مغز انسان دیجیتال شد!

دانشمندان اولین مدل سه بعدی با وضوح تصویری بالا را از مغز انسان ارائه کرده و آن را مغز دیجیتال نامیده‌اند.

براساس گزارش BBC، این مدل دیجیتال از مغز که Big Brain یا مغز بزرگ نام دارد، جزئیات میکروسکوپی از ساختار اتاق فرمان بدن انسان را نیز نمایش می‌دهد و به این شکل محققان قادر خواهند بود ساختارهایی ریزتر از یک تار مو را نیز در آن مشاهده کنند. عصب‌شناسان می‌توانند به صورت رایگان از این مغز دیجیتال برای انجام مطالعاتشان استفاده کنند.

digital-brain

محققان برای خلق این مغز دیجیتال باید هفت هزار و ۴۰۰ بخش از مغزی اهدایی متعلق به زنی ۶۵ ساله را برش می‌دادند. سپس هر برش باید برای تعیین جزئیات آناتومیک آن رنگ‌آمیزی شده و با وضوح تصویری بالا اسکن می‌شد. به طور کلی ۸۰ میلیارد نورون در این فرایند طاقت‌فرسا و طولانی‌مدت به ثبت رسیدند،‌ فرایندی که تکمیل آن ۱۰ سال به طول انجامید.

نتیجه این پروژه ۱۰ ساله ایجاد مدلی سه بعدی و دقیق، با جزئیات فراوان و با وضوح تصویری بالا از مغز انسان بود که محققان می‌توانند برروی مناطق مورد توجه خود در مقیاس میکروسکوپی بزرگنمایی انجام دهند. به گفته محققان استفاده از این مدل سه بعدی مانند استفاده از گوگل ارث است، می‌توان در آن جزئیاتی را دید که تا پیش از شبیه‌سازی سه‌‌بعدی امکان دیدن آنها نبود.

همشهری آنلاین