بیگ بنگ: براساس تحقیقات جدید، دانشمندان برای نخستین بار ناحیه ای را در مغز شناسایی کرده‌اند که وقتی درمانی غير واقعی به کاهش قابل توجه درد منجر می شود، اثر “پلاسيبو“(placebo) یا دارونما را در تسکین درد، نمایان می سازد. شناسایی نقطه‌ مناسب اثر تسکین دهنده درد پلاسيبو می تواند به طراحی داروهای تخصصی و شخصی سازی شده ای برای صد میلیون آمریکایی مبتلا به درد ِ مزمن ختم شود.

161028090142_1_900x600به گزارش بیگ بنگ، فناوری FMRI طراحی شده برای مطالعه از قابلیت لازم جهت ایجاد فرصت هایی در حوزه درمان فردی درد برخوردار است و این امر با تجویز هدفمند دارو و تشخیص نحوه ی ارائه واکنش مغز یک فرد به دارو میسر می گردد. این یافته به آزمایش های بالینی دقیقی در زمینه داروهای کاهش درد ختم خواهد شد. دانشمندان ناحیه مغزی منحصر به فردی در شیار مغزی کشف کرده‌اند که واکنشگر قرص تسکین درد را در طی آزمایشی شناسایی می کند و امکان اعتبار سنجی آن در گروه دارونما با 95 درصد درستی وجود دارد.

مروان بالیکی، دانشمند مرکز توانبخشی شمال غرب در شیکاگو(RIC) و استادیار پزشکی فیزیکی و توان بخشی در دانشکده پزشکی دانشگاه فينبرگ گفت: با توجه به عوارض اجتماعی قابل توجه درد مزمن، قابلیت پیش بینی واکنشگرهای دارونما می تواند نقش مثبتی در طراحی داروهای شخصی و افزایش احتمال موفقیت آزمایش های بالینی ایفا کند. بالیکی و وانيا آپکاريان، استاد فیزیولوژی در دانشگاه فينبرگ که تحقیقات در آزمایشگاه وی به انجام رسید، هر دو به عنوان پژوهشگر در تدوین این مقاله فعالیت کرده اند. استفاده از دارو برای درمان درد بیماران در سطح آزمون و خطا بوده است و پزشکان دائم میزان دُز را تغییر داده یا نوع دارو را در صورت موثر نبودن دیگری تغییر می دهند.

آپکاريان اظهار کرد: فناوری جدید این امکان را به پزشکان خواهد داد تا ببینند کدام بخش از مغز در طی درد ِ فرد فعال می شود و داروی مشخصی را برای آن نقطه از درد انتخاب می نمایند. علاوه بر این، اندازه گیری های معتبری به کمک این فناوری بدست خواهد آمد. نحوه تاثیرگذاری دارو بر ناحیه درد بیمار نیز با دقت بالایی اندازه گرفته خواهد شد. در حال حاضر، واکنش دارونما در بین افراد سالم و تحت محیط آزمایشی کنترل شده مورد مطالعه قرار می گیرد. اگرچه چنین آزمایش هایی بینش ما را نسبت به پایه های رفتاری و زیستی واکنش دارونما در درد اعمال شده افزایش می دهد، اما از آنجا که درد عمدتا ماهیت مزمنی دارد، بطرز ناکارآمدی در کلینیک استفاده می شوند.

دانشمندان در این مطالعه برای اولین بار از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی و طرح آزمایش بالینی استاندارد برای رسیدن به نشانگر زیست-عصبی مغزی استفاده کردند تا شرایط عدم احساس درد مرتبط با درمان پلاسيبو را در بیماران مبتلا به درد مزمن زانو پیش بینی کنند. دانشمندان دریافتند که خوردن قرص دارونما با اثر تسکین درد بصورت چشمگیری ارتباط دارد. بطوری که بیش از نیمی از بیماران گزارش کردند که میزان دردشان به شدت کاهش یافته است. اگر مطالعات مشابه آتی گسترش یافته و نهایتا گزینه درمانی مغزی با قابلیت پیش بینی در میان بیماران فراهم آورند، می توان بطرز قابل توجهی از میزان درد غیر ضروری بیماران در دوره های درمانی بی تاثیر کاست و همچنین مدت زمان و شدت درد را کاهش داد. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله ی PLOS Biology منتشر شده است.