بیگ بنگ: کارهای ریاضی دکتر مریم میرزاخانی با معرفی ایده هایی کاملا جدید و پیوند دادن شاخه های مختلفی از ریاضیات،پیشرفت های بسیار مهمی را در مطالعه ی رویه های ریمانی و خانواده های آن ها رقم زده است. شاخه هایی نظیر هندسه ی هذلولوی،آنالیز مختلط، توپولوژی،سیستم های دینامیکی و هندسه ی جبری شمارشی در کارهای میرزاخانی به هم پیوند می خورند.

Maryam-Mirzakhaniبه گزارش بیگ بنگ، رساله ی دکتری مریم میرزاخانی، در کنار نتایج مهم و ارزنده ی دیگر،و نوآوری های فراوان، اثباتی جدید از حدس ادوارد ویتن، که مکسیم کنتسویچ به خاطر اولین اثبات آن در سال 1998 جایزه ی فیلدز را دریافت کرد، در خودداشت. این رساله خیلی زود مورد توجه تعداد زیادی از ریاضی دانان قرار گرفت. در سال های بعد میرزاخانی موفق به اثبات ارگودیک بودن شارتستن(2008) شد و سپس در پروژه ی مشترک با اسکین(و در بخش مشترک با محمدی) نظریه ی رایتنر را توسعه داد و نتایج مختلفی از آن گرفته شد(2012).

این پژوهش های ارزشمند باعث شد که یکی از مدال های فیلدز سال 2014 از سوی کنگره ی بین المللی ریاضیدانان به میرزاخانی تعلق گیرد، تا او اولین زن و اولین ایرانی دریافت کننده ی این جایزه باشد. برخی از قضیه هایی را که دکتر مریم میرزا خانی در آنها پژوهش کرده است را در زیر بازگو می کنیم:

قضیه ی اسکین-میرزاخانی-محمدی (2012)

برای هر چند ضلعیP با زوایای گویا به طور میانگین برقرار است، به عبارت دیگر حد زیر برای هر چند ضلعی P وجود دارد.

f1
قضیه ی میرزاخانی (2004)

f2

این قضیه در واقع قضیه ی اعداد اول برای ژئودزیک های ساده ی بسته روی رویه های هذلولوی می باشد.

قضیه ی میرزاخانی (2004)

f3

که در آن N=3g-3+n می باشد. چند جمله ای های مورد نظر با روش بازگشتی قابل محاسبه می باشند.

حدس ویتن-قضیه ی کنتسویچ (1992)

انتگرال های

f4برای دنباله های α از اعداد صحیح نامنفی که در رابطه ی زیر صدق می کنند با روشی بازگشتی قابل محاسبه هستند.
f5حدس ویتن در سال 1992 توسط کنتسویچ به اثبات رسید و این اثبات از دلایل مهم اعطای مدال فیلدز به کنتسویچ در سال 1998 بود. میرزاخانی نشان داد که این انتگرال ها در واقع تعدادی از ضرایب چند جمله ای های حجمP هستند که او راه روشنی برای محاسبه ی بازگشتی آن ها یافته بود. این قضیه به صورت زیر بیان می گردد:

قضیه ی مریم میرزاخانی (2004)

f6

نویسنده: محمد پرگلی / سایت علمی بیگ بنگ
منبع: مروری بر پژوهش های ریاضی مریم میرزاخانی، ایمان افتخاری

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.