ورود به جهان های موازی؟

بیگ بنگ: آیا می توان به جهان های موازی راه پیدا کرد و یا با آنها ارتباط بر قرار کرد؟ این پرسش وسوسه انگیزی است که در مورد جهان های موازی پیش می آید. اگر فیزیکدان ها نمی توانند امکان پذیری چند نوع جهان موازی را منتفی بدانند، آیا می شود با آنها تماس برقرار کرد؟ به آنها سر زد؟ آیا ممکن است که شاید موجوداتی از دیگر جهان های موازی به ما سر زده باشند؟

universe--

تماس با دیگر جهان های موازی کوانتومی که دارای فازی مخالف با فاز جهان ما(واهمدوسیده ) هستند بسیار نامحتمل به نظر می رسد. دلیل فاز مخالف ما از این جهان های دیگر این است که اتم های ما با سایر اتم ها در محیط پیرامونی برخورد کرده اند. در هر برخورد تابع موج آن اتم انگار اندکی « می رمبد » . یعنی تعداد جهان های موازی کاهش می یابد. هر برخورد از تعداد امکان پذیری ها کم می کند. جمع کل تمام این تریلیون ها ریز رمبش های اتمی به این توهم می انجامد که اتم های بدن ما کلا به حالت قطعی رمبیده اند. « واقعیت عینی » اینشتین توهمی است حاصل از این امر که ما تعداد بسیار زیادی اتم در بدنمان داریم که هر یک به بقیه برخورد می کنند و هر بار تعداد جهان های موازی ممکن را کاهش می دهد.

این مانند دیدن تصویری تار در دوربین است. این متناظر است با جهان خرد که در آن هر چیزی گویی مبهم است. ولی هر بار که شما دوربین را میزان کنید تصویر شفاف و شفاف تر می شود. این متناظر است با تریلیون ها برخورد ریز با اتم های همسایه که هر برخورد از تعداد جهان های ممکن را کاهش می دهد. به این شیوه ما به آرامی گذر از جهان خرد مبهم را به جهان کلان انجام می دهیم . پس احتمال برهم کنش با یک جهان کوانتومی دیگر شبیه به جهان ما صفر نیست بلکه بر حسب تعداد اتم های بدن ما به سرعت کاهش میابد. چون در بدن ما تریلیون ها تریلیون اتم هست شانس برهم کنش ما با جهان دیگری پراز دایناسورها و فضاییان بینهایت اندک است اما خوب خوشبختانه صفر نیست. می توانید محاسبه کنید برای وقوع چنین رویدادی باید خیلی بیشتر از طول عمر جهان صبر کنید.

پس نمی توان برقراری تماس با یک جهان موازی کوانتومی را منتفی دانست. ولی این رویداد فوق العاده نادر خواهد بود. زیرا جهان ما با آن جهان دارای فازی مخالف میباشد. ولی در کیهان شناسی ما با نوع دیگری از جهان های موازی مواجه می شویم: یک چند جهانی از جهان هایی که با هم همزیستی دارند مانند حباب های صابون شناور در وان حمامی کف آلود. تماس با جهانی دیگر در یک چند جهانی پرسشی است متفاوت. انرژی لازم برای گشودن سوراخی در فضا یا بزرگ کردن کف فضا-زمان از مرتبه ی انرژی پلانک است.جایی که تمام فیزیک شناخته شده از پا می افتد.فضا و زمان در آن انرژی پایدار نیستند و این امکان رفتن از جهان ما را زنده نگه می دارد(با فرض اینکه دیگر جهان هایی وجود داشته باشند و ما در طول فرایند از بین نرویم)

reaching_the_universe-1366x768 این یک پرسش آکادمیک محض نیست زیرا تمام حیات هوشمند در جهان روزی مجبور به رویارویی با پایان جهان خواهد بود. دست آخر چه بسا برای فرار از این مهلکه روزی حیات هوشمند مجبور شود به جهان موازی دیگری نقل مکان کند. داده های پیشین ماهواره ی WMAP و جدید ماهواره پلانک تایید میکند که جهان با آهنگی شتابان در حال انبساط است.چه بسا روزی تمام ما در آنچه که فیزیک دان ها بیگ فریز می نامند از بین برویم.سر انجام تمام جهان تاریک خواهد شد. تمام ستارگان در آسمان خاموش خواهند شد و جهان از ستارگان مرده، ستاره های نوترونی و سیاهچاله ها تشکیل خواهد شد. چه بسا حتی خود اتم های اجسام نیز شروع به واپاشی کنند،شاید دما به نزدیک صفر مطلق فرو افتد که حیات را ناممکن سازد.

با نزدیک شدن جهان ما با آن هنگام،تمدنی پیشرفته که با مرگ جهان خود دست به گریبان است می تواند به فکر بستن بار سفر نهایی یه یک جهان دیگر بیفتد. برای این تمدن پیشرفته گزینه های پیش رو یا یخ زدن و مرگ خواهد بود یا کوچ کردن به جهان موازی دیگر. قوانین فیزیک هشدار مرگی برای تمام حیات هوشمند است،ولی در این قوانین یک بند گریز هم وجود دارد. چنین تمدنی مجبور است برای متمرکز کردن توانی عظیم در یک نقطه به منظور دستیابی به انرژی افسانه ای پلانک، از نیروی اتم شکن ها و باریکه های لیزر غول آسا به بزرگی منظومه شمسی یا خوشه ای ستاره ای بهره بگیرد. این امکان وجود دارد که این کار برای کشودن کرم چاله یا درگاهی به جهانی دیگر کفایت کند و جهان رو به مرگ را به مقصد جهانی دیگر ترک کند و زندگی را از نو پی بگیرد. احتمال آن هرچند کوچک باشد اما صفر نیست.

میچیو کاکوفیزیک ناممکن ها

1. Amin گفت:

مرسی از متن جالب تون ولی دو نکته
    ١- منبع رو بطور کامل با لینک لطفاً معرفی کنید
    ٢- متن ترجمه شده را خودتان یا ترجیحاً شخص دیگری ویرایش ادبی کنید

با تشکر
    امین چنگیزی

2. ali گفت:

اگه مابتونیم مثلا هزار سال دیگه رو تصور و پیش بینی کنیم آیا تونستیم به مفهوم جهان های موازی نزدیک بشیم ؟! آیا فقط با شتاب دهنده های ذرات میتونیم جهان های موازی رو درک کنیم ؟! تاریخ که این طوری نشون نمیده و من هم اینطوری فکر نمیکنم !

• نورا گفت:

3. کاسپین گفت:

به نظر من ما فعلا زندگی روی کره ی زمین را درست یاد نگرفته ایم .اگر زمین دچار مشکلات کمبودها جنگ الودگی شده باعثش خودمان هستیم .ما این کره ی خاکی وقابل سکونت را داریم از بین میبریم ودرکیهان دنبال جای دیگر ی برای سکونت هستیم تا انجا را هم مثل زمین کنیم .واقعا که!!

4. حمیدرضا نصرتی گفت:

سلامی صمیمانه
    با عمر میلیاردها ساله ای که کاینات دارند وتنوعی که موجودات زمینی(دارند) آیامنطقی نیست اگر بگوییم بارها موجودات اولیه و هوشمند اجرام فضایی د_
    یگر اینجا آمده اند و از آنچه میخواستند ما را متاثر کرده ا ند و از آنچه میتوا___
    نستند برده اند؟

5. TOM گفت:

تا حالا براتون پیشومده که احساس کنین یک صحنه ای معمولی رو تو یک روز عادی قبلا دیده باشید؟؟می خواستم بدونم که این به جهان های موازی ربط نداره؟ اینکه تو خواب بعد روحانی ما فارغ از مکان و زمان به همه جا سفر میکنه حتی به جهان های موازی درسته یا نه؟..لطفا جواب بدین…

• محمد گفت:

سلام . من اینطور فکر نمیکنم . فکر میکنم شاید شاید این موضوع بخاطر تداخل حافظه کوتاه مدت با بلند مدت باشه شاید .

• ZEYNAB گفت:

اوهوم واقعا واسه من خیییییللللیییی پیش اومده چرا ؟ به نظرم دیدگاه محمد درست نیس یا حداقل قانع کننده نیس!!!
      آقای سمیر عزیز!!!
      میشه خواهش کنم جواب بدید؟
      منتظر جوابتونم مممممممنننننووووونم از تون!!

• رضا گفت:

6. ali گفت:

دوست عزیز ! جهان های موازی هم در ابعاد کیهانی وجود داره و حتی بزرگتر هم در ابعاد کوانتومی و حتی کوچیکتر ! اونقدر هم وسعت داره که نمیشه راجع بهش صحبت کرد ! .

7. فرید گفت:

درباره نظر علی آقا عرض کنم که نگاه به تاریخ گذشته نمیتونه ملاک درستی برای پیش بینی آینده علم باشه . همونطورکه میبینید روند پیشرفت علم تاصد سال پیش کند بوده. درچند دهه قبل کمی سرعت گرفته و حدود بیست سالی هست که سرعت پیشرفت علم شتاب زیادی پیداکرده . باتوجه به اینکه علم بصورت تصاعد هندسی پیشرفت میکنه پس شاید دستاوردهای علمی ۵۰ سال آینده به اندازه کل تاریخ ماقبلش باشه وبطورحتم بادنیایی غیرقابل تصور حتی خیلی متفاوت تر از تخیلی ترین فیلمهای امروز.
    با نورا ونظرش درموردمعجزه موافقم ضمن اینکه تردد درجهانهای دیگرازطریق خواب ممکنه وهمچنین ورود موجوداتی از اون دنیاها به دنیای ما .
    جناب نصرتی عزیز همونطورکه اشاره کردیداحتمال وجودتمدنهای فرازمینی کاملامحتمله وحتی اینکه ممکنه ماسالهاتحت نظر ورصد اوناباشیم والبته خیلی کاری به کارمون ندارن چون وقتی میتونن درکیهان سفرکنن چه احتیاجی به غارت زمین ونابودی موجودات اون (ما انسانها)دارن؟همونطور که میدونیدبشرهرچه بیشترپیشرفت میکنه بیشتربه این فهم میرسه که باید مراقب دنیای اطرافش باشه . به همین دلیل میشه استنباط کردموجودات فرازمینی به این درک رسیدن که بایدقلمرو خودشون رو (که زمین هم جزوش هست) تحت حمایت قراربدن ودورادور مواظب ماباشن. درست مثل همون کاری که مثلادولت آمریکا یا بعضی کشورهای دیگه درموردقبایل خیلی کوچیک که زندگی بدوی دارن انجام میدن.
    دست آخریه خبرخوب بهتون بدم : برخلاف اون چیزی که درفیلمهای احمقانه علمی تخیلی ساخته انسانهای همنوع کش ومتجاوز تبلیغ میشه (که تمدنهای فرازمینی رو قاتل انسان وتمدن زمینی قلمدادمیکنن) درسالهای آینده مابااین تمدنها ارتباط کاملانزدیکی خواهیم داشت وحتی ماروباخودشون به محل زندگیشون میبرن ومیتونیم دنیاهای خارج ازتصور وزندگی وتمدن اونارو ببینیم(واقعا جدی میگم) احتمال اینکه اوناهم به شکل انسان باشن بسیارزیاده (البته باکمی تفاوت ظاهری) بنابراین ممکنه حتی باهاشون وصلت کنیم وفامیل بشیم ( وبازهم کاملا جدی میگم)
    خواستین بیشتردراین موردصحبت کنیم خبربدین , خوشحال میشم :
    pharid_salehy@yahoo.com

8. محمد عطوی گفت:

ایاتاحالا کسی توانسته به جهان های موازی سفر کند ایا دروازهای وجود دارد یاهمه چیز حدس وگمان است

9. Omid گفت:

Tom این چیزی ک در موردش حرف مزنید بهش ( اشنا پنداری یا dejavo) میگن توضیحش طولانی بهتره کلمه اشناپنداری رو تو گوگل جستجو کنی
    ولی در مورد دنیاهای موازی به نظر من این دنیاهای موازی هیچ ربطی به ادم فضائی نداره. دنیای موازی وجود داره. و مثل دنیای خودمونه یه نسخه کامل تر از دنیای ما یعنی یکی شبیهه من یکی شبیهه شما تو اون دنیا وجود داره. امکان سفرش هم حتما تا چند سال دیگه بوجود میاد که نیاز به انرژی بینهایت داره و یه مشکل دیگ ک میدونم اینه که موقع انتقال انجوری نیست که یه در باشه بریم اون دنیا و بیایم عملیات انتقال اینجوری که تمام اتمهای بدنمون از هم جدا میشن و به صورت( موج نور مثلا) انتقال انجام میشه و دوباره فرایند بازسازی انجام میشه و اون انرژی عظیم مورد نیاز هم واسه همینه مشکل اینجاست که تو عملیات بازسازی اگر اتمها جابجا بشن إمکان داره گوشمون کف پامون در بیاد.

10. no1 گفت:

آقای فرید همه چیز دان، به طور مثال فنچ میتواند با کروکودیل جفتگیری کند؟
    در منطق شما شیر با گورخر و گرگ با گوسفند همزیستی دوستانه ای خواهند داشت؟
    چرا راه دور برویم آیا آمریکا به عنوان یک قدرت جهانی پیشرفت های روزمره ی چین را به عنوان تهدیدی برای موجودیت خود نخواهد دید و از سیاست های قدرت طلبانه ی روسیه ی امروز، حمایت خواهد کرد؟
    اصولا بقای یگ گونه یا ماده و… در از میان بردن تهدیدات خارجیست به جهت حفظ و ازدیاد گونه خود.
    به هر حال گمان من اینست که با حضور آنها دست نوازش،بر سرمان کشیده نشود!

11. mohammad گفت:

من دیپلمه هستم رشته هم ریاضی نیست شاید باور نکنید درک من از اینه هست دنیا ما در بعد چهارم قرار داره ساخته شده دنیا ما سه بعد هست در بعد چهارهم شکل گرفته فقط محدوشو پیدا نکردم دوست عزیزی گفته دروازه وجود داره ورود دنیای موازی نه وجود نداره حتی دنیا ما نسبت دنیا مواری عمل و عکس العمل وجود داره بینهایت تعریف نشده هست چون بی نهایت زمان وجود نسبت به هم عکس العمل دارنند هر بینهایتی تو ظرفی بزاری نتیجه گیری بشه. چند ساله ذهنمو در گیر کرده ربطی هم به سواد نداره آلبرت انیشتین دیپلم ردی بود خودتون دنیا پیرامون خدا رو چه جوری درک کنی

12. اردوان گفت:

سریال فرینچ در همین رابطه هست . حتما ببینیدش .

13. امیدشه پور گفت:

این جهانهای موازی خیلی خیلی جالبه اگه وجود داشته باشه اما باورش سخته

14. elina گفت:

من گاهی برام چیزایی اتفاق میفته که تکراریه.حس میکنم قبلا اونا رو دیدم.این ممکنه یک دنیای موازی باشه؟

15. رضا گفت:

یه نظری میدم ممکنه خیلی هاتون راحت ازش رد شین
    دنیای موازی وجود داره اما نه اونطور که میگن وقتی یه پچه ای مثلا ۵ ساله فرض کنید بر اثر تصادف فوت میکنه روح اون وارد یه دنیای دیگه ای میشه و اونجا احتما ا اینکه تا ۶۰ سال عمر هم کنه زیاده

16. نورون گفت:

یه فیلمی بود به اسم mist که درباره باز شدن دروازه یکی از جهانهای موازی تو زمینه که داستان جالبی داره پیشنهاد میدم حتما ببینید

17. Mahdokht گفت:

شاید قرنها پیش پرواز ، علوم دیجیتال و . . . . سفر به کرات دیگر افسانه ای بیش نبود ولی انفاق افتاد پس شاید هر رویدادی که پایه علمی داشته باشد روزی محقق شود

18. nima گفت:

باسلام.من خودم از بچگی این قابلیت را داشتم که میتونستم اینده را ببینم.به نظر شما اینده ای که هنوز اتفاق نیفتاده چگونه قابل رویت است؟
    یا بعضی ها میتونند پیشگویی درست داشته باشند.چند وقت پیش صحنه ای در بیداری دیدم که دقیقا یک هفته بعدش برام همونطور بدون کم وکاست اتفاق افتاد.چگونه قابل توضیح است؟یا خوابهایی میبینم که چندی بعد برام اتفاق میافته! خودم موندم که چطور ممکنه!وقتی در شکم مادرم بودم پیشگویی به مادرم گفت: بچه ات پسره وجای گلوله در پشتش داره که بلافاصله پس از تولدم مشخص شد وهنوز ان نشان تو پشتم حکاکی شده است! ……………

19. رحیم حیدری گفت:

براساس برخی نظریه های فیزیک، ما سوار قطار زمان هستیم و در ایستگاههای اتفاقات، آنها را ملاقات میکنیم.
    بهرحال نظریه است و در عالم واقعیت آزمون این فرضیه تقریبا غیر ممکن است…

20. محمد گفت:

برای این چالش فکری مثبت که ایجاد کردید( جهان های موازی) نهایت سپاس را دارم.

21. Mhn? گفت:

دنیاتونو رنگی کنین رنگی و رنگی تر

22. حسام گفت:

دوستان سلام.من خودم چند بار تجربه عجیبی داشتم و دارم .اینکه در حال خواب ی اتفاق بشدت عجیب برام میفته.که گفتنش موی تن آدمو سیخ میکنه.لطفا ی منبع معتبر یا شخص متخصص این موضوع را بمن معرفی کنین.تشکر.

23. فرهاد گفت:

انیشتن میگه :
    هر چی به سرعت نور نزدیکتر بشی ،زمان برات سریعتر میگذره
    اگه به سرعت نور برسی، زمان برات متوقف میشه
    و اگه از سرعت نور رد شی ، زمان برات به عقب برمیگرده

خب تصور اکثر ما اینه که ما در زمین و زمان خودمون به عقب برمیگردیم ، مثلا از سال ۱۳۹۶ میریم به سال ۱۳۵۶
    خب این ساده ترین تفکره
    و با خیلی از پارامترها جور درنمیاد
    مثلا سال ۵۶ موقعیت زمین تو منظومه خورشیدی در چه مختصاتی بوده و موقعیت منظومه نسبت به کهکشان راه شیری تو چه مختصات و … پس نباید احیانا محل اشتباه ظاهر بشیم !!
    پس چندتا نظریه که بصورت فرضیه تو ذهنم دارم رو به شما عزیزان میگم:
    ساده میگم
    تصور کنید در یه اتاقکی قرار دارید که داره با سرعت فراتر از نور حرکت میکنه مثلا بمدت یکساعت (البته زمانشو فرصت توضیح ندارم،چون اون موقع زمان بی معناست)
    بعد از اینکه در اون اتاقک رو باز میکنید ،ممکنه این اتفاقا افتاده باشه
    ۱-طبق تصور عامیانه مردم شما به سال ۵۶ برگشته باشی.
    ۲- عقربه های جهان بخاطر ما عقب نمیرن ، این ما هستیم که در همین زمان و مکان به عقب رفتیم، یعنی در همین عصر جوانتر شدیم و بدن ما عقبگرد فیزیکی داشته نسبت به زمان حال (البته احتمال اینکه حافظمون هم جوان شده باشه یا بدتر بگم، به عقب برگشته باشه و تا اون لحظش پاک شده باشه هم هست.
    ۳-ما به سال ۵۶ رفتیم ، ولی نه در خونه و منظومه خودمون بلکه در یه جهان موازی دیگه که البته مربوط به گذشتمونه(چون بنظر من جهان های موازی گذشته و آینده وجود داره و زندگی ما مثلا شبیه به اسلایدهای شدید و زیاد عکسه با اتفاقها و فراز و نشیب های زندگی، که اگه این اسلایدهای عکسه ما رو کنار هم توی یه خط صاف بچینی ، کل عمر ما از وجود تا مرگ در یک لحظه دیده میشه ، ولی برای خود ما که داخل این اسلاید های عکس هستیم باید با چاشنی زمان همراه و سپری بشه ؛ حالا تصور کنید هر عکس یک دنیای موازیه…)
    ۴-شما در مکان خودتون به گذشته میرید ، ولی حق دخل و تصرف و تغییر ندارید ، بعبارتی وقتی از سرعت نور رد شدین ناگهان خودتونو توی گذشته میبینید و خیلی راحت وقایع قدیم رو درک میکنید ولی فقط حق تماشا دارید و بمحض اینکه سرعت بحالت عادی برگرده ، دید شما قطع میشه و به زمان حال برمیگردید

یادتون نره در دنیای فعلیمون هنوزم میشه یسری چیزای خیلی محدود رو پیدا کرد که سرعتشون به نور نزدیک باشه ، فقط یکم خلاقیت میخوان و صد البته فشار کار

عزیزان من که ۴ ساله دارم تلاش میکنم تا ببینم اینهمه طراحی و نظرام آخرش چی میشه
    آخر حرفام نوشتم فشار کار،چون باید کار بکنی تا درآمد داشته باشی و بتونی طرح هات رو جلو ببری و از طرفی تمسخر دوستان و آشناها و حتی خانواده رو تحمل کنی ، که آخرش شاید ۱% موفق بشی شاید همونم نشی.

اینجا حرفای دلمو نوشتم چون میدونم خیلی ها درکش میکنن و همینطور خواستم به اشتراک بزارم افکارمو تا کمکی باشه واسه عزیزانی که ایده هایی در این زمینه دارن و میخوان افکارشون رو پیاده کنن.
    امشبم خیلی اتفاقی واسه تحقیق به این صفحه و سایت اومدم و از آشنایی با همه شما عزیزان خوشحال شدم.

خدانگهدار همتون

• جمال گفت:

اقا فرهاد تقریبا بیشتر نظرات شمارو من هم معتقد هستم واینو اضافه کنم ما به هر شکلی که در زمان سفر کنیم تمام اتمهای بدن ما مغز ما حافظه ما واگاهی ما فقط وصرفا متعلق به همان زمانیه که دران هستیم ‌.وهرگز نخواهیم فهمید که چند ساعت پیش از یک زمان و جهان دیگری امدیم.

24. فالوور اینستاگرام گفت:

سلام.وبسایت خیلی خوب و جامعی دارید.ممنون

25. مهران گفت:

این مقاله درست مثل یه داستان تراژدی علمی تخیلی میمونه.اول اینکه بحث در این مورد، درباره (تمدن) هست و نه (انسان) احتمالا ما و هزاران نسل دیگمون تا اون موقع استخوان پوسونده ایم و نسلهای بعد اون هم استخوان خواهند پوسوند.حالا این سوال مطرح میشه چرا (تمدن) باید برای ماندگاری تلاش کنه؟آیا صرفا برای بقای خودش؟یا کل جهان یه هدفیو داره دنبال میکنه و بشریت توی این سناریو قراراه به اون هدفه نزدیکتر بشه؟نمیدونم ولی بنظرم شاید صرفا هدفی مثل بقا برای رسیدن به این موفقیت خیلی چیزه کوچیکی باشه.اگه قراره کل جهان هستی روزی نابود شه چرا (تمدن) نباید نابود بشه؟بنظرم تمدن و بشریت راه بی نهایت سخت و پر فرازو نشیبی رو در پیش داره برای رفتن به جهانی دیگه باید سطح دانایی و علم گونه بشر از کیهانی که توش هست فراتر باشه و به نوعی به (دانایی مطلق و خداگونه) درباره تمام کیهان،جهان هستی و تمام رمزو رازش رسیده باشه و حالا بعد از اون پا بذاره به جهانی دیگه ای که هیچ شناختی ازش نداره شاید قوانینش و شرایطش با وجودش در اونجا در تضاد باشه.واقعا این شبیه یه تراژدی علمی تخلیه!

26. مهران گفت:

البته من اگه فقط بشریت رو گفتم چون ما ازین گونه هستیم و منظور از تمدن یعنی هر گونه ای که به اون نقطه از سطح و دانایی برسه شاید اخرین تمدن بازمانده در جهان هستی موجودات هوشمندی در کهکشانی با فاصله تیلیاردها سال نوری دور تر از ما باشن و شایدم اخرین بازمانده ها نسل خود ما باشن.

27. مریم گفت:

انسان ها باید خیلی خودخواه باشن که فکر کنن تنها موجودات دارای تمدن کهکشانن!