مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که زمین در چرخه‌های منظم زمانی 9/5 سال، اندکی سریع‌تر و سپس آهسته‌تر می‌چرخد. علاوه بر این، پژوهشگران دریافتند که درست در زمان تغییرات ناگهانی میدان مغناطیسی زمین، تغییرات ناچیزی در سرعت چرخش زمین به وقوع می‌پیوندد.

30.9

به دلیل حرکت بادها و جابه‌جایی سیالات داخل زمین، سرعت چرخش آن می‌تواند به طور ناچیزی و به میزان حداکثر چند میلی‌ثانیه در روز تغییر کند. دانشمندان می‌توانند با مشاهده‌ی اشیائی که در فواصل دوردست در فضا هستند و ثبت زمانی که لازم است تا این اشیاء دوباره قابل رویت شوند (که برابر با طول یک روز است)، سرعت چرخش زمین را اندازه‌گیری کنند.

مطالعه‌ی اخیر، که در مجله نیچر 11 جولای منتشر شد، با چشم‌پوشی از اثر آب‌وهوا، روندهایی را در طول روز نشان داد که به پژوهشگران این امکان را می‌داد تا به‌طور مستقیم به سوی درک تأثیر سیالات داخل هسته‌ی زمین رهنمون شوند.

پیش از این نیز محققان سرنخ‌هایی از نوساناتی در طول روز با دوره تناوب شش‌ساله را دریافته بودند، که هم‌زمان با تغییرات بزرگ و کوچک دیگری به وقوع می‌پیوست. اما این تحلیل جدید نشان داد که این چرخه به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای دقیق است و حداکثرِ تغییر در طول روز رخ می‌دهد که هر 9/5 سال یک‌بار است. با استفاده از داده‌های ارزشمند مربوط به چندین دهه‌ی قبل، محققان دریافتند که این زمان‌بندی دقیق و قوی در نیم‌قرن اخیر پابرجا بوده است. بروس بافِت ژئوفیزیکدان دانشگاه برکلی کالیفرنیا، که در این پژوهش شرکت نداشت، می‌گوید: «این دقت باید حامل پیام مهمی باشد». او ادامه داد که خیلی زود است که با قطعیت بگوییم دلیل این نوسانات چیست.

ریچارد هولم، نویسنده‌ی این مقاله، از دانشگاه لیورپول انگلستان بیان می‌دارد که نظم حاکم بر این رویداد فرض ما را برای دلیل این چرخه‌ها، یعنی نوسان در انرژی خورشید رد می‌کند زیرا انرژی خورشید دستخوش تغییرات بیشتر و نامنظم‌تری است. در عوض، دلیل این چرخه‌ها باید چیزی داخل زمین باشد.

این گروه تحقیقاتی افزایش و کاهش ناگهانی و کوچکی را نیز در سرعت چرخش زمین شناسایی کردند که هم‌زمان با تغییر ناگهانی در رفتار میدان مغناطیسی زمین، که به «تکان‌های ژئومغناطیسی» معروف است، رخ می‌دهد. بافت عرضه داشت که داده‌های جدید حاصله از طول روز می‌تواند به دانشمندان برای یافتن دلایل وقوع این تکان‌های مرموز کمک کند.

این پژوهش علاوه بر اشاراتی بر آن‌چه که در هسته‌ی زمین به وقوع می‌پیوندد، می‌تواند به پیش‌بینی‌های ژئومغناطیسی، که در امر اکتشاف و استخراج معدن حیاتی است، کمک کند.

نویسنده: کریستی جلینگ

منبع: http://www.sciencenews.org/view/generic/id/351473

مرجع: http://www.nature.com/nature/journal/v499/n7457/full/nature12282.html

نویسنده خبر: مهسا توکلی دوست

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.