بیگ بنگ: تیمی از محققانِ برزیلی و آرژانتینی از طریق تحلیل و مدلسازیِ جمجمه دریافتند که به نظر می رسد نوعی میمونِ دنیای جدید در بخش های جداگانه ی مغز خود در حین دوره های تکامل یا فرگشت دچار تغییراتی شده باشد که منجر به پیشرفت هایی در تکاملِ شناختی او شده است.

56b9e33fcdbd9به گزارش بیگ بنگ، این تیم در مقاله ی خود که در نشریاتِ آکادمی ملی علوم به چاپ رسیده، مطالعه و نتایج خود را توصیف کردند؛ همچنین بیان کردند که چرا تصور می کنند یافته شان برای انسان ها نیز صدق می کند. به مدت سال ها، محققان بر این باور بودند که هوش برتر در انسان ها به اندازه ی مغز ما بستگی دارد–اندازه ی بزرگِ مغز ما متناسب با اندازه ی بقیه ی اندام بدن ما را متمایز می کند. اما، مطالعات بعدی نشان دادند که حیوانات دیگر دارای نسبت هایی بسیار متمایزتر از ما هستند.

در این مطالعه، محققان بیان کردند که تغییرات در اندازه ی بخش های معینی از مغز باعث افزایش قابلیت های شناختی می شود و این همان چیزی است که در میان جهش ها رخ داده است. این تیم با مطالعه ی جمجمه ی 179 میمونِ پلاتیرین (میمون دنیای جدید) (که شامل 49 گونه و نمونه از هر دو جنس بودند) – نوعی میمونِ دنیای جدید – به این نتیجه دست یافت. محققان داده های بدست آمده از جمجمه ها را در نرم افزارِ مدلسازی درج کردند؛ این نرم افزار قادر بود تغییرات فرگشتی را مد نظر قرار دهد. این محققان در مطالعه ی مدل ها دریافتند که مغزِ میمون ها متحملِ دو دوره تغییرِ فرگشتی مجزا شد. اولین دوره زمانی شروع شد که میمون ها شروع به گشت و گذارِ بیشتر بر روی زمین کردند زیرا این کار آنها را قادر می ساخت تا انواع جدیدی غذا پیدا کنند. تغییر شکل مغز این میمون را در طول دوره ی فرگشت در ویدئوی زیر مشاهده کنید:

محققان اظهار می کنند که این امر باعث تشکیلِ یک نئوکورتکس بزرگ شد که مغز را وادار به تغییر بر روی محور خود کرد و ساقه ی مغز را پایین تر قرار داد. آنها معتقدند جهش بعدی زمانی رخ داد که میمون ها اجتماعی تر شدند – باعث ایجاد ناحیه ی جلو مغزیِ کمتر توسعه یافته شد. به گفته ی این تیم، این مدل ها نشان دادند که مغز تغییر کرد تا خود را با شرایطِ در حال تغییر وفق دهد و در نهایت میمون ها را به شکلی در آورد که امروزه مشاهده می کنیم.

محققان بیان می کنند از آنجاییکه انسان ها نیز پستاندارند، به نظر معقولانه است که نتیجه بگیریم مغز ما در جهش هایی و همچنین در حین موقعیت های مشابهِ تاریخ رشد پیداکرده و به همین دلیل معتقدند این فقط رشدِ اندازه ی کلیِ مغز نبود که هوش برتر را برای ما به ارمغان آورد، بلکه رشدِ بخش های معینی بود که در فرگشت ما به شدت مورد استفاده قرار گرفتند. جزئیات بیشتر این پژوهش در PNAS منتشر شده است.

ترجمه: سحر الله وردی / سایت علمی بیگ بنگ / منبع: phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.