معمای ژنتیکی ۵۱ میلیون ساله نظریه داروین حل شد

بیگ بنگ: یک معمای ۵۱ میلیون ساله در مورد ژن مسئول خصوصیات باروری در نوعی گل که پرفسور چارلز داروین ۱۵۰ سال پیش مطرح کرده بود، توسط دانشمندان انگلیسی کشف شد.

darwinبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، نظریه داروین بر این اساس بود که برخی گونه‌های گیاه پامچال دارای دو نوع گل بوده و طول اندام تولید مثل نر و ماده آنها متفاوت است تا حشرات گرده‌ افشان بتوانند آنها را باهم پیوند بزنند. محققان دانشگاه ایست آنگلیا با بررسی عمیق‌تر این فرضیه توانستند یک معمای ژنتیکی ۵۱٫۷ میلیون ساله را حل کنند. آنها مجموعه‌ای از ژن‌های مسئول صفات تولید مثلی گل پامچال را شناسایی کردند.

بینش راه‌گشای داروین در مورد اهمیت دو گونه گل موسوم به “Pin” و “Thrum” منجر به ایجاد مفهوم چندریختی یا هترواستیلی شد و تحقیقات بعدی به شکل‌گیری نظریه ژنتیک مدرن کمک کرد. چندریختی به دسته‌ای از گلهای دوجنسی یا هرمافرودیت گفته می‌شود که دارای خامه و پرچم ناهم‌اندازه از دید بلندی هستند. اکنون محققان انگلیسی دقیقا دریافته‌اند که کدام بخش از کد ژنتیکی این گونه‌ها باعث شکل‌گیری آنها به این شکل در ۵۱ میلیون سال قبل شده است.

110_109ابرژن‌ها به مجموعه‌هایی از ژن‌های به هم مرتبط گفته می‌شود که همیشه با هم به عنوان یک واحد به ارث می‌رسند و زیست‌ شناسی پیچیده را کنترل می‌کنند. محققان با همکاری موسسه ارلهام در انگلیس به نقشه‌برداری از ژن‌های پامچال و تعیین توالی ژنوم آن پرداختند تا مجموعه ژن‌های خاص مسئول ایجاد گونه‌های متفاوت گل را پیدا کنند.

به گفته آنها، درک بهتر ژنتیک پایه رشد گیاه و تولید مثل گونه‌های مختلف به گسترش دانش محققان در مورد کل سیستم گرده‌ افشانی که اساس تنوع زیستی و امنیت غذایی است، خواهد پرداخت. دانشمندان در تلاش برای یافت ژن‌های کنترل کننده چندریختی همچنین توانستند زمان جهش اصلی را در ۵۱٫۷ میلیون سال قبل تعیین کنند. این یافته‌ها در مجله Nature Plants منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: uea.ac.uk