بیگ بنگ: تحقیق جدیدی در مورد تکامل مقاومت در برابر آنتی بیوتیک نشان داد که اولین خویشاوندی‌های ویروس‌های قوی جدید – میکروب‌های مورد هدف آنتی بیوتیک‌‌ها- قبل از ورود دایناسورها پدیدار شده است. به گفته محققان ویروس‌های قوی، یا باکتری‌های انترکوک، حداقل از 450 میلیون سال قبل قابلیت‌های دفاعی اعلای خود را دارا هستند.

تحقیق جدید نشان می‌دهد که اولین ویروس‌های قوی، قدیمی‌تر از دایناسورها بوده‌اند و به احتمال زیاد در روده‌های حیوانات زندگی می‌کردند، یعنی اولین ارگانیسم‌ها از دریا به بیرون خزیده‌اند و به روی خشکی رفته‌اند.

به گزارش بیگ بنگ، محقق آشلی ام. ایرل، رهبر گروه ژنومیک باکتریایی در مؤسسه‌ی براود، در اخباری گفت: «ما با تجزیه و تحلیل ژنوم‌ها و رفتارهای انترکوک امروزی توانستیم اولین روزهای وجودشان را بازسازی کنیم و تصویری از چگونگی شکل گرفتن این ارگانیسم‌ها به صورت امروزی‌شان، ارائه دهیم. پی بردن به این امر که محیطی که میکروب‌ها در آن زندگی می‌کنند چگونه منجر به خواص جدید می‌شود، می‌تواند در پیش‌بینی نحوه‌ی سازگار شدن میکروب‌ها با آنتی بیوتیک‌ها، صابون‌های ضدمیکروبی شستشوی دست، ضدعفونی‌کننده‌ها و سایر محصولاتی که گسترش میکروب‌ها را کنترل می‌کنند، به ما کمک کند.»

همان طور که در مجله‌ی Cell به طور مفصل آمده است، از زمانی که اولین ارگانیسم‌های چندسلولی تقریبا 3.5 میلیارد سال پیش پدیدار شدند، میکروب‌ها با زندگی کردن روی و درون حیوانات سازگار شده‌اند. بسیاری از گونه‌های باکتری، رابطه‌ی همزیگری درون حیوانات شکل داده‌اند. بسیاری از میکروب‌ها، مانند باکتری‌های یافته‌شده درون روده‌ها، برای سلامت انسان حیاتی و مهم هستند. سایر میکروب‌ها نقش خصمانه‌تری دارند، به سلول‌ها آسیب می‌زنند و باعث بیماری می‌شوند.

تجزیه و تحلیل ژنومی نژادهای انترکوک، خویشاوندی ویروس‌های قوی جدیدیرا نشان می‌دهد که در روده‌های حیوانات زندگی می‌کردند، یعنی اولین حیواناتی که از دریا به بیرون خزیدند و به خشکی رفتند. میکروب‌ها از زمانی که برای اولین بار پدیدار شدند، از مقاومت ذاتی در برابر شرایط سخت سود می‌بردند. محققان بیان دارند که حتی اولین انترکوک قادر به مقاومت در برابر خشکی و عدم وجود مواد مغذی و همچنین ضدعفونی‌کننده‌ها و آنتی بیوتیک‌ها بوده است.

برخلاف بیشتر باکتری‌هایی که وقتی در قالب مدفوع دفع شوند و به دی‌هیدرات تبدیل شوند می‌میرند، انترکوک حفظ می‌شود. زندگی روی خشکی، سرسختی را ترغیب می‌کند و پاداش می‌دهد. در اقیانوس، دی‌هیدراسیون امتیازی ندارد. میکروب‌ها به سادگی در عمق آب فرو می‌روند و مجددا وارد زنجیره‌ی غذایی می‌شوند. میشل اس. گیلمور، مدیر مؤسسه‌ی بیماری‌های عفونی هاروارد، گفت: «اکنون می‌دانیم چه ژن‌هایی میلیون‌ها سال پیش، یعنی وقتی در برابر خشکی و ضدعفونی کننده‌ها و آنتی بیوتیک‌هایی که به دیواره‌ی سلولی انها حمله می‌کردند، مقاوم شدند، به وسیله‌ی صدها انترکوک به وجود آمده‌اند.» محققان با درک منشاء تکاملی انترکوک امیدوارند که ضدعفونی‌کننده‌ها و آنتی بیوتیک‌های کارآمدتری طراحی کنند.

ترجمه: زهرا جهانبانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: upi.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.