بیگ بنگ: گروهی از پژوهشگران نشان داده‌اند که طوفان‌های قدرتمند با جذب رطوبت هوا حین جابجایی منابع آب لازم برای خود را تامین می‌کنند.

طوفان گرمسیری که منجر به وقوع سیلابی کشنده در سال 1999 شد

به گزارش بیگ بنگ به نقل از انجمن فیزیک ایران، طوفان‌های گرمسیری قادر به آزاد کردن مقادیر زیادی آب باران هستند که می‌تواند اثرات تخریبی به مراتب بیشتری در مقایسه با بادهای شدید همراه آن داشته باشد. متوسط بارش باران در این طوفان‌ها به 2 میلیمتر در ساعت می‌رسد که می‌تواند تا چندین روز ادامه داشته باشد؛ که این از متوسط تبخیر اقیانوسی بسیار بیشتر است. بنابراین باید این بارش از طریق منابع دیگری نیز تامین گردد؛ در غیر این صورت چنین طوفانی باید ظرف یک روز خشک گردد.

منابع تامین آب چنین طوفان‌هایی معمولاً به مناطقی که در 400 کیلومتری مرکز آن قرار دارند، نسبت داده می‌شود؛ در حالی که تبخیر سطحی تنها حدود 10 الی 20 درصد منبع بارش را می‌تواند تامین نماید. بنابراین شاید باید دنبال منابع تامین آب بارش در فاصله‌ای تا 2000 کیلومتر بود. نحوه انتقال رطوبت از چنین فواصلی هنوز مشخص نشده است.

اکنون گروهی بین‌المللی از پژوهشگران توزیع شعاعی فشار، رطوبت نسبی، و دمای لایه‌های مرزی این طوفان‌ها را اندازه‌گیری کرده‌اند و بیان داشته‌اند که تبخیر سطحی نمی‌تواند به تنهایی منبع آب آن‌ها را تامین نماید. آن‌ها پس از بررسی‌های فراوان به این نتیجه رسیده‌اند که این طوفان‌ها حین حرکت رطوبت جو را جذب می‌کنند و به این ترتیب منابع آب لازم فراهم می‌گردد. جزئیات بیشتر این پژوهش در  AtmosphericResearch  منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: physicsworld.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.