می توانیم دایناسورها و نئاندرتالها را دوباره به زندگی برگردانیم+ویدئو

بیگ بنگ: برخی از دانشمندان معتقدند که در حال حاضر با تکنولوژی سلول بنیادی و توالیِ کامل ژنوم نئاندرتال ها پتانسیل آن را داریم که یک نئاندرتال را تولید مثل غیرجنسی کنیم. هرچند، اخلاق پزشکی در مورد اخلاقیاتِ تولید مثل غیرجنسی نئاندرتال ها بحث می کند – و بعضی بر این باورند که حتی تلاش برای انجام این کار خیلی غیرانسانی است.

به گزارش بیگ بنگ، با شیوعِ بحث هایی در مورد رستاخیز کامل ماموت، دنیای علمی به آتش کشیده شد. می دانم به چه چیزی فکر می کنید: پارک ژوراسیک. خب کاملأ به این شکل نیست – اما شاید خیلی هم دور از آن نباشد. دکتر میچیو کاکو، استاد فیزیک نظری در سیتی کالج نیویورک در مصاحبه با بیگ تینک می گوید: چه می شود اگر بتوانیم نئاندرتال ها یا دایناسورها را فقط بر اساس ژنوم هایشان تولید مثل غیرجنسی کنیم؟

این پرسش محتمل است. جورج چارچ، متخصص ژنتیک و رئیس لابراتورهای دانشگاه هاروارد معتقد است که می توانیم یک نئاندرتال را در طول زندگی مان تولید مثل غیرجنسی کنیم. او فکر می کند تمام چیزی که نیاز داریم «یک انسانِ مونثِ به شدت ماجراجو است». در حالیکه او از پروژه طرفداری نمی کند، بحث و بررسی این موضوع را تشویق می کند. چارچ معتقد است که با تکنولوژی فعلیِ سلول بنیادی و توالی کامل ژنوم نئاندرتال ها، پتانسیل آن را داریم که یک نئاندرتال را تولید مثل غیرجنسی کنیم.

نئاندرتال ها ده ها هزار سال پیش منقرض شدند؛ بنابراین تولید مثل غیرجنسی یکی از آنها با استفاده از DNA به اندازه ی کافی تأثیرگذار است – اما در مورد چیزی که ۶۵ میلیون سال پیش وجود داشته چطور؟ دکتر کاکو به این مسئله می پردازد با توجه به اینکه تولید مثل غیرجنسی دایناسورها به اندازۀ تولید مثل غیرجنسی یک نئاندرتال یا ماموت خیلی آسان نیست – اما به این معنی نیست که غیرممکن باشد.

دکتر کاکو تأکید دارد که پروتئین های یافت شده در بافت های نرمِ استخوان های فمور دایناسورهای بازیابی شده شبیه مرغ ها، قورباغه ها و خزندگان است – نظریه ی رابطه ی آنها را تأیید می کند. وی فرض می کند که با استفاده از یک ابرکامپیوتر، یک توالی ژنتیکی تولید می شود که پتانسیلِ نظری برای تولید مثل غیرجنسی را از طریق اپیژنتیک مهیا می سازد. به استدلال دکتر میچیو کاکو در زیر گوش کنید و تصمیم بگیرید که آیا باید تولید مثل غیرجنسی ماقبل تاریخ را انجام دهیم یا خیر:

ترجمه زیرنویس: امیر سلیمانی/ سایت بیگ بنگ

فقط بخاطر اینکه می توانیم نباید بگوییم که باید این کار را انجام دهیم

وقتی نوبت به تولید مثل غیرجنسی ماموت ها یا دایناسورها می رسد، محدودیت ها غالبأ فنی هستند. هرچند، در مورد نئاندرتال ها یک مورد اضافی وجود خواهد داشت: اخلاقیات. دکتر کاکو سئوالات مهمی مطرح می کند مبنی بر اینکه دانشمندان پس از زنده کردن یک بچه نئاندرتال چه کاری باید انجام دهند: آیا باید شبیه حیوانات باغ وحش در اسارت به سر ببرند؟ آیا تمام طول عمر خود را باید تحت مطالعه قرار بگیرند؟ چه می شود اگر نئاندرتال طبیعتأ تهاجمی باشد –آیا باید دارو مصرف کند یا تمام مدت در زندان باشد؟ بسیاری از متخصصان اخلاق پزشکی درباره ی اخلاقیاتِ انقراض زدایی بحث می کنند، اما همچنین کسانی هستند که از تنوع ژنتیکی طرفداری می کنند. بقیه معتقدند که حتی تلاش برای انجام این کار خیلی غیرانسانی است.

ترجمه: سحر  الله وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

نویسنده این مطلب : سحر الله وردی ، کارشناس مترجمی زبان انگلیسی. علاقمند به علوم مختلف از جمله نجوم، کیهان شناسی و فیزیک می باشد و به عنوان نویسنده و مترجم متون تخصصی در وب سایت بیگ بنگ فعالیت می کند.

1. مهسا گفت:

بی نظیر بود مثل همیشه و مثل تمام مطالبی که قرار میدهید
    اگر ممکن هست مقاله ای هم در مورد آفریننده آفرینش یا هدف زندگی و کلا سوال های بنیادی بگذارید
    البته اگر امکانش هست