بیگ بنگ: این مطلب به مناسبت صد و شصتمین سالروز تولد نیکولا تسلا منتشر شده است. نیکولا تسلا، یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان تاریخ و البته نمونه بارز یک نابغه بود. او کارمند شرکت جنرال الکتریک بود اما قسمت عمده شهرت و ثروت حاصل از نبوغ و دانش بی‌پایان او نصیب مدیر ارشد کمپانی یاد شده، یعنی توماس ادیسون شد. شناختن و شناساندن دانشمندانی مانند نیکولا تسلا شاید ادای دینی است در مقابل کارهایی که برای ساختن دنیای امروز ما انجام داده‌اند. در این مقاله یازده نکته درباره این دانشمند بزرگ را با هم مرور می‌کنیم:

tesla_portrait_011- نیکولا تسلا در دهم جولای ۱۸۵۶ در کرواسی امروز و امپراطوری اتریش آن زمان چشم به جهان گشود؛ او چهارمین فرزند یک خانواده هفت نفره بود و پس از گذراندن تحصیلات آکادمیک، مدتی در کشور خود به عنوان متصدی تلگراف و برقکار مشغول به کارشد، سپس در سال ۱۸۸۴به ایالات متحده مهاجرت و در کمپانی توماس ادیسون شروع به کار کرد.

۱۰- اگر نمی‌توانید زندگی بدون تلویزیون را تصور کنید، باید از نیکولا تسلا سپاسگذار باشید! او همچنین بنیان‌گذار فن‌آوری‌هایی است که به اختراع ریموت کنترل، لامپ‌های فلورسنت و نئون، انتقال بی‌سیم اطلاعات، کامپیوتر، تلفن‌ همراه هوشمند، لیزر، اشعه ایکس، علم رباتیک و… منجر شد و مهمتر از همه، جریان برق متناوبی که در منزل خود استفاده‌ می‌کنیم در نتیجه تلاش او به دست آمده است!

۹- نوآوری و اختراع کردن در خون نیکولا تسلا بود. او یک بار نوشت: «مادر من یک مخترع بوده و خواهد بود. من اعتقاد دارم چیزهایی که امروزه به آنها دست یافته‌ام در نتیجه کارهای او بوده است؛ مادرم بهترین ابزارها و وسایل را به بهترین شکل ممکن طراحی می‌کرد.» تسلا همیشه از نقش پدر و مادرش در موفقیت خود می‌گفت.

8- تسلا ۶۰ سال در نیویورک زندگی کرد و آثار زندگی او در گوشه‌ای از خیابان ۴۰، کوچه ۶ در مرکز محله منهتن این شهر که به نام Nikola Tesla Corner نام گذاری شده همچنان باقی است. آزمایشگاه تسلا در کوچه ۸ غربی همین خیابان واقع شده و زمانی که در سال ۱۹۰۰ در لانگ آیلند برج تسلا را می‌ساخت در همین آزمایشگاه کار می‌کرد. در نزدیکی آزمایشگاه، پارک برایانت واقع و در آن یک تابلوی یادبود نصب شده است که دریافت مدال ادیسون توسط تسلا در تاریخ ۱۸ مه ۱۹۱۸را نشان می‌دهد. در سال‌های آخر زندگی، تسلا در همین پارک به کبوترها دانه می‌داد!

7- نیکولا تسلا در سال ۱۸۹۱ شهروندی ایالات متحده را دریافت کرد؛ او در همین سال کویل (سیم پیچ ) معروفش را اختراع کرد که برای تولید جریان الکتریکی با ولتاژ بالا و آمپر پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد و امروزه به صورت وسیع برای ساخت تلویزیون و بسیاری از وسایل الکترونیکی و همچنین انتقال انرژی به صورت بدون سیم کاربرد دارد. یک نمونه از این کویل که توسط او در کلرادو اسپرینگز ساخته شده بود جرقه‌ای به طول ۱۰ متر تولید می‌کرد که از فاصله ۱۶ کیلومتری قابل دید بود.

۶- تسلا و ادیسون در مورد برتری جریان متناوب(AC) یا مستقیم(DC) با یکدیگر اختلاف عقیده داشتند و زمانی که برای انتخاب یکی از این سیستم‌ها به عنوان استاندارد ملی توزیع برق، با هم در حال مبارزه بودند، توماس ادیسون برای مبارزه با جریان متناوب کمپینی به راه انداخت که به گمان خود مردم را از خطرات این نوع برق و کشندگی آن آگاه کند و در مقابل، تسلا برای اثبات ایمنی برق متناوب، جلوی چشم عموم دست به کار عجیبی زد؛ او خود را در برابر شوک یک جریان ۲۵۰ هزار ولتی قرار داد! در مبارزه بین جریان‌ها تسلا برنده شد و در نتیجه هم اکنون توزیع برق در تمام جهان با سیستم متناوب انجام می‌شود.

deviantart-nikola-tesla5- نیکولا تسلا نخستین نیروگاه برق آبی جهان را در آبشار نیاگارا احداث کرد. او از زمان کودکی مبهوت قدرت آبشار بود و به مهار آن می‌اندیشید، ساخت این نیروگاه سه سال به طول انجامید و سرانجام در ۱۶ نوامبر ۱۹۸۶، برق حاصل از آن راهی خانه‌های شهر بوفالو شد. مجسمه تسلا هم اکنون در جزیره Goat مشرف به آبشار قرار دارد.

۴- “تسلا”(Tesla) واحد اندازه‌گیری قدرت میدان مغناطیسی بوده که پس از درگذشت تسلا به خاطر ادای احترام به او نامگذاری شده است؛ همچنین موتور اتومبیل‌های الکتریکی به خاطر نقش نیکولا تسلا در اختراع موتور الکتریکی، موتور تسلا نامیده می‌شود.

۳- در سال ۱۹۰۱، تسلا به منظور ساخت آزمایشگاه برج واردنكليف از “جان پیرپوینت مورگان” حمایت مالی دریافت کرد. این مرکز شامل یک برج تسلا به ارتفاع ۵۶ متر و یک فرستنده گنبدی شکل مسی به قطر تقریبی ۱۹ متر در بالای آن بود. دیدگاه تسلا انتقال آسان و رایگان انرژی الکتریکی به صورت سیگنال‌های بیسیم در سراسر جهان بود و به لطف تلاش‌های تسلا، امروزه شارژر‌های بی‌سیم برای مسواک‌های برقی و گوشی‌های هوشمند ساخته شده‌اند.

tesla-tour-foudre-adouci-688po2- تسلا یک تاجر و به دنبال ایجاد درآمد نبود و با وجود دستاوردهای بسیار مهمش، مشکلات مالی داشت. سرانجام “پیرپوینت مورگان” که فکر می‌کرد پروژه تسلا سود مالی ندارد حمایت خود را قطع کرد و در سال ۱۹۱۷ اموال مرکز را به یک موسسه سازنده فیلم فروخت. در طول جنگ جهانی اول، دولت آمریکا به دلیل نگرانی از رهگیری برج توسط نیروهای آلمان و ارتباط بین جاسوسان آلمانی، آن را تخریب کرد.

۱- آزمایشگاه نیکولا تسلا در لانگ آیلند تبدیل به موزه شده است؛ در سال ۲۰۱۳ یک سازمان غیر انتفاعی این ساختمان را که سالیان طولانی متروک بود، خریداری و تبدیل به موزه و مرکز آموزشی کرد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: energy.gov , برگردان: آی تی رسان

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. نابغه س ، کاش با امکانات الان بود و حداقل صد سال دیرتر به دنیا میومد ، واقعا انقلاب کردو از سادگیش سوء استفاده شد