بیگ بنگ: به مدت چند میلیارد سال، موجوداتِ ساده مثل پلانکتون ها، باکتری ها و جلبک ها بر کره ی زمین حکومت می کردند. سپس، ناگهان زندگی بسیار پیچیده شد. کشفیاتِ اخیر از رسوباتِ خاک رسیِ کانادا، گرینلند، چین، سیبری و نامیبیا به طور واضح نشان می دهند که دوره ای از فعالیتِ بیولوژیکی بنامِ «انفجار کامبرین» در یک «دوره ی زمین شناسی» در طول 500 میلیون سال پیش در سراسر جهان رخ داد –انفجارِ زندگی که تکامل گرایان را متحیر می سازد.

cariacature

به گزارش بیگ بنگ، در حینِ انفجارِ کامبرین، حیواناتِ مختلفی مثل بند پایان، نرم تنان، عروس دریایی و مهره داران ابتدایی در یک محدوده ی زمانیِ 5 تا 10 میلیون ساله بدون اینکه دارای پیشینه یا مداخله گر باشند، به وجود آمدند. کشفیات اخیر این چارچوب زمانی را از 70 میلیون سال، به کمتر از 10 میلیون سال کاهش داد. همان اندام های اصلی بدن که در انفجارِ کمبرین پدید آمدند به طور قابل توجهی تاکنون ثابت مانده اند. به طور واضح، مهمترین تغییرات بیولوژیکی در تاریخچه ی زمین در کمتر از 5 میلیون سال رخ دادند و پس از 500 میلیون سال، این مرحله از تغییر هرگز دوباره رخ نداد.

استیون جی گولد در هاروارد زمانی گفت: «چیزی که امروزه می گوییم سریع، بسیار سریعتر از چیزی است که به آن فکر می کنیم و به شدت جالب است.» ارسال سریع به زمان حال: اگر چه تکامل یا فرگشت انسان های هوشمند از میمون ها چند میلیون سال طول کشید، اما احتمالا اطلاعات سودمند در DNA مان فقط به اندازه ی چند میلیون بیت تغییر کرده است. استیون هاوکینگ در سخنرانی با موضوع کیهان و حیات گفته است: « سرعت تکاملِ بیولوژیکیِ انسان ها حدود یک بیت در سال است. در مقابل، هر سال حدود 50.000 کتاب جدید به زبان انگلیسی منتشر می شود که شامل ترتیبی از صد میلیارد بیت اطلاعات است. البته، حجم زیادی از این اطلاعات دور ریختنی است و قابل استفاده نمی باشد. اما اگر این چنین باشد، سرعتِ افزودنِ اطلاعات سودمند چند میلیون بیشتر از اطلاعات DNA است.

earth-dna-zoom

در ابتدا، فرگشت یا تکامل در نتیجه ی انتخاب طبیعی و جهش های تصادفی ادامه پیدا کرد، این مرحله ی داروینی حدود 3.5 میلیارد سال طول کشید و باعث شکل گیری ما شد؛ موجوداتی که زبان را طراحی کردند تا اطلاعات را مبادله کنند.» اما چیزی که ما را با اجدادِ غارنشین مان متمایز می کند دانشی است که در طول ده هزار سالِ اخیر و به ویژه، به گفته ی هاوکینگ در طول 300 سالِ اخیر جمع آوری کرده ایم. هاوکینگ می گوید: «به نظرم بهتر است ایده ی وسیع تری را در نظر بگیریم و DNA و اطلاعاتی که به طور خارجی منتقل می شوند را در تکاملِ نژادِ انسان درج کنیم.» وی می افزاید، در 10 هزار سال اخیر،  نژاد های انسانی در «مرحله ی انتقال خارجی» قرار داشتند و این باعث شد، ثبتِ داخلیِ اطلاعاتی که به نسل های بعدیِ DNA منتقل می شود، به طور قابل توجهی دچار تغییر نشود.

هاوکینگ افزود، ثبتِ خارجی اطلاعات در کتاب ها و دیگر منابعِ طولانی مدت ، به شدت رشد کرده است. بعضی از افراد از کلمه ی فرگشت یا تکامل فقط برای مواد ژنتیکی که به طور داخلی منتقل شده اند، استفاده می کنند و با اطلاعاتی که به طور خارجی نسل به نسل انتقال داده شده اند مخالفت می کنند. اما به نظرم این ایده بسیار محدود است، ما چیزی بیشتری از ژن هایمان هستیم. مقیاس زمانی برای تکامل در دوره ی انتقالِ خارجی به حدود 50 سال یا کمتر کاهش یافته است. اگر نژادِ انسان تصمیم بگیرد خود را مجددأ طراحی کند تا خطرِ تخریبِ خودی را کاهش دهد، احتمالأ به ستارگان می رسیم و به سیارات دیگر مهاجرت می کنیم. اما هاوکینگ معتقد است که این کار با ماشین های هوشمندِ مبتنی بر اجزای مکانیکی و الکترونیکی انجام می شود، نه ماکرو مولکول هایی که در نهایت می توانند زندگیِ مبتنی بر DNA را جایگزین کنند، درست همانطور که DNA احتمالأ فرم اولیه ی زندگی را تغییر داده است.

منبع ترجمه: بیگ بنگ

مطالعه بیشتر در : dailygalaxy

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. فوق العاه عالی بود.
    البته طبق قوانین تکاملی فرگشت شامل جهان مادی نیز می شود که ما به اون ماده بی جان !!! میگیم و شاید اصلا ماده بی جان وجود نداشته باشد.