بیگ بنگ: دنباله‌دار آیسان که شامگاه پنج‌شنبه از فاصله 1.2 میلیون کیلومتری نزدیک خورشید عبور کرد، طی سه روز گذشته شگفتی‌آفرین شد و امیدها برای نمایش زیبای آن در آسمان افزایش یافت؛ اما امیدها به یاس بدل شد و این دنباله دار رفته رفته در حال محو شدن است.

soho_ison_c3_0این نمایشی از دنباله دار آیسان پس از نزدیک ترین برخوردش به خورشید در 28 نوامبر میباشد، دانشمندان با توجه به این تصاویر معتقدند بخش کوچکی از هسته دنباله دار جان سالم به در برده است.

طبق تصاوير و تحليل كارشناسان نجوم، دنباله‌دار قرن پس از نزديك شدن به خورشيد بر اثر شدت گرماي مرگبار منفجر شده است، اما خطوط نوراني در حال دور شدن از خورشيد، فرضيه حيات را قوت مي‌بخشد. آژانس فضايي اروپا كه پنجشنبه گذشته با اعلام انفجار ستاره دنباله‌دار، فرجام تلخ آن را بارها از شبكه‌هاي خبري منتشر كرده بود، در گزارش روز جمعه خود معجزه حيات آیسان را امكان‌پذير دانست.

«الكس يانگ» از كارشناسان ستاره‌شناسي ناسا در اين‌باره مي‌گويد: تصاوير رصد شده از فضاپيماهاي مختلف خط باريك نوراني را نشان مي‌دهد كه از خورشيد دور مي‌شود، اما دانشمندان معتقدند اين خطوط نوراني، گرد وغباري هستند كه در مسير عبور آیسان تشكيل شده‌اند. «كارل باتمز» از ديگر محققان ستاره‌شناسي مي‌گويد: مسير نوراني، جمعه شفاف‌تر شد ، این فرضیه پیش بینی می کرد که بخشی از هسته آیسان زنده است.

Comet_ISONدر این تصویرتازه تر تغییرات این دنباله‎‏دار را طی 4 روز اخیر، از پیش از حضیض خورشیدی تا پس از آن مشاهده کنید.

اما امیدها خیلی زود به یاس تبدیل شد، چرا که تصاویر بعدی نشان داد دنباله‌دار به سرعت در حال محو شدن است. این طور به نظر می‎رسد که هسته دنباله‌دار آیسان به هنگام عبور از حضیض مداری خود به قطعات ریزتری شکسته شده که اغلب آنها در همان لحظات اولیه کاملا تبخیر شده‌اند، اما یک یا چند تکه توانسته‌اند از این عبور جان سالم به در ببرند که آنها هم خیلی زود متلاشی شدند. بدین ترتیب ماجرای دنباله‌دار آیسان که از ماه‌ها پیش دنباله‌دار قرن لقب گرفته بود و امید می‌رفت نمایش زیبایی در آسمان نیمکره شمالی به راه بیاندازد، در حال حاضر تنها پیش بینی که برای این دنباله می توان متصور شد، این است که به مرگ دوم خود نزدیک می شود. برخی دانشمندان معتقدند شکستن این صخره فضایی 4.5 میلیاردساله که در طول شکل گیری منظومه شمسی شکل گرفته است چندان هم خبر بدی نیست، زیرا می‌توان قطعات آن را بررسی کرد و به اطلاعات بیشتری در خصوص دنباله‌دارها دست یافت.

ddddدر این اینفوگراف می توانید مسیر حرکت دنباله دار آیسان را در روزهای پیش رو مشاهده کنید

اما اگر از آیسان پس از ملاقات با خورشید چیزی باقی مانده باشد، از نیمه‌ی آذر تا آخر ماه فرصت دارید نمایش اصلی را ببینید. حدود ساعتی پیش از طلوع خورشید در آسمان صبحگاهی بهترین زمان رصد آن است اما به مرور به آسمان شامگاهی نیز وارد می‌شود.

Read More : nbcnews , nasa , universetoday