد در حال حاظر میتواند بدون مغز زنده بماند. اگر مغز زمان کافی داشته باشد و به آهستگی از بین برود شرایط کاملا متفاوتی نسبت به زمانی خواهد داشت که آسیب ناگهانی به آن وارد شود یا اصلا از ابتدا شکل نگیرد.

یکی از نمونه ها مردی 44 ساله در فرانسه بود که ضعفی در پای چپش حس کرد، او نمی توانست دلیلش را پیدا کند و این درد باعث ناراحتی او شده بود، به همین دلیل به یکی از بیمارستان های محلی مراجعه کرد. این مرد یک زندگی معمولی داشت و یک شهروند معمولی بود، یک زن و دو بچه داشت، هیچ مورد عجیبی درباره او وجود نداشت به جز یک چیز. در زمان نوزادی دچار هیدروسفالی(تجمع مایع در مغز) شده بود، وقتی 14 ساله بود با استفاده از شانت، مایع مغزی اش بیرون کشیده شد.

از آن ماجرا 30 سال گذشته بود، دکترها گمان کردند که شاید این عمل موفقیت آمیز نبوده، پس یک سیتی اسکن و ام آر آی از مغزش گرفته شد. سرش به معنای واقعی از مایع پر شده بود. در اینجا عکس های سمت چپ باید مثل عکس های سمت راست باشند، اما در عوض با مایع نخاعی پر شده اند. همه نواحی مغز همراه با جمجمه حجمشان کاهش پیدا کرده بود.

این نمونه و نمونه های قبلی همه چیزی که در مورد زنده ماندن می دانیم را به چالش کشیده اند، البته که این مرد با آی کیو 75 نابغه نبود، ولی کاملا سر حال بود او حافظه، قدرت تکلم، بیان احساسات، افکار و ابتکار داشت. مورد این مرد نشانگر انعطاف پذیری خارق العاده مغز است، اگر این همه آسیب به طور ناگهانی به مغز وارد شود مغز نمی تواند، آنرا تحمل کند و فرد می میرد اما در این مورد سال ها و سال ها طول کشیده است که بیماری و گسترش یابد به همین دلیل مغز زمان کافی داشته، تا خود را تطبیق دهد و اعمال حیاتی انجام دهد. این نشان می دهد قدرت و تطابق سیستم های بیولوژیکی بدن انسان بسیار خارق العاده است.

ترجمه: سینا خدادادی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: forbes.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. همه چی امکان پذیر و از دید علمی شاید عجیب نباشه.
    درکل خبر جالبی بود
    باتشکر