بیگ بنگ: سالانه طوفان‌های عظیم در جهان جان هزاران انسان را می‌گیرد و بر همین اساس نیز ناسا در حال ساخت میکروماهواره‌های نسل جدید است که وظیفه نظارت و مانیتورینگ این طوفان‌ها را خواهند داشت.

nasa-hurricane-satelliteناسا به تازگی ساخت میکروماهواره‌ای را با نام سیستم ماهواره‌ای ناوبری جهانی طوفان‌‌ها (GYGNSS) شروع کرده است و در حقیقت در حال مونتاژ کردن این ماهواره در موسسه تحقیقاتی ساوث‌وست در سن‌آنتونیو در تگزاس است. طوفان‌ها یا هاریکن‌ها به شدت و بدون هیچ گونه هشداری، تغییر مسیر می‌دهند و گاهی پیش آمده که منطقه‌ای امن برای طوفان اعلام شده ولی به دلیل رد شدن طوفان از روی دریا و بالا رفتن قدرت، تغییر مسیر داده و به سمت آن منطقه پیش رفته است.

متاسفانه سیستم‌های مانیتورینگ ماهواره‌‌ای کنونی فقط می‌توانند به صورت دور‌ه‌ای طوفان‌ها را ببینند و به همین دلیل گاهی هواشناسان را با شگفتی‌های عجیب و غیرقابل پیش‌بینی مواجه می‌کند. ناسا برای برطرف کردن این مشکل، دست به ساخت میکروماهواره GYGNSS زده است که شامل مجموعه‌ای از هشت ماهواره می‌شود و هدف از ساخت آن، بهبود پیش‌بینی‌های هواشناسی در مورد طوفان‌هاست.

nasa-hurricane-satellite-2در همین راستا، برای نخستین بار بادهای سطحی اقیانوسی را که در نزدیکی هسته داخلی طوفان‌های استوایی، تیفون‌ها و طوفان‌ها قرار دارند، تخمین زده‌اند تا از این طریق پیش‌بینی وضع طوفان و هواشناسی را از جمله تخمین شدت، جهت‌یابی مسیر و موج‌های طوفانی بهبود دهد. هر کدام از این میکروماهواره‌ای 29 کیلوگرم وزن و ابعادی معادل 51 در 64 در 28 سانتی‌متر دارند که هم‌سایز یک چمدان است. این میکروماهواره‌ها مجهز به سلول‌های خورشیدی هستند و می‌تواند انرژی مورد نیازش را از نور خورشید تامین کند. به گفته ناسا، حدود هفت ماهواره در عرض یک هفته می‌توان ساخت.

این ماهواره ها در مدار پایین زمین قرار می گیرند و در مسیری حرکتی می کنند که به آنها امکان می‌دهد هر 12 دقیقه، یک منطقه را مورد بررسی قرار دهند. همچنین این ماهواره‌ها از سیگنال‌های مستقیم و منعکس‌شده از مجموعه ماهواره‌های موقعیت‌یاب جهانی (GPS) استفاده می‌کنند تا تصویری از سرعت بادهای سطح اقیانوس‌ها در دیواره چشم طوفان به دست دهد. «چشم دیواره» طوفان یا eye-wall حلقه‌ای از آذرخش قوی است که در آن شدیدترین بادها و بارش اتفاق می‌افتد، این حلقه دقیقا دور چشم طوفان قرار دارد.

earthچشم طوفان نیز ناحیه‌ای است با هوای آرام که در میانه طوفان‌های شدید گرمسیری ایجاد می‌شود. چشم طوفان پهنه‌ای تقریبا دایره‌وار، همراه با باد نسبتا سبک و هوای صاف، است که با چشم‌دیواره محصور می‌شود. ماهواره‌های GYGNSS برخلاف ماهواره‌های کنونی که هر چند روز یک بار، خوانش‌های خود از سرعت باد را مخابره می‌کند، هر چند ساعت این اطلاعات را ارسال می‌کند و همین امر موجب می‌شود که دقت پیش‌بینی هوا بالاتر برود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.