بیگ بنگ: از وقتی دو دانشمند مدارکِ مهمی درباره ی نظریه ی بیگ بنگ ارائه دادند 50 سال می گذرد. رابرت ویلسون و آرنو پنزیاس در آزمایشگاهِ بل در نیوجرسی از آنتنِ شاخکی بزرگی استفاده می کردند تا بتوانند کهکشان راه شیری را رصد کنند. هرچند چیزی که پیدا کردند موجب شد به 378.000 سال پس از بیگ بنگ بازگردند.

به گزارش بیگ بنگ، این دو دانشمند در نهایت یک غبارِ کیهانی پیدا کردند که جهان را در هر جهت در بر دارد. این غبار که تابش زمینه ی کیهانی نامیده می شود، اثری از بیگ بنگ است که پس از تشکیلِ جهان در 13.8 میلیارد سال پیش شکل گرفت. اما درک چیزی که آنها در سال 1964 پیدا کردند کار آسانی نبود. در پایین 5 حقیقتِ عجیب را مشاهده می کنید که احتمالأ هرگز در مورد نظریه ی بیگ بنگ و کاشفانِ آن نمی دانستید:

Big Bangگرافیکی که خط زمانی بیگ بنگ را تاکنون ، نشان می دهد، دانشمندان ناسا بر این باورند که جهان در مقیاس های زیر اتمی در کسری از ثانیه پس از تولد گسترش و تورم یافته است.

1) دو کبوتر باید کشته شوند تا بیگ بنگ ایجاد شود

وقتی ویلسون و پنزیاس شروع به استفاده از آنتنِ شاخکی کردند، این آنتن دمایی بیشتر از آنچه انتظار می رفت را ثبت کرد. در ابتدا، آنها تصور کردند که کبوترهایی که در درونِ آنتن افتاده بودند منجر به ایجاد اختلال شدند. آنها آنتن را تمیز کردند و کبوترها را به کفتربازی که آنها را آزاد کرده بودند دادند. سپس کبوترها مجددأ بازگشتند و درونِ این دستگاه لانه درست کردند. پس از اینکه ویلسون و پنزیاس متوجه شدند کبوترها باعث افزایش دما نشده اند، نظریه ی برجسته ی خود را مطرح کردند، مبنی بر اینکه تابش زمینه ی کیهانی که باقیمانده ی بیگ بنگ است در واقع منجر به خوانشِ بیشتر شده است.

2) ویلسون و پنزیاس هیچ وقت «اورکا» نگفتند

به گفته ی ویلسون آنها برخلاف بسیاری از دانشمندان در هنگام یک کشفِ عظیم هرگز «آها» نگفتند. آنها در ابتدا کیهان شناسی را جدی نگرفتند زیرا تا آن موقع هیچ نتیجه ی علمیِ جدی بدست نیاورده بودند. اما پنزیاس و ویلسون پس از ملاقات دانشمندانِ دیگر موفق به طرحِ ایده ی بیگ بنگ شدند. این کشف هیچگاه لحظه ی «آها» به خود ندید.

3) کلِ جهانِ اولیه می توانست قابل سکونت باشد

به گفته ی برخی از دانشمندان کل جهانِ اولیه می توانست یک منطقه ی قابل سکونتِ بزرگ باشد. آوی لوئب اخترشناسِ دانشگاهِ هاروارد گفت که مدت کوتاهی پس از مرگِ انفجاریِ ستاره های اولیه، زندگی در جهانی با «دمای اتاق» آغاز شد. برخی از سیارات 15 میلیون سال پس از بیگ بنگ (که زمانِ بسیار کمی در عبارتِ کیهانی است) می توانستند زندگیِ میکروبی داشته باشند.

4) «بیگ بنگ» ضرورتأ به معنای آغاز جهان نیست

عبارتِ «بیگ بنگ» همیشه به یک زمانِ یکسان در تاریخِ جهان اشاره ندارد. آلان گوث، فیزیکدانِ نظریِ MIT می گوید که بسیاری از دانشمندان معتقدند که بیگ بنگ به آغازِ خشونت آمیزِ جهان و هرچیزی در درون آن اشاره دارد؛ در حالیکه این عبارت بسیار پیچیده تر از آن است. وی می گوید: «عبارت «بیگ بنگ» کمی مبهم است. انسان ها آن را به روش های مختلف بکار می برند. برخی از افراد منشأ اصلی جهان را «بیگ بنگ» می نامند که منشاء هرچه بوده باید قبل از تورم به وجود آمده باشد. من معمولأ معتقدم که تورم به عنوان پیش ماده ی بیگ بنگ، آن را به صورت دوره ای با انفجارهای بیشمار تعریف می کند.

5) در نهایت، ما قادر به مشاهده ی کهکشان ها نیستیم

زیرا به نظر می رسد جهان با سرعت فزاینده ای در حال گسترش است و مشاهده کنندگان قادر به مشاهده ی کهکشان های دیگر از زمین یا هر نقطه ی دیگری در کهکشان راه شیری نیستند. کهکشان ها در حال دور شدن از یکدیگر هستند و به نظر می رسد کهکشان هایی که دورتر هستند سریعتر از کهکشان های نزدیکتر در حال حرکتند. لوئب بیان می کند: «مشاهده می کنیم که کهکشان های دوردست در حال دور شدن از ما هستند، اما سرعت آنها با گذشت زمان افزایش می یابد. اگر در نهایت مدت زیادی صبر کنید، یک کهکشانِ دوردست به سرعتِ نور خواهد رسید. این امر به این معنی است که حتی نور هم قادر به پر کردنِ خلأ بین کهکشان و ما نیست. وقتی کهکشان و خورشید موجودات فرازمینی سریعتر از نور در حال حرکت باشد هیچ راهی وجود ندارد که آنها بتوانند از آن کهکشان با ما ارتباط برقرار کنند و سیگنالی برایمان بفرستند که به دستمان برسد. این نتیجه ی انبساطِ سریعِ جهان است. تمام کهکشان هایی که در حال حاضر مشاهده می کنیم در نهایت با سرعتی فراتر از سرعت نور از ما دور می شوند و پس از گذشت این زمان قادر به مشاهده ی اثرِ آنها نخواهیم بود.»

منبع: space

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

6 دیدگاه

  1. خب فكر كنم اينو ميگه يعنى چون تو فظّا خلا هست صوت به اسانى عبور نميكنه و هنوز ذراتى از أصوات لحظات بيگ بنگ هست و علاوه بر اون شواهد و مدارك ديگه اى مثل غبار ان موقع ها هم هست(البته اينا رو توى سايت هم ذكر كردند و فكر كنم حرفاى من كه هنوز تو فيزيك سال هفتمم گير دارم زياد قانع كننده نيست)

    1. با درود، در واقع منظور از پژواک بیگ بنگ، عبور اصوات در خلاء نمیباشد، بلکه دانشمندان از روی مشاهده ی تابش پس زمینه کیهانی که نوسانات دمایی کهن ترین نور کیهان را، درست ۳۸۰ هزار سال پس از بیگ بنگ نشان می دهد و در سراسر آسمان همچنان اثراتش باقی است، متوجه این موضوع شده اند. تابش پس زمینه، نوعی نقشه حرارتی آسمان است که نوسانات ریز دمایی متناظر با تفاوت‌های اندک چگالی روزهای اولیه ی نواحی مختلف کیهان را نشان می‌دهد. در خصوص شواهد بیگ بنگ و تابش پس زمینه کیهانی در اینجا مطالعه بفرمایید.

  2. سلام. وبلاگتون فوق العادس . من میتونم یه سوال بپرسم؟ اونجا که گفتید پژواک بیگ بنگ کشف شده منظور اینکه امواج به یه مسیر بسته برخورد کردند و حالا پرواکشون رسیده؟؟

  3. ممنون از سایت بسیار مفیدتون که بی هیچ چشمداشتی راه انداختین…واقعا شایسته تقدیر هستید .