بیگ بنگ: مطالعات جدید محققان بر روی یک ماده معدنی نشان می دهد میدان مغناطیسی زمین، که محافظ نامرئی سیاره ما در برابر اشعه های مضر خورشیدی و کیهانی میباشد، بیش از 4.2 میلیارد سال پیش وجود داشته است.

1.18072به گزارش بیگ بنگ، این یافته توسط “جان تاردونو” ژئوفیزیکدان دانشگاه روچستر بدست آمده است که قبلاً بهترین تخمین را در خصوص میدان مغناطیس کره زمین مطرح کرده بود (3.2 الی 3.45 میلیارد سال) او و گروهش برای این تخمین جدید، سنگ های زیرکُن (zircon) ریزی را در غرب استرالیا مورد بررسی قرار دادند که مربوط به دو دوره ابتدایی تاریخچه زمین، یعنی دوره های Archean و Hadean بودند.

با مطالعه ماده معدنی و قیمتی زیرکُن در این سنگ ها دانشمندان دریافتند، پیشینه میدان مغناطیسی زمین به خیلی قبل تر از آنچه تصور میشد بر می گردد. این ماده معدنی گران قیمت به طور طبیعی به حالت مذاب است و زمانی که سرد می شود، درون آن ترکیباتی به نام مگنتیت وجود دارد که حاوی اطلاعاتی در مورد پیشینه میدان مغناطیسی زمین است.

earths-magnetic-field-4-2-billion-years-oldبدون میدان مغناطیسی، حیات بر روی زمین ممکن نیست؛ چراکه بادهای مضر خورشیدی، اتمسفر و آب های سطح زمین را از بین می برند و زمین با اشعه بمباران می شود. تحلیل اطلاعات جدید توسط دانشمندان ژئوفیزیک، پیشینه میدان مغناطیسی زمین را بیش از 4.2 میلیارد سال نشان می دهد؛ یعنی کره زمین دست کم 750 میلیون سال زودتر از آنچه که تاکنون تصور می شد دارای میدان مغناطیسی بوده است.

محققان معتقدند این داده ها مربوط به رویدادی به نام “آخرین بمباران سنگین” است که در آن تمام سیارات منظومه شمسی به مدت سیصد میلیون سال توسط دنباله دارها و شهاب سنگ ها بمباران شدند. به نظر می رسد مریخ نیز به فاصله کوتاهی از زمان پیدایش، میدان مغناطیسی ایجاد کرده بود، اما این میدان پس از گذشت حدود چهار میلیارد سال از بین رفت و این سیاره را در مقابل ذرات و بادهای مضر خورشیدی آسیب پذیر کرد. جزئیات بیشتر این تحقیقات در نشریه Science منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: gizmag

 

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

20 دیدگاه

  1. قربانت احسان جان مشکلی نیست داش ما به هرشخصی که تشنه علم باشه کمک میکنیم.کتابا اره تقریبا بیشترش تو اینترنت اگه دقیق سرچ کنی کل کتابو ترجمه شده میتونی دانلود کنی یا همونجا مطالعه کنی.شماره هم فعلا سیم کارتم دست یکی از دوستان هست تا دوسه روز دیگه پسش میاره بعدش باشه حتما شماررو به ایمیلتون ارسال میکنم تا اون موقع هر سوال علمی یا کمکی میخوای همینجا بگو در خدمتم یا برام ایمیل کن هرجور راحت تری برادر:(trust_mightysina@yahoo.com).

  2. در این صورت به کلی کتاب نیاز داری اما اگه مشتاقی کتاب در باره این همه مطلب علمی بخونی پس معلومه کارت درسته داش یه ضرب المثل قدیمی هست که میگه بخوانو بخوان تا اسیر دیکتاتورها نشوی خیلی خب بزار بریم سر کتابایی که نیاز داری بزار ببینم چیا خوندم عالیان قابل درک هستن و هم چنین جالب:واسه نسبیت و گرانش کیهان کتاب(Relativity Gravitation and Cosmology)عالی هست همچنین برای گرانش سیاه چاله ها و ابتدای جهان(Gravity Black Holes and the Very Early Universe)عالیه و دوباره واسه سیاه چاله ها کتاب(سیاه چاله هاBlack Holes)خوبه واسه فضا و زمان کتاب(The Large Scale Structure of Space-Time)خوبه واسه نجوم(The Formation of Stars and Solar Systems)خوبه باز واسه نجوم(The Data Book of Astronomy)خوبه باز واسه نجوم کتاب(Astronomy Demystified)عالیو ساده.واین یکیرو هم خودم بهت توصیه میکنم خیلی بهت کمک میکنه(ستاره شناسی با کامپیوتر خانگیAstronomy with a Home Computer)و درباره جهان های موازی و کرم چاله ها بیشتر میشه به مقالات روی اورد چرا که کرم چاله ها و جهان های موازی چیزی بجز تئوری و معادلات ریاضی نیستند اما کتاب(جهان های موازی نوشته ی میچیو کاکو)در این مورد میشه نام برد که عالیه بیشتر در در این موارد کرم چاله و جهان های موازی مستند هارو دانلود کن و مقاله هارو بخون ولی یه کتاب دیگه هم هست که عالیه درباره سفر در زمانو کرم چاله ها بعد ها اخر جهانو اولشو بدعت کوانتومی قبل از خلقت و موضوعات شیرین دیگر هست که به صورت فصل فصل هست(کتاب ابر فضا از میچی کاکو Hyperspace) اینو حتما پیدا کن الان دیگه تو اینترنت هم میتونی دنبالشون بگردی و دانلود کنی من خودم چندتاشو از نت دانلود کردم بعضیاشون کم یابن کتاب درباره موضوعات دیگه هم خواستی بگو کراتو سیاراتو هرچی به جز این موضوعاتی که الان گفتی کمکی چیزی هم خواستی در خدمتم داش موفق باشی.

      1. زیاد رو حرفاش حساب وا نکن خیلیاش زاده تخیلشه. اینکه در مورد کرم چاله کتاب نیست؟ من 8 سال پیش راجع به کرم چاله کتاب خوندم. تاریخچه زمان هاوکینگ.
        زیاد به حرف های drazgoosh نمیشه اطمینان کرد.

        1. بله شما درست میگین دوست عزیز می طلبم درسته پوزش.به علت این که سریع تایپ میکنم بعضی کلمه ها از دستم در میره.بعد برادر مطالبی رو که نوشتم قبلا خوندم هزار بار.از طریق مقاله ها کتاب ها و مستند ها و کاملا علمی هستند اگر بعضی از مطالب از نظر شما زاده تخیل هستند پس میتوانید تحقیق کنید در این صورت میفهمید که مطالبی که گفتم بر اثاث تحقیقات دانشمندان رشته های مختلف هست که بعضی حقیقت بعضی تئوری و بعضی فقط معادلات ریاضی هستند پس اگر بعد از تحقیق درباره مطلب شما دریافتید که زاده تخیل هستند پس گمونم محققان و دانشمندان و غیره فقط حرف میزنند و همه چی کشکه برادر و زاده تخیل اونارو من نوشتم اینجا درضمن این مطالب نتیجه گیری هستند و سعی کرم به صورت ساده باشه تا قابل درک باشه وگرنه اگه قرار باشه با فرمول تشریح کنم شما تا صدسال دیگه هم تحقیق میکردی توان اینو نداشتی که بگی زاده تخیلشه چون فرمول و معادله رو فقط میشه با فرمول و معادله نقض کرد و گمون نکنم شما توانشو داشته باشی معادله ها و فرمول های دانشمندان بزرگ تاریخو نقض کنی و بگی زاده تخیله اون شخص بوده گمونم اشتباه از من بود که مطلبو ساده و قابل درک نوشتم پوزش دوستان.

          1. دوسته من سواد به مدرکه دانشگاه نیست. بعدم چقد لحنه صحبتات تنده؟

        2. درضمن من نگفتم کتابی در این باره نیست وجود نداره نگردید نیست گفتم کم یاب هست و بیشتر به صورت مقالات و مستندات هست به علت تئوری و به صورت معادله ای بودن بیشتر این مطالب کتابم که واسه کرم چاله ها معرفی کردم خودم.

  3. متشکرم رفیق
    من به نسبیت , کوانتوم و سیاه چاله ,فضا زمان گرانش ,کرم چاله, نجوم ,نظریه ها مانند جهان موازی یا هولوگرام , یا هر چیزی که با اینا در ارتباط باشه

  4. البته احسان جان در مطلب بالا من میدان هایه گرانشی رو میدان های مغناطیسی صدا کردم که صحیح ان میدان های الکترو مغناطیسی است پوزش میتلبم دوستان.کتابا والا اگه بخوام اسم ببرم چندتاش (جهانی از عدم)(میکروگرافیا همون قوانین هوک درباره گرانش)(Relativity Gravitation and Cosmology)وغیره اما اینا ثابت شده و تقریبا قابل درک برای افراد مبتدی است درباره گرانش هستند البته.درباره هر مطلب علمی هم کتاب خواستی برادر بگو بهت معرفی کنم هر مطلبی هرچی.

  5. جالبه یک اثر گرانشی اگه اونجا ایران نبود الان دانشمندا واسه تحقیق پلمش میکردن در کل زمین دو قطب مغناطیسی قوی داره اما اگه بخوایم زمین رو مثل بدن یک موجود زنده در نظر بگیریم میشه گفت مویرگ های فراوانی نیز دارد مویرگ هایی برای تخلیه انرژی هسته زمین همان مواد مذاب اتشفشان ها و مویرگ هایی که تعداد کم تری دارند اما اثرات قوی تری ایجاد میکنند یعنی میدان های مغناطیسی کوچک مثل همون اتفاقی که دوستمون بالا فرمودند میدان های مغناطیسی اثرات گرانشی ایجاد میکنند که در بعضی مواقع کم قدرت و در بعضی مواقع بسیار قوی که در مورد فرمایش دوست عزیز در ان معبد شاهد یک میدان مغناطیسی کم قدرت هستیم که طبق فرمایش دوست عزیز در محدوده پله ها ایجاد شده و هنگامی که از ان محدوده عبور میکنید جاذبه قوی تری را احساس میکنید به نحوی که به سمت پایین کشیده میشوید و اگر وسیله الکترونیکی با خود داشته باشید یا حتی مثل ساعت قطب نما و غیره دیگر به صورت صحیح کار نمیکنند یا شارژ خود را به صورت کامل از دست میدهند و یا در ان ها اختلال به وجود می اید در کل زمین جاذبه ای کامل و تنظیم شده معادل 100% دارد که این در سیارات مختلف فرق میکند وقتی شما از محدوده یک میدان مغناطیسی عبور کنید جاذبه یا گرانش شدیدتر میشود و شما جاذبه ای معادل 101% یا 102% را تجربه میکنید البته نسبت به قدرت میدان مغناطیسی این شدت فرق میکند اگر بخواهم یک میدان مغناطیسی بزرگ و قوی را برای شما نام ببرم ان میدان مغناطیسی مثلث برمودا است یک میدان گرانشی قوی که بر روی همه چیز اثر میگذارد پس خوشحال باشید که جاذبه زمین تنظیم شده و بر اثاث تکامل زمینیان هست تصور کنید قطب های مغناطیسی زمین برعکس شوند و معکوس عمل کنند دیگر شرایط پایدار نمیمانند دیگر زندگی روزمره ای وجود نداشت و هیچی موجود زنده ای قادر به ادامه زندگی نداشت شرایط جوی هم به هم میخورد و شما جاذبه ای شدید و 100 برابر یا خیلی بیشتر را تجربه میکردید در ان هنگام قادر به راه رفتن نیستید چرا که جاذبه شمارا به کف زمین میفشارد قلبتان قادر به پمپاژ خون نمیباشد و ثابت تحت فشار جاذبه میباشد همگی ثابت میشویم و همانجا از دست میرویم قطار ها ثابت میشوند هواپیما ها سقوط میکنند ماشین ها زیر فشار جاذبه در هم فرو میروند و خلاصه تبدیل به کره و سیاره ای جدید تقریبا شبیح ماه و مریخ میشویم با تفاوت این که جاذبه اینجا 1000 برابر شدید تر است البته وحشت نکنید چرا که این عمر احتمالی حدود یا نزدیک 0% دارد که اتفاق بیوفتد.در کل میدان های مغناطیسی جزوئی از عجایب هستند رمزورموز عجیبی در انها نهفته است حتی در بعضی موارد قادر به درمان بعضی از بیماری های انسان هستند اما در شرایط خاص پس شما سعی نکنید اگر میدانی مغناطیسی کشف کردید بر روی ان گشتو گذار کنید یا ثابت بمانید مخصوصا اگر گرانش پیش از حد را حس کردید چرا که باعث تضعیف پمپاژ خون در رگ ها میشود و در این حالت نفس کشیدن سخت میشود و تا به خودتان بیایید بیهوش شده و ممکن است دچار سکته یا انواع تشنژ شوید پس مواظب باشید.من به صورت ساده توضیح دادم امیدوارم لذت برده باشین.

    1. خیلی خوب بود ممنون . چند تا کتاب خوب معرفی کن از چیزایی که خوندی اطلاعاتتو دوست دارم

    2. همیشه حواسمون باشه که رو هوا هر حرفی رو نزنیم. همیشه سعی کنیم اطلاعاتی رو که میاریم منبعشونم ذکر کنیم.
      جناب Dragoo بیشتر اطلاعاتی رو که اینجا آوردی اشتباه.
      اولا میدان گرانش یه چیزه میدان مغناطیسی چیز دیگه. محض اطلاعتون، اگر جرمی داخل میدان گرانشی قرار بگیره به اون نیرو وارد می شه و اگر جسم بارداری داخل میدان مغناطیسی قرار بگیره تحت تاثیر نیروی حاصل از میدان قرار می گیره. به عبارتی میدان مغناطیسی هیچ ربطی به نیرو گرانشی نداره. برادر من اگر قادر بودن به ترتیبی میدان گرانشی رو با میدان مغناطیسی خنثی کنن شک نکن دیگه نیاز به زدن ایستگاه فضایی برای تجربه جاذبه صفر نبود. بنابراین ماهیت این دو میدان با هم کاملا متفاوته.
      ثاینا تا کنون بارها میدان مغناطیسی زمین تغییر کرده فاصله این تغییرات هر نیم میلیون سال است. به دلیل فعالیت های داخل هسته زمین هر نیم میلیون سال جهت چرخش مذاب های اطراف هسته زمین برای مدت کوتاهی عوض شده و میدان مغناطیسی زمین عوض می گردد. گمون نمی کنم دانشمندان اثراتی از جاذبه 100 برابر رو تو این مدت زمان ها بر روی سنگ ها یا تاریخچه زمین مشاهده کرده باشند. برادر من اطلاعات اشتباه اولا باعث به اشتباه انداختن خیلی ها می شه ، دوما دیگه کسی حرفتو نمی پذیره، سوما دیگه بیگ بنگ نظراتتو چاپ نمی کنه.

      1. اقا وحید در بعضی موارد بله حق با شماست جالبیشم به همینه که اگر من اشتباحی کردم شخصی مثل شما تصحیح و یا اگر شما اشتباحی کردی اگر من در توانم بود تصحیح کنم از قبل هم همینطور بوده کسانی نظریه میدادند و شخصی دیگر نقض میکرده اما به این معنی نبوده که شخصی که نقض شده کاملا اشتباه میکند و در کل خدایی نکرده به هیچ عنوان سعی در سرکار گذاشتن مردم دروغ گفتن به ان ها یا رو هوا هرف زدن یا اطلاعات غلط به مردم دادنو نداشتم در واقع این مطلبو خیلی وقت پیش مطالعه کرده بودم و تنها اشتباهم این بود که اسم میدان های مغناطیسی رو در کنار میدان های گرانشی اورده بودم اما به جز ان اصل مطلب درست و صحیح هست و رو هوا حرفی زده نشده و در واقع میدان گرانشی با میدان مغناطیسی ربط دارند بر خلاف نظر شما که گفتید هیچ ربطی به هم ندارند گمونم تا حالا درباره مطلبی به اسم مغناطیس گرانشی Gravitomagnetisem شنیده باشید یا ژیروسکپهایه GPB یاحتی معادلات الکترومغناطیس و میدان گرانشی پس ابدا بی ربط نیستن برادر و درضمن بحث منم درباره ایستگاه فضایی و غیره نبود و یا خود بحث جدای مغناطیس و بر عکس شدن قطب های مغناطیسی همانطورکه گفتم به اشتباه این دو اسم در کنار هم دیگر قرار گرفتند که با تشکر شما تصحیح کردین و گفتید ربطی به هم ندارند در صورتی که دارند اما اگر اسمیرو که شما گفتید حذف کنیم بقیه مطلب دروغ و بی هوا نیست و زاده تخیل نیست و من نگفتم تا الان برعکس شدن جاذبه یا گرانش زمین اتفاق افتاده گفتم اگه اتفاق بیوفته و این جور اتفاق ها چون اتفاق نیوفتاده اند به ان ها تئوری و معادلات ریاضی میگویند و در کل بحث معکوس شدن جاذبه یا گرانش بود نه قطب مغناطیسی که باز شد همون به اشتباهوفلانو غیره.جاذبه یا گرانش به چند صورت معکوس میشه و قبلا دارای یک قطب گرانشی بود که به تازگی قطب دیگر ثبت و کشف شد با معادله و غیره پس دارای دو قطب گرانشی هستیم اما به هیچ صورتی معکوس نشده اند که دانشمندان قصد اینو داشه باشن جاذبه 100 برابر رو مشاهده کنند در واقع فرصت مشاهده نداشتند چون دیگه زمین قابل سکونت نبود هم اکنون هم کراتی یا سیاراتی با این گرانش کشف شده اند گرانش یا جاذبه ای قوی که با تکامل انسان ها سازگار نیست اما اگر موجود زنده ای بر روی ان کره زندگی کند انها با ان گرانش تکامل پیدا کرده و برای انها ان سیاره با جاذبه قوی اش قابل سکونت بود و حال اگر جاذبه رو به صورت دیگر و معادله ای دیگر معکوس کنیم باعث بی وزنی اجسام میشود و راندن ان ها از خود میشود که باز ان هم باعث انقراض میشود و درکل همانطور که در مطلب اولی گفتم در بعضی از نقاط سطح زمین به جز دو قطب ان میدان های گرانشی هستند که جاذبه در ان ها قوی تر عمل میکند و وقتی گفتم ممکن است در ان میدان جاذبه ای معادل 101% را تجربه کنید منظورم این نبود که 101 برابر جاذبه نرمال زمین همانطور که گفتم در زمین جاذبه ای معادل 100% داریم و وقتی گفتم 101% یعنی 1% اضافه به ان درصد.پس گمونم تا حلا به این سوال بر خوردید که میگه چرا وزن یک وزنه ی 10کیلوگرمی در دو قطب زمین افزایش می یابد و وزن همان وزنه در خط استوایا مناطق دیگر نسبت به قطب کاهش می یابد؟دلیل این که واحد وزن وگرانش در دو قطب نسبت به خط استوا تفاوت دارد این است که شکل زمین مانند یک کره‌ است،با این تفاوت که بر روی دو قطب آن و در راستای محور میان آن دو، دچار پهن شدگی و در گرداگرد استوا ومناطقق دیگر دچار بیرون زدگی شده‌است (شکم داده‌است).حالا همین قذیه در بعضی از مناطق دیگر سطح زمین پدیدار هست و قذیه وزنه اونجاهم پیش میاد.و درضمن خیلی از سیارات و کراتم به صورت ساده جاذبه ای کم ترو تجربه میکنند مثل مریخ ماه و خیلی های دیگر که هر کدام با درصدی اندازه گیری شده اند بعضی از انها معادل 10% بعضی 30% و غیره که هرچی پایین تر باشد به بی وزنی نزدیک تر میشویم.تازه برادر بیگ بنگ نظر شما اگه اشتباه هم باشه چاپ میکنه هرکی یه نظری داره حتی اگه یه مقداریش یا کلش اشتباه باشه اگه چاپ نمی کرد که کسی اشتباهاتش معلو نمیشد کسی هم نبود راهنمایی کنه و شخص رو با حقیقت روشن کنه مثل من و شما اصلا به همین خاطر بهش میگن نظر هر شخصی نظر خودشو داره و باید اظهار نظرش چاپ بشه پس ازادی بیان واسه چیه.بعد هرکی هم که اشتباه کرد که نمیشه بگی دیگه شما رفتی که رفتی کسی دیگه حرفتو نمی پذیره خیلی از دانشمندان بزرگ در طول تاریخ اشتباه کردن اما نگفتن دیگه حرفشون قابل قبول نیست و کامل اشتباه میکنند و همانطورم که گفتم کسی قصد دادن اطلاعات اشتباه نداشت برادر و دوسته عزیز من و ممنون از این که اشتباه منو تصحیح کردی فقط در رابطه با اسم میدان مغناطیسی که در میان جمله های من بود و باعث غلط انگیز شدن مطلبم بود نه چیز دیگر سپاس برادر.من در حال تحصیل هستم برای مدرک فوق دیپلم کامپیوتر در دانشگاه شهید بهشتی شیراز اما از 10 سالگی به این مطالب علمی علاقه مند بودم و از هیچ فرصتی برای مطالعه تحقیق و دیدن این مطالب و مستنداتو مقالات دریغ نکردم اما خوب چیزی که حقیقت هست اینه که همه اشتباه میکنند حتی دانشمندان بزرگ تا این اشتباهاتم نباشه به حقیقت پی نمی برند حال اشتباه چه بخاطر حواس پرتی یا چه دانسته یا ندانسته باشد پس زیاد سخت نگیرین اینجاییم که با هم تبادل نظر و بحث کنیم شیرینی و لذتش به همینه مثل کاری که دانشمندان میکنند گاهی با هم تبادل نظر و همکاری برای پیش بردن علم و گاهی هم با هم به قول معروف کل میندازن برای تایید یا رد نظریه یک دیگر.خلاص و بدرود.

      2. اولا خیلی توضیح واضحات می دی. بهتر مفید مختصر صحبت کنی.
        دوم اینکه همینطور تو حرفات غلط املایی داری. استادی داشیتم که می گفت اگه بهترین نظریه دنیا رو هم کشف کنی، مهم اینه که بتونی چاپش کنی. این ادبیات شما رو اگه استادی ببینه می گه طرف حتی به خودش زحمت نداده یه بار درست حرف خودشو بخونه واصلاحش کنه، چه طور انتظار داره من بخونم.
        سوم اینکه چرا فرافکنی می کنی. ببین مساله جابجا شدن میدان مغناطیسی زمین که تئوری نیست که تو بگی من نغضش کنم. اینا fact هستند. یعنی اثبات شده اند. خیلی از حرف های اشتباهی که زدی fact هستند و امتحان خودشونو پس دادن.
        چهارم اینکه این همه اطلاعات بی در و پیکر و میاری سعی کن اعداد و ارقام رو توش دقیق بیاری و ضمنا حتما مرجع بده. بعضی کرات این قد در صد از جاذبه دارن بعضی اونقد، آدمای علمی و منطقی رو به هیچ وجه متقاعد نمی کنه.
        آخر اینکه آن کس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابد دهر بماند.
        دلت نمی خواد یاد بگیری، دلت می خواد فقط نان استاپ حرف بزنی.

        1. اما با اون توضیحی که من دادم اون بالا شما بازم نگرفتی گفتم که بحث من اصلا میدان مغناطیسی نبود 100 بار اینو بالا نوشتم اصلا هرچی بالا گفتمو شما بی خیال شدی چسبیدی به میدان های مغناطیسی داری در باره 3 مطلب قبل حرف میزنی مطلبی هم که بالا گفتم کاملا علمی بود شما میگی غلطه بیا وسط کسی.مطلب بالا رو هم یه بار بخونی بد نیست درضمن مطالب با معادله و ارقامم به شما نیومده اما چشم از این به بعد هرجا شمارو دیدیم مطلبی با اعداد و ارقام معادلات نوشتی ما هم با معادلاتو اعدادو فلان حرف میزنیم اما بازم میگم شما مطلب بالا رو نخوندی یا درک نکردی که اینارو گفتی بقیه دارن میخونن اما شما نه شایدم خوندی اما گیر دادی به 5% مطلب بقیشو واسه شما نوشتم نه واسه خودم پس بی خیال میدان مغناطیسی بشوید چون اونوقت پی می بریم قصدتون چیز دیگه ای هست درضمن دلت نمی خواد یاد بگیری این حرفا چیه شما مگه تو ذهن منی به این میگن تهمت.بعد مرجعه همش مقالات یا کتاب هاست مقاله که نیست مرجع بیارم نظره نظررررر.(آن راکه حساب پاک است ا ز محاسبه چه باک است)در مورد شما هم که یه مشکل یا تیک عصبی داری گمونم(حالا که ماست نشد شیر بده)نکن برادر نکن.درضمن غلط املایی ها رو هم بشمار بزار تو پاسخ تصحیح کنم اگه وقت داشتی سلالم منو هم به استادتون برسون میگن استادان متواضح هستن.بعد جونه هرکی دوست داری کل مطلبو بخون طبق همش خالص نظر بده نه خودت واسه خودت.نمیدونستم کسانی که دکترای مکانیک صنعتی شریف دارند این قدر بیکارند تو مکانیک درکی فهمی مطلبی رو درست خوندن یاد نمیدن.در مطلب بالا همه چی رو دوستانه و برادرانه تموم کردم اما شما رضایت ندادی با گیر بی خود پس اخر این مطلبم مینویسم ادامه دارد…(غلط املایی هارو یادت نره بشماری).

  6. نمی دونم اینی که می نویسم ربطی به مطلبتون داره یا نه .ما تو شهرمون یک معبدی هست برای یکی از همسران خدایان هندی که پروتی نام داره.روی یک تپه بزرگه.پله هاش هم خیلی بزرگه شاید4 در 4 متر.از همون پله اول که می رید بالا .قشنگ حس میشه که زمین ادم را می کشه به سمت خودش.با هر قدمی .من دخترم را بردم برای نشان دادن جاذبه وجذب قوی مغنا طیسی.روی پله هاش موقع پایین اومدن مراقب نباشید واون وسط پله خیلی امکان افتادن هست.وخیلی جالب هست این مغناطیس فقط تو پله های بالا رفتن هست.داخل حیاط ومحوطه بزرگش همچو حسی وجود نداره.حتی پله های داخلیش.