بیگ بنگ: استفاده از علم کالبدسنجی برای حل جرائم موجبات حیرت مردم را فراهم می آورد. هر علمی در صورت استفاده در دستگاه قضایی مدنی جنایی می تواند نوعی کالبدسنجی تلقی گردد؛ زیست شناسی، شیمی و ژنتیک به این طریق استفاده شده اند.

استنسیل های دستی تولید شده بصورت آزمایشی در مرکز The Cave. جیسون هال از دانشگاه لیورپول

به گزارش بیگ بنگ، اکنون اتفاق ویژه ای در حال روی دادن است: مجموعه مهارت های علمی توسعه یافته در اثر رسیدگی به صحنه‌های جرم، قتل و کشتارهای دسته جمعی در خارج از دادگاه مورد استفاده قرار می گیرند. این امر در حل مسائل حقوقی به ویژه جنایات مشهود است. علم کالبدسنجی انسان عبارتست از تجزیه و تحلیل بقایای انسان با هدف شناسایی هویت در افراد زنده و مرده. تجزیه و تحلیل کالبد در خصوص افراد مرده به انجام می رسد. امکان تحلیل کلیه بخش های فیزیکی بدن وجود دارد. این علم کاربرد ویژه‌ای در ارزیابی جنسیت، سن مرگ، قد و خویشاوندی اجدادی از روی کالبد دارد.

جدیدترین تحقیقات ما، گستره ی علم کالبدسنجی را از زمان حاضر به ماقبل تاریخ افزایش داده است. ما در مقاله منتشر شده در نشریه علم باستان شناسی از روشهای کالبدسنجی انسان برای بررسی جنسیت هنرمندانی که قبل از ابداع خط نوشتاری می زیستند، استفاده می کند. عمده تمرکز ما کسانی بودند که نوعی هنر تحت عنوان اسنسيل دستی پدید آوردند. ما زیست سنجی کالبدسنجی را در حصول نتایج آماری قوی به کار بردیم و امیداوریم برخی از مسائلی را که محققان باستان شناسی در برخورد با این نوع هنر باستانی مواجه‌ شده‌اند، برطرف سازیم.

استنسیل های دستی یا هنرهای دستی باستانی با فرآیندهایی نظیر نقطه چین کردن( با نقطه سایه زدن یا نقشی ایجاد کردن ) یا ریختن رنگدانه ها بر روی دست انجام می شد که برای انجام آن، دست روی سطح سنگی قرار می گرفت و نقشی منفی به شکل دست بر روی سنگ به جا می گذاشت.

تعیین جنسیت با هنرهای صخره ای

تولید استنسیل دستی به صورت آزمایشی؛ جیسون هال از دانشگاه لیورپول

این استنسیل ها در کنار هنرهای تصویری منقوش در غارها پیدا می شوند که در دوره ای موسوم به پارینه سنگی ایجاد شده اند؛ قدمت آنها 40 هزار سال تخمین زده می شود. باستان شناسان از مدت ها پیش نسبت به این هنر ابراز علاقه کرده‌اند. وجود دست انسان باعث بوجودآمدن ارتباط فیزیکی مستقیم با هنرمندی می شود که هزاران سال پیش می زیست. باستان شناسان غالبا در صدد پی بردن به فردی که چنین هنري را ابداع کرد، بر می آیند؛ البته نه هویت آن فرد، بلکه جنسيت وی( مرد یا زن ).

محققان تاکنون با هدف پی بردن به جنسیت هنرمند بر مطالعه اندازه دست و طول انگشت تمرکز کرده‌اند. اندازه و شکل دست تحت تاثیر جنسیت قرار دارد، زیرا هورمون های جنسی عامل تعیین کننده طول نسبی انگشتان در طی رشد هستند.

تکرار بسیاری از مطالعات مبتنی بر نسبت در هنرهای سنگی کار بسیار دشواری بوده است چرا که نتایج متناقضی به بار آورده اند. مشکل تمرکز بر اندازه دست و طول انگشت این است که دو دست با اشکال مختلف می توانند ابعاد و نسبت های خطی یکسانی داشته باشند. ما از یک روش مبتنی بر اصل زیست سنجی کالبد شکافی برای فائق آمدن بر این مشکل استفاده کردیم. این روش به لحاظ آماری قدرتمند بوده و قابلیت تکرار میان محققان را در سرتاسر جهان دارا می باشد.

شاخه آماری معروف به “روش های ریخت سنجی هندسی” در طول مطالعه به کار گرفته شد. شالوده این اصل به اوایل قرن بیستم بر می گردد. اما اخیراً فناوری های محاسباتی دیجیتال این امکان را به محققان داده‌اند تا اشیا را قبل از شناسایی تفاوت های شکل و اندازه در یک چارچوب فضایی رایج، بصورت دوبعدی و سه بعدی بررسی نمایند.

ما در مطالعه خود از استنسیل های تهیه شده بصورت آزمایشی از 132 داوطلب استفاده کردیم. استنسیل ها به حالت دیجیتال در آمده و 19 علامت آناتومی برای هر تصویر در نظر گرفته شد که با تصاویر موجود روی انگشت ها و کف دستان مطابقت دارند. برای درک بهتر به شکل زیر نگاه کنید. بنابراین، یک ماتریس مختصات x-y برای هر دست تهیه گردید که شکل هر دست را هم ارز با یک سیستم نقشه مرجع نشان می دهد.

ما به منظور جای دادن طرح های کلی هر دست در چارچوب فضایی یکسان و مقایسه و سنجش آنها با یکدیگر از روش موسوم به انطباق پروکراستيز استفاده کردیم. این شیوه باعث برملا شدن تفاوت های موجود میان افراد و جنسیت ها شد.

پروکراستيز همچنین این امکان را به ما داد تا با در نظر گرفتن شکل و اندازه به عنوان شاخص های گسسته، آنها را بصورت مستقل یا توأم با یکدیگر مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. ما در قسمت بعد از آمار تفکیکی برای تعیین بهترین نوع دست جهت استفاده در ارزیابی جنسیت طرح بهره جُستيم. ما پس از تفکیک، قادر به پیش بینی جنسیت دست در 83% از موارد بودیم. در صورت ترکیب اندازه و شکل دست، بیش از 90% دقت و درستی به ثبت رسید.

علامت های ریخت سنجی هندسی در هر استنسیل دست. شما 19 علامت هندسی در این شکل می بینید.

تحلیل آماری “کوچکترین توان های مشترک” برای بررسی دست ها بعنوان واحدهای آناتومی گسسته استفاده گردید. تحلیل کف دستان و انگشتان بصورت مستقل انجام شد. در کمال تعجب، شکل کف دست در مقایسه با انگشتان، نشانگر بهتری برای تشخیص جنسیت بود. این شیوه به ما اجازه می دهد تا جنسیت را در استنسیل های دست مورد پیش بینی قرار دهیم که دارای رقم های نامعلوم اند. این مشکل به وفور در هنرهای سنگی مربوط به دوره پارینه سنگی ديده می شود.

کالبد شکافی دیرین

این مطالعه بر پیکره تحقیقات استفاده شده در زمینه علم کالبدسنجی جهت درک رویداد های ماقبل تاریخ می افزاید. کالبدسنجی انسان نقش قابل توجهی در توسعه این حوزه نوظهور ایفا خواهد کرد: کاربرد تحلیل های کالبدسنجی برای مطالعه گذشته. ادغام علوم باستان شناسی، دیرینه شناسی و کالبدسنجی می تواند بینش انسان ها را نسبت به رویدادهای گذشته دستخوش تغییر قرار دهد.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: theconversation.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.