بیگ بنگ: مطالعه‌ای جدید به بررسی نقش چرخش ِ هستۀ زمین در بروز برخی پیامدهای تغییرات اقلیمی و از جمله بالا آمدن آب دریاها پرداخته است. گروهی از پژوهشگران در حال بررسی تغییراتی که تاکنون در سطح آب دریاها روی داده هستند تا به این ترتیب بتوانند وضعیت آن را در آینده پیش‌بینی کنند. آنها به سراغ یکی از عواملی که می‌تواند در این میان نقش داشته باشد یعنی هسته زمین رفتند.

earthپروفسور متیو دامبری، استاد زمین شناسی دانشگاه آلبرتا در کانادا که سرپرستی این تیم پژوهشی را بر عهده دارد بر این باور است که درک ساز و کار دقیق حرکت هسته زمین می‌تواند کلید درک هر چه بهتر پدیده بالا آمدن آب دریاها باشد. اما هسته زمین چه ربطی به آب دریاها دارد؟ پاسخ این پرسش را باید در اثرات ناشی از تغییر سرعت زمین جست. وقتی یخچال‎های قطبی آب می‌شوند، سطح آب دریاها بالا می‌آید. اما این تنها پیامد آن نیست و جرم زمین نیز اندکی بیشتر از منطقه قطبی به استوا حرکت می‌کند. این مساله در نهایت سبب کند شدن حرکت چرخشی زمین به دور خود می‌شود.

همچنین گرانش ناشی از ماده نیز بر کاهش سرعت گردش زمین به دور خود نیز نقش دارد. با این وجود بررسی اثرات این دو هنوز هم نمی‌تواند وضعیت موجود را تشریح کند و به همین دلیل احتمالا یک عامل دیگر نیز در این میان دخیل است و آن هم چیزی جز گردش هسته زمین نیست. در حال حاضر تعداد انگشت شماری محقق بر روی این مساله کار می‌کنند و پروفسور متئو دامبری نیز یکی از آنها به شمار می‌رود.

 پروفسور متئو دامبری
پروفسور متئو دامبری

او در توضیح اهمیت این پژوهش ‌گفت: «در طی 3000 سال گذشته، سرعت چرخش هسته زمین به دور خود اندکی افزایش یافت و در عوض سرعت چرخش پوسته و گوشته نیز اندکی کمتر شد. کاهش سرعت چرخش زمین به دور خود سبب افزایش تدریجی طول روز می‌شود. در واقع در 100 سال آینده، طول روز حدود 1.7 میلی ثانیه افزایش خواهد یافت. با اینکه این میزان چندان قابل توجه نیست، اما اثرات این پدیده در بلندمدت قابل توجه خواهد بود.»

این تیم پژوهشی توانسته به مدلی برای پیش بینی سطح آب دریاها در پایان قرن بیست و یک دست یابد. به این ترتیب می‌تواند آمادگی بیشتری برای مقابله با برخی پیامدهای احتمالی این وضعیت داشت. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه Science Advances منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. سلام
    یک سوال برام پیش اومده که وقتی هسته زمین مذاب است پس چرا گرمای ناشی از آن را برروی زمین احساس نمیکنیم ؟ و مگر نه اینکه این گرما از جایی از دل زمین در حجم بالایی باید بیرون امده و دفع شود و چرا فشار ناشی از این فرایند زمین را منفجر نمیکند ؟