بیگ بنگ: در قسمت پیشین در مورد ابطال دیدگاه پان‌ژنز یا همه‌زایی داروین بحث نمودیم، در این قسمت به ادامه آن موضوع می پردازیم. توجه به موارد بسيار متعدد ديگر نيز بطلان ديدگاه مبتني بر تبديل صفات اكتسابي و ارثي را قطعی مي‌ داند. از جمله آنها عدم ارثی بودن مهارت‌ها و معلومات در انسان‌ها كه مصداق‌هايي از اكتساب به شمار مي‌آيند.

Darwin Wallpaper

به گزارش بیگ بنگ، مي‌دانيم كه بعضي از مصونيت‌هايي كه انسان‌ها در قبال عوامل بيماري‌ زا پيدا مي‌كنند، حالت موقت و برخي حالت دائمي دارند. مثلاً مصونيت در قبال بيماري سرخك در زمره‌ي مصونيت‌هاي دائمي است. انسان‌هاي ساكن نيمكره‌ي شمالي زمين در طول صدها نسل بيماري سرخك را گرفته‌اند و در سنوات اخير از طريق واكسيناسيون مصونيت لازم را در قبال اين بيماري اخذ مي‌كرده اند. با اينكه عامل مولد مصونيت در خون همه‌ي پدرها و مادرها وجود دارد و نطفه و جنين با تغذيه‌ از خون داراي مصونيت‌ و رشد مي‌كنند، با اين حال، اين مصونيت هنوز حالت ارثي پيدا نكرده و نياز به احراز مصونيت از طريق ابتلا به بيماري يا دريافت واكسن آن هنوز به جاي خود باقي است.

همزمان با تجارب آگوست ویسمن، یعني ابطال نگرش مبتني بر عدم ارثی بودن صفات اكتسابي، شناخته‌شدن پديده‌ي جهش ژنی ابتدا در پيش‌گياهان کشف و سپس در ساير گروه‌هاي جانداران، تحول اساسي در نظريه‌ي داروين به بار آورد. البته مشكل مربوط به كيفيت پيدايش تغيير در بين نوزادان نسل‌ها از طريق پديده‌ي بنام جهش ژنی حل گرديد. امروزه مجموعه‌ي نظريات مرتبط با تحول جانداران، مكانيزم اصلي بروز تحول را جهش‌ها مي‌دانند ولي در دهه‌ي 1930 به بعد، به تدريج پديده‌هاي متنوعي شناخته شده‌اند كه روند‌هاي فرعي در مورد تجمع جهش‌ها، بروز اشكال مختلف در ساختار ژنتيكي به دليل تلفيق و تركيب جهش‌هاي گذشته (يعني نو تركيبي)، پديده‌ي رانش ژنتيكي، مهاجرت، انتخاب طبيعي و جدايي جغرافيايي را روشن ساخته است.

ریچارد داوکینز در مورد داروین می گوید: « بله او اشتباهاتی هم داشت. داروین در اواسط قرن ۱۹ زندگی می‌کرد و واضح است که او اطلاعات خیلی کمتری نسبت به ما داشت. مخصوصا این که او درباره چگونگی وراثت چیزی نمی‌دانست و در این مورد اشتباه فکر می‌کرد. در واقع هیچ کس در قرن نوزدهم چیزی از وراثت و ژنتیک نمی‌دانست و خب داروین هم در این مورد استثنا نبود. اما با این وجود درستی نظریات داروین چشمگیر است. برای توضیح چگونگی انتخاب طبیعی به ژنتیک نیاز داریم. وراثت اساس انتخاب طبیعی است، ولی داروین نمی‌دانست که انتخاب طبیعی تا چه حد به وراثت دیجیتال بستگی دارد. وراثت دیجیتال یعنی اینکه شما یا یک ژن را دارید یا آن را ندارید. البته واقعا جالب است که داروین چقدر از زمان خودش جلوتر بود، چون ژنتیک مدرن اصول نظریات او را تایید می‌کند. »

امروزه می‌دانیم که صفاتِ اکتسابی به ارث نمی‌رسند، زیرا ناشی از اثرات محیط و رشدِ جاندارند، نه اثرات ژنهای جاندار. فقط صفات وابسته به ژن‌ها می‌توانند از نسلی به نسل بعد منتقل شوند، آن هم به شرطی که ژن‌های کنترل کنندهٔ آن صفات در سلول‌های «جنسی» (گامتها) موجود باشند. هرگونه تغییری که بر اثر بکار بردن و یا به کار نبردن اندام، و یا به هر علت دیگر، در سلولهای دیگرِ بدن، غیر از سلول‌های جنسی رخ دهد، تاثیری در صفاتِ نسلِ بعدی نخواهد داشت. نظريه‌ي فعلي در كنار جهش به عنوان موتور اصلي تحول، مجموعه‌اي از مكانيزم‌هايی است که به کامل تر شدن نظریه فرگشت یا تکامل کمک شایانی کرده است.

پایان

نویسنده: سام- بیگ بنگ

منابع: كتاب تكامل موجودات زنده، نوشته دكتر اصغر نيشابوري- ویکی پدیا ، مصاحبه ریچارد داوکینز در BBC

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.