بیگ بنگ: انسان، از گذشته های دور، در پی همدم تکاملی کامپیوتری خود مسیر رو به جلو را در پیش گرفت. از تسلط به بازی های کامپیوتری گرفته تا حضور ربات های کامپیوتری در خانه برای انجام کارها، و به این شکل هوش مصنوعی در زندگی ما به طور پیوسته در حال گسترش است.

با این حال، بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت و ثروت مندترین مرد جهان، آنچنان تحت تاثیر این پدیده قرار نگرفته است. در حالی که او در یادداشت های خود اقرار به پیشرفت انسان در این زمینه داشته، اما در شبکه “از من بپرسید” خود اظهار داشت که نقطه عطف در تاریخ دستیابی انسان به هوش مصنوعی، آن زمان است که کامپیوتر ها همانند انسانها قادر به خواندن و درک مفاهیم شوند.

علاوه بر این وی اظهار داشت که در حال حاضر کامپیوترها به این خاطر که هنوز قابلیت خواندن کتاب و قبولی در یک امتحان را ندارند، نمیتوانند نماینده مناسبی برای نمایش حقیقت دانش به شمار بروند. البته که گیتس این امر را به عنوان شکستی برای هوش مصنوعی تلقی نمیکند، اما این را در ذهن ما ایجاد میکند که برای به دست آوردن فن آوری های مدرن، مسیر طولانی تری را باید بپیماییم.

در پی این گفته ها،  بسیاری از شرکت ها در صدد ساخت سیستم های پیشرفته ای میباشند که دائما در حال به روز رسانی شدن هستند، مانند تکنولوژی”دیپ مایند( DeepMind)”، شبکه تحقیقاتی “گوگل برین(GoogleBrain)”، بسیاری از برنامه های مایکروسافت، هوش مصنوعی تحقیقاتی فیس بوک و همچنین تکنولوژی واتسون که همان هوش مصنوعی است که همانند انسان قادر به فکر کردن است. اما در این فناوری ها و شرکت های ذکر شده، سیستم های هوش مصنوعی فاقد توانایی در ارائه دانش میباشند. اساسا، منظور از ارائه دانش، توانایی هوش مصنوعی در جمع آوری اطلاعات از گوشه و کنار جهان به منظور حل مشکلات پیچیده است.

این بدان معناست که هوش مصنوعی میتواند در مواجه با مشکلات همانند انسان عمل کند و میتواند به جای آنکه تنها به عنوان عامل اجرایی در جهان کارایی داشته باشد، به استدلال در مورد مساائل دنیا بپردازد. این همان مساله ای است که گیتس معتقد است، سیستم هوش مصنوعی حال حاضر فاقد آن است. با وجود اینکه برنامه هایی در دست است که  در آن سیستم هوش مصنوعی جایگزین بازیکنان حرفه ای در بازی ها شوند،  اما همچنان هوش مصنوعی فعلی قادر به ارائه دانش روز، به طور کامل نیست و تبدیل آن به  نماینده ای مناسب برای نمایش دانش امروزی امری دشوار اما ضروری است.

ترجمه: فرناز کریمی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. فکر کردن به دنیایه آینده که پر از هوش مصنوعی و ربات خواهد بود هراس آور است به خصوص اینکه کنترل اوضاع تقریبا از دست بشر خارج شود.
    ولی پیشرفت های شگرفی به وسیله این زمینه به دست خواهد آمد که کل پیشرفت های به دست آمده تا به حال در برابر آن حقیر خواهد بود.