بیگ بنگ: دانشمندان برای اولین‌بار وزن تخمینی لایه تکنوسفر زمین را محاسبه کردند، لایه‌ای فرضی که مواد تشکیل دهنده‌ آن تمامی دست‌سازه‌های بشر است.

earthstechnoبراساس گزارش ساينس الرت به نقل از همشهری، اين لايه شامل تمامي سازه‌هايي است كه به دست انسان ساخته شده‌ است: ساختمان‌ها، جاده‌ها، پل‌ها،‌و موارد كوچكتري مانند پوشاك، كتاب‌ها و فناوري. تمامي زباله‌هاي انساني و تمامي آنچه كه در محيط زيست دستخوش تغييرات انساني شده‌اند تا به بقاي او كمك كنند، مانند مزارع و معادن نيز بخشي از اين لايه به شمار مي‌روند.

براساس محاسبات جديد كه توسط 20 دانشمند دانشگاه لسيستر انجام گرفته‌ است، وزن تمامي اين اقلام و سازه‌ها چيزي فراتر از 30 تريليارد تن است. محققان اين محاسبات را براساس نمودارهاي به دست آمده در مطالعات مختلفي كه به بررسي محيط قيزيكي پرداخته‌اند، از جمله مطالعات توپوگرافيكي،‌ زيرزميني و دريايي انجام دادند. اگرچه دانشمندان از تقريبي بودن اين وزن 30 تريليارد تني آگاهي دارند، مهمتر از آن پيامد‌هايي است كه چنين جرم بالايي مي‌تواند براي سياره زمين در پي داشته‌باشد. در صورتي كه اين وزن دقيق باشد، اين به آن معني است كه وزن لايه تكنوسفر در هر متر مربع 50 كيلوگرم است.

لايه تكنوسفر به دوران زمين‌شناسي آنتروپوسن تعلق دارد، دوران زمين‌شناسي جديدي كه بشر هم‌اكنون در آن به سر مي‌برد، از اين رو در صورتي كه بخشي از سازه‌هاي بشر براي آيندگان به جا بمانند و به تكنوفسيل‌ها تبديل شوند، آيندگان مي‌توانند تاريخ دوره آنتروپوسن را از روي آنها تعيين كنند. با اين همه برخي آنتروپوسن و تكنوسفر را جدا از هم مي‌دانند. آنتروپوسن تعيين كننده دوراني از تاريخ زمين است كه به واسطه شواهد زميني تعيين مي‌شود. در مقابل، تكنوسفر سيستمي فرضي است كه اولين‌بار در سال 2014 توسط زمين‌شناس و مهندس زيست‌ محيطي به نام پيتر هاف از دانشگاه دوك دانمارك معرفي شد.

به گفته محققان، اين لايه عظيم از تاثير انساني به واسطه مهارت‌هاي پيشرفته اجتماعي و استفاده پيشرفته از ابزارآلات در ميان انسان‌ها شكل گرفته‌ است و از ديگر سيستم‌هاي زيستي مجزا شده‌است. با اين‌ همه اي لايه لزوما براي سياره زمين مفيد نيست. روند بازيافت اين لايه نسبت به لايه بيوسفر بسيار ضعيف‌تر است و همين مي‌تواند روند پيشرفت آن را مختل كرده و يا به كلي متوقف سازد. جزئیات بیشتر این پژوهش در The Anthropocene Review منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.