بیگ بنگ: نزدیک به یک قرن است که بشر برای مقابله با عفونت به این داروی اعجاب آور تکیه کرده. تا پیش از پیدایش آنتی بیوتیک ها در دهه های نخست قرن بیستم، برای درمان عفونت راه حلی قطعی وجود نداشت، بیمار باید صبر می کرد تا سیستم ایمنی آن را برطرف کند و گاه لازمه ریشه کن کردن عفونت قطع عضو بود و بعد پنی سیلین کشف شد که موهبت بزرگی برای پزشکان بود. صد سال به جلو و حالا نگرانی جدی تازه ای در حال شکل گرفتن است، باکتری های خطرناک در حال ایجاد مقاومت در برابر آنتی بیوتیک های موجود هستند.

anti

به گزارش BBC، سازمان بهداشت جهانی در ماه آوریل از مقاومت دارویی در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها به عنوان یک “تهدید بزرگ جهانی” نام برد. دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا اخیرا به بی بی سی گفت: “ما در معرض خطر بازگشت به قرون تاریک پزشکی هستیم، برگشتن به زمانی که عفونت ها دیگر قابل درمان نیستند و به طور بالقوه شاهد مرگ هزاران هزار نفر در اثر عفونت ها خواهیم بود.”

حالا مطالعه تازه ای که در مورد میزان مصرف آنتی بیوتیک ها چاپ شده مؤید روبه نامناسب استفاده از این داروهاست. نتایج این مطالعه که چهارشنبه گذشته در نشریه بیماری های عفونی لنست منتشر شد نشان می دهد که میزان آنتی بیوتیک فروخته شده در کلینیک ها و داروخانه های جهان از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰، ۳۶ درصد افزایش پیدا کرد. این اولین مطالعه برای بررسی مصرف آنتی بیوتیک در قرن ۲۱ ام در جهان است. این مطالعه توسط مرکز سیاستگذاری، اقتصاد و دینامیسم بیماری ها، تحت هدایت “رامانان لاکسمینارایان” انجام شده است، او می گوید که اکنون افراد بیشتری در کشورهای فقیر به این داروهای نجات بخش دسترسی دارند که خبر فوق العاده خوبی است. اما تکیه بیش از پیش به آنتی بیوتیک ها باعث افزایش مقاومت باکتری ها شده.

فرح شیخ پزشک عمومی در بریتانیا به بی بی سی گفته: “این مشکلی جدی در سراسر دنیاست و لازم است همه جهان را از این مشکل آگاه کنیم. اطمینان از بهبود در تجویز آنتی بیوتیک ها برای کاهش مقاومت دارویی وظیفه همه است، از جراحان عمومی در بریتانیا گرفته تا شرکت های بزرگ داروسازی در جهان. همه باید برا حل این مشکل عظیم جهانی تلاش کنیم.” در بریتانیا مقاومت میکروب هایی مثل سل، ای کولای و کلبسیلا رو به افزایش است و سوزاک در ۸۰ درصد موارد به آنتی بیوتیک اصلی درمان بیماری یعنی تتراسایکلین مقاوم شده است.

“ما از آنتی بیوتیک نه فقط برای معالجه بیماران عفونی بلکه برای ایجاد حفاظت در جریان عمل های جراحی عمده مثل جایگزینی مفصل ران و حفاظت برای بیمارانی که به خاطر سرطان تحت شیمی درمانی هستند استفاده می کنیم. اگر توانایی استفاده از آنتی بیوتیک را از دست بدهیم این عمل ها و درمان ها مثل شیمی درمانی غیرقابل استفاده خواهد شد” پروفسور پیتر تیلور از یونیورسیتی کالج لندن می گوید: “ما از آنتی بیوتیک نه فقط برای معالجه بیماران عفونی بلکه برای ایجاد حفاظت در جریان عمل های جراحی عمده مثل جایگزینی مفصل ران و حفاظت برای بیمارانی که به خاطر سرطان تحت شیمی درمانی هستند استفاده می کنیم. اگر توانایی استفاده از آنتی بیوتیک را از دست بدهیم این عمل ها و درمان ها مثل شیمی درمانی غیرقابل استفاده خواهد شد.” دسته ای از آنتی بیوتیک ها هستند که از آنها به عنوان آخرین راه چاره استفاده می شود.

la-sci-sn-antibiotic-drug-resistance-who-warni-001

اما به گفته آقای لاکسمینارایان، سرپرست مطالعه تازه، مشکل اینجاست که حتی این دسته هم در خطر از دست دادن تاثیرشان هستند چون مصرف آنها هم از ۲۰۰۱ به این سو به شدت افزایش پیدا کرده. او می گوید که اگر در برابر این دسته از آنتی بیوتیک ها هم مقاومت ایجاد شود چیزی برای استفاده باقی نخواهد ماند. یکی از دلایل ایجاد مقاومت مصرف اشتباه آنتی بیوتیک هاست. دکتر فرح شیخ می گوید: “اتفاقی که می افتد این است که بعضی بیماران دو روز بعد از خوردن آنتی بیوتیک احساس می کنند کاملا خوب شده اند و تصمیم می گیرند دیگر آن را نخورند و دوره را کامل نکنند و این باعث می شود که میکروب قوی تر شود و دفعه بعد که به بیمار آنتی بیوتیک می دهید اثر نمی کند و عفونت خطرناک تر یا حتی گاه مرگبار می شود.”

به علاوه پزشکان می گویند انتظارات بیماران باید تغییر کند. مردم باید آموزش ببینند که هر بیماری نیاز به دارو ندارد. مطالعه تازه نشان می دهد که سه چهارم افزایش مصرف آنتی بیوتیک در برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی روی داده کشورهایی که مردم توانایی مالی خریداری این داروها را دارند. یک مشکل اینجاست که کارشناسان می گویند از سال ۱۹۸۷ هیچ دسته آنتی بیوتیک تازه ای تولید نشده و در خط تولید شرکتهای داروسازی بزرگ تقریبا هیچ آنتی بیوتیک تازه ای نیست. در مطالعه تازه استفاده آنتی بیوتیک در پرورش دام و طیور بررسی نشد.

اما در دهه های اخیر مصرف آنتی بیوتیک علاوه بر پزشکی در کشاورزی هم افزایش چشمگیری داشته و آنتی‌بیوتیکها در دامداری، پرورش مرغ و طیور، پرورش ماهی و آبزیان، تولید محصولات کشاورزی و در باغهای میوه استفاده می‌شود. از جمله گزارش ها حاکیست که ۸۰ درصد آنتی بیوتیک مصرفی در آمریکا در صنایع پرورش حیوانات است. مشکل اینقدر برای بعضی جدی است که در بریتانیا سالی دیویس، مشاور ارشد دولت در امور بهداشت و درمان در تلاش است تا سازمان ملل معاهده ای را به تصویب برساند تا بر اساس آن، استفاده از آنتی بیوتیک در صنایع پرورش حیوانات ممنوع شود. لاکسمینارایان می گوید که آنتی بیوتیک ها یک منبع طبیعی هستند درست مثل سوخت های فسیلی. با تمام شدن آنها یافتن منابع تازه بسیار سخت و پرهزینه خواهد بود. نظر شما در مورد افزایش بی رویه آنتی بیوتیک در جهان چیست؟

مطالعه بیشتر در: latimes

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.