پاسخی به شبهات سفر به ماه

بیگ بنگ: در جریان ماموریت آپولو با هزینه ای بیش از ۲۰ میلیارد دلار ۱۲ نفر روی سطح ماه گام نهادند.(اطلاعات بیشتر) این تجربه چیزی نیست که نصیب هرکسی بشود. اما تاکنون برخی افراد ادعا کردند که این اتفاق هرگز رخ نداده، در این مقاله به برخی از شبهات پاسخ داده شده است.

عکس مشهور باز آلدرین بر روی ماه در ماموریت آپولو ۱۱. اعتبار عکس: ناسا

به گزارش بیگ بنگ، هفت درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی سال ۲۰۱۳ به چنین چیزی معتقدند هستند!!! این بدان معناست که از هر ۱۵ نفر یک نفر به این مساله باور دارد. در واقع میلیون ها آمریکایی! پس چرا بسیاری دیگر به این موضوع باور دارند؟ برخی نظریه پردازان توطئه سعی بر این دارند با یکسری استدلالهای متقاعد کننده حقیقت را زیر سوال ببرند.اما دانشمندان هم جوابهایی دارند که در اینجا به نکات بزرگ و نقاط مقابلشان خواهیم پرداخت.

۱- پرچم آمریکا در حال تکان خوردن در باد است! منکران فرود بر ماه می گویند تصاویر واضحی گواه بر این مساله است و نکته اصلی همینجاست، چون بر روی ماه هیچ بادی وجود ندارد و در نتیجه این یک دروغ است!

براساس گفته های محققان ناسا این مساله فقط نمایانگر اینرسی است:«وقتی یک تکه پارچه ی لوله شده با تکانه زاویه ای انباشته شده را بگشایید، این تکانه بطور طبیعی به شکل موج ظاهر میشود و در واقع هیچ نسیمی احتیاج نیست.» خدمه آپولو ۱۱ بعضی میله ها را کج کرده بودند تا پرچم را مستقیم نگه دارد که اینکار باعث پیچ و تاب خوردن پرچم شده بود. فضانوردان آپولو ۱۲ هم مشکل مشابه این را داشتند.

۲- اما هیچ دهانه ای در محل فرود ماژول حفر نشده؟! چگونه می توان یک سفینه و فضانوردانش را به وزن ۳۶ هزار پوند بر روی ماه فرود آورد، بدون آنکه دهانه ای روی گرد و غبار آن حفر شود؟”

نمایی نزدیک از سطح زیر موتور ماه‎نشین ایگل، ماموریت آپولو ۱۱

پاسخ محققان ناسا چیست؟ شتاب گرانشی بر روی ماه تقریبا ۶ برابر ضعیف تر از زمین است، بنابراین ماژول فرود بر ماه کار سختی نباید انجام میداده است: یعنی ۶ هزار پوند به جای ۳۶ هزار پوند. مدارگرد ماه(LEM) زمانی که به سطح ماه نزدیک شده است خاموش شده تا فرود را تا حد ممکن آرام سازد.

۳- درباره ی منابع نوری متعدد چه پاسخی هست؟ درست مثل نورپردازی های صحنه فیلمبرداری؟! این نکته توسط کسانی مطرح شده که فکر میکنند پروژه فرود آپولو در یک صحنه فیلمبرداری برگزار شده ست.

ماه‏‌نشین ایگل در دوردست، سایه عکاس و دیگر عوارض سطح ماه – عکس از نیل آرمسترانگ

پاسخ محققان ناسا چیست؟ نورخورشید همانند زمین، از اجسام روی سطح ماه بازتاب میکند. بنابراین تمام عکس ها و ویدیو ها شامل نور بازتاب شده از زمین، ماژول ماه و گرد غبارهای سطح ماه است.

۴- در عکس هایی که “ظاهرا”در ماه گرفته شده اند، هیچ ستاره ای وجود ندارد. یک اشتباه کاملا آماتور توسط کارگردان؟درست است؟ آنها باید تیم هنری خود را به آتش بکشند!

باز آلدرین، فضانورد آپولو۱۱ در کنار ابزار آزمایش بادهای خورشیدی- عکس از نیل آرمسترانگ

کم ارزش به نظر می آید؟ این مساله بخاطر تنظیمات دوربین است. فضانوردان آپولو مجبور بودند تنظیمات دوربین مورد استفاده خود را (هازلبند ۵۰۰ ای ال اس) جوری قرار دهند که به خوبی با شرایط محیط و کارشان منطبق گردد.(برای اطلاعات بیشتر) احتمالا بتوانید با زیاد کردن روشنایی(exposure) عکس، ستاره های کم نور را هم در پس زمینه داشته باشید. اما این باعث می شود که بقیه عوارض عکس به خوبی دیده نشوند. فضانوردان احتمالا به شکل اجسامی از جنس انرژی نورانی دیده می شوند که دارند روی سطح ماه پرسه می زنند و این خودش یک تئوری توطئه کاملا جداست!

۵-درباره رد چکمه ها چی؟ آنها عالی به نظر می رسند. در واقع زیاد از حد عالی! انگار که قبلا روی بتن حک شده اند!

جای پای نخستین انسان در ماه، عکس گرفته‌ شده در ماموریت آپولو ۱۱ در سال ۱۹۶۹، اعتبار عکس: ناسا

پاسخ محققان ناسا چیست؟ باید از گرد و غبارها متشکر باشیم. بخصوص از غبار و خاک ماه. ریزدانه های منحصر به فرد آن تیز و سمباده مانند هستند و بیشتر شبیه به بستر آتشفشان ها می مانند تا شن های ساحلی. این بدان معناست که به خوبی باهم جفت می شوند و عدم وجود هرگونه بادی _ ما از پس این یکی هم برآمدیم، چون اتمسفری وجود ندارد که بخواهد بادی داشته باشد _  باعث می شود که به این زودی ها رد چکمه ها از بین نرود. محیط آنجا ناهمگن و ساینده است بخصوص کناره دهانه آتشفشان ها شکل پذیر و ثابت هستند و بادی هم نیست که از بین ببرتشان.

محل فرود ماموریت های آپلولو ۱۱ – ۱۲ – ۱۴ – ۱۵- ۱۶ و ۱۷

شواهد دیگر:

فقط در خلا است که شما یک پر و چکش را با هم اگر بیندازید با سرعت یکسان حرکت می کنند. میدانید چه چیزی را نمیتوانید با خیال راحت در خلا جای داد؟ یک گروه فیلمبرداری! یک مکان خوب خالی از هوا برای آزمایش اصل هم‌ارزی، ماه است. به همین دلیل در سال ۱۹۷۱ فضانورد ماموریت آپولو ۱۵، دیوید اسکات، یک چکش و پر را با هم روی سطح ماه رها کرد و با اطمینان، همان طور که دانشمندان از جمله گالیله و اینشتین پیش بینی کرده بودند، این دو همزمان به سطح ماه رسیدند. اصل هم ارزی که ثابت شده است، اظهار می‌دارد که شتاب یک جسم که از جاذبه سر چشمه می‌گیرد به جرم، رنگ، شکل، چگالی، ترکیبات یا هیچ چیز دیگر آن بستگی ندارد.

آزمایشات علمی متعدد مستقلی روی نمونه های آورده شده با آپولو از ماه نشان میدهد که آنها در هیچ کجای زمین موجود نیستند و نمیتوانند شکل بگیرند. مدارگرد شناسایی ماه همچنان می تواند مسیر پیاده روی و تاسیسات ماموریت آپولو را رصد کند. هنوز هم قانع نشدید؟ شما میتوانید از باز آلدرین برای اثبات این مساله سوال بپرسید، اما او معروف است به مشت کوبنده بر دهان منکران! تصمیم با شماست.

ترجمه: ریحانه نامداری/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: aol.com

مطالعه ی مقالات زیر توصیه می شود:

“آیا انسان واقعا به ماه سفر کرد” پوریا ناظمی: قسمت اولقسمت دومقسمت سوم

قسمت چهارمقسمت پنجمقسمت ششمقسمت هفتم

سفر به ماه از خیال تا واقعیت – سمیر  الله وردی

1. هادی گفت:

انصافا خیلی خسته کننده شده جواب دادن به توهمات افرادی که فرود روی ماه رو دروغ می دونند.
    این اتفاق افتاده و همه باید اونو قبول کنیم.من واقعا نمی دونم بعضی ها دنبال چی می گردند.هر روزم یه چیز جدیدی درست می کنند مثلا من یک ویدیویی دیدم که در اون لباس آرمسترانگ رو نشون می دادند و برای نگهداری اون نیاز به بودجه ای داشتند که می خواستند مردم کمک کنند.در لباس آرمسترانگ در ویدیو،کف چکمه ها به صورت کاملا تخت بودند در حالی که ردپای کفش آرمسترانگ به صورت راه راه بود و تخت نبود همینو دلیل قرار می دادند مبنی بر اینکه سفر به ماه دروغه در حالی که در سفر به ماه از چکمه دومی که روی چکمه اولی پوشیده میشه استفاده شده بود و موقع برگشت چکمه دومی رو به دلیل صرفه جویی در وزن فضاپیما اونجا جا گذاشته بودند.

2. حسین اکبر گفت:

خیلی دلایل محکمی نبود ! شکم بیشتر شد

3. جستجو گفت:

شما تا این افراد رو باهاشون بحث نکنین به عمق فاجعه نمیرسین

جالبه که همشون هم ، کل انسان ها رو احمق و کودن میدونن و هرکس که بگه این اتفاق افتاده رو متهم میکنن که نمیتونی با باورهای گذشته ات روبرو بشی و بفهمی که غلط بوده
    تو ایران م متاسفانه بخاطر تبلیغات پروپاگاندا زدامریکایی تو تلویزیون ، اینجور افراد خیلی زیاد هستند؛

بنظرم این بحثها همان خوراک دهه ی ۷۰-۸۰ میلادی بوده و الان مطرح کردنشون یمقدار مسخره است؛

4. بامداد گفت:

حتی توی سفر چند ماه پیش الکساندر لازوتکین به ایران هم این سؤال رو توی اصفهان از ایشون پرسیدن.
    شاید سؤال‌کننده به هوای اینکه این آقا روس هستن حتماً یه حرفی ضد آمریکایی‌ها می‌زنن تا بعضیا دلشون خنک شه! شاید هم هدف این پرسشگر این نبوده و هدفش روشن شدن حقیقت بوده فقط.
    به هر حال آقای لازوتکین می‌گه که آمریکایی‌ها از این سفر سیصد کیلو خاک و سنگ آوردن و با نمونه‌هایی که ما در روسیه داریم تطابق داره. بعد اشاره می‌کنه به رقابت شوروی و آمریکا و می‌گه اگه قرار بود کلکی تو کار باشه همون موقع شوروی باید همچین ادعایی می‌کرد که نکرد.

5. رضا گفت:

شکم پا بر جاست سوالاتی که اصلا جواب داده نشد آمریکایی ها با پرتو های کیهانی چیکار کردن هزینه ۲۰ میلیارد دلاری الان تبدیل به ۱ میلیارد دلار شده ولی باز هم سفری انجام نمیشه اولویت مریخه لعنت به مریخ فواید ماه الان بیشتره بیگ بنگ قبولت دارم ولی هرچی که. آمریکا بگه که نباید درست دونست

6. Nader گفت:

در عکس اول با دقت به شیشه ماسک چه چیزی متوجه می شوید؟
    در شیشه ماسک سایه عکاس به کدام سمت است؟
    تابش نور بر روی آلدرین از سمت چپ اوست که سایه را در سمت راست ایجاد کرده است !
    ولی تصویر سایه عکاس در ماسک او راست و به سمت آلدرین است !
    یعنی نور از پشت سر عکاس در حال تابیدن است نه از سمت راست عکاس !!

• Omid گفت:

من که چیز ضد و نقیضی ندیدم!
      شما خودت یه بار دیگه “با دقت” به تصویر نگاه کنید :
      نور از پشت سر باز آلدرین تابیده شده و سایه اش جلوش افتاده (اون سایه ی عکاس نیست!)
      توی شیشه ی جلوی صورتش هم ادامه سایه اش دیده میشه که به سمت جلوی خودش کشیده شده

درمورد عکاس:
      عکاس هم با لباس سفید توی شیشه دیده میشه (کمی بالاتر از سایه ی باز آلدرین)
      چون روبروی هم ایستادن یعنی نور داره از روبرو به عکاس می تابه
      پس در نتیجه سایه عکاس هم هماهنگ با سایه ی آلدرین به سمت پشت سرش کشیده شده

منبع نور کاملا از سمت راست یا پشت سر نیست. بلکه از پشت سر و مایل به راست هست
      که همه ی سایه ها کمی به سمت چپ تصویر کشیده شده

اون چیزی که اسمش نمیدونم چیه (کوله پشتی؟!) پشت آلدرین هست هم معلومه نور کاملا از راست نیست و به پشت سرش بیشتر تمایل داره (چون هر دوطرفش نور افتاده)

دیگه از این کاملتر نمیتونستم توضیح بدم….

7. اميدشه بور گفت:

من کاری به مسائل سیاسی ندارم . ولی فکر میکنم واقعا تمام مردم جهان مدیون تلاشها و زحمات دانشمندان و مخترعان امریکای هستن

8. panir گفت:

عبور از مدار ون الن که در اطراف زمین قرار داره، با تکنولوژی اون موقع چه گونه امکان پذیره. این در حالیه که تمرکز پرتوهای کهکشانی در اون مدار که طولش چندان هم کم نیس، اونقدر زیاده که احتمال بوجود آوردن عارضه های بیولوژیکی تا حد مرگ رو برای فضانوردان به همراه خواهد داشت. البته همیشه توجیحاتی برای پاسخ به این سوالات وجود داره، اما لزوما اون توجیهات هم درست نیس. امریکایی ها خودشون هم کم این مسئله رو زیر سوال نمی برن. همین قدر که کریستفر نولان در فیلم اینتراستلار بحث سفر انسان به ماه رو تنها صحنه سازی از ناسا برای پیروزی در رقابت فضایی با شوروی می دونسته. به نظر من نباس هر چیزی رو به سادگی و بدون دلیل منطقی پذریفت. شکی نیست که ناسا در پیشرفت تکنولوژی نقش بسزایی داشته است اما باید فراموش نکنیم که شوروی اولین ماهواره رو در مدار قرار داد. اولین انسان رو به خارج جو فرستاد. اولین زن رو به خارج جو فرستاد. اولین پیاده روی فضایی رو انجام داد. ۱۰ ایستگاه فضایی در مدار زمین قرار داد که معروف ترینش میر است. چه طور در اون اثر یهو امریکا می تونه انسان به ماه بفرسته. باس در موردش فک کرد.

• هادی گفت:

شما که شوروی رو در همه چیز اولین می دونید همین شوروی صحت رفتن انسان به ماه رو توسط آمریکایی ها تایید کرد.اینکه خود آمریکایی ها خودشون کم این مساله رو زیر سوال نمی برند و فیلم در این مورد می سازند نشان از جامعه باز و آزاد داره که هرکسی نظرشو می تونه آزادانه بگه و حتی فیلم بسازه و ودلیل نمیشه که به این خاطر بگیم سفر به ماه خیال بوده.
      فقط به همین فکر کنید که اگر سفر به ماه خیال بود همین شوروی که به شدت با آمریکا در رقابت بود قطعا همون موقع مچ آمریکا رو می گرفت و رسواش می کرد چون مساله حیثیتی بود و اونا قطعا از من و شما هم ابزار بهتری برای بررسی داشتند هم دانش فنی زیاد در مورد سفرهای فضایی.

• panir گفت:

اینارو اون بالام نوشته بود، چیز جدید بگو، تکرار مکررات بشرو نابود کرده، اولا والا این که شوری در اون مورد چیزی نگفته من سرچی نداشته ام، اگر شما مطمئنید مدرک رو کنید. ثانیا جواب مدار ون الن رو ندادید بزرگوار، ثالثا بنده نگفتم امریکایی ها نرفتن، بنده مثل هردانشمندی جا رو برای سفر کردن و نکردن امریکایی به ماه باز گذاشتم، نکته ای که حایز اهمیت است این است که بدون شک برای شبیه سازی سفر به مریخ، سفر به ماه مناسبترین شبیه سازی است. باید دید امریکایی ها که در دهه های ۴۰ و ۵۰ قرن ۲۱ قصد سفر به مریخ رو دارن، ایا دوباره(در صورت پذیرش هبوط آن ها به ماه در ده ۷۰ میلادی) به روی ماه فرود خواهند امد یا خیر
        ضمنا بنده عرض کردم که بهتر است در مورد هر انچه که می شنوی و نصف چیزهایی که میبینید بیشتر فک کنید.

• هادی گفت:

[email protected] تکرار مکررات می کنم برای اینکه بعضی وقتا باید مطلبیو تکرار کنی تا برای طرف مقابل جا بیفته.

“اولا والا این که شوری در اون مورد چیزی نگفته من سرچی نداشته ام،اگر شما مطمئنید مدرک رو کنید.”

این که میگید سرچی نداشتم نشون میده اصلا اهل تحقیق نیستید.من باید مدرک چیرو رو کنم مدرک اینکه شوروی کار آمریکایی هارو تایید کرده؟
        اینکه مقام های وقت فضایی شوروی چیزی در رد اون سفر نگفته اند یعنی تلویحا قبول کرده اند.مساله خیلی ساده است فکر می کنید آمریکا می تونست بپیچونه موقعی که شوروی ماهواره داشت انواع اقسام ابزار فضایی برای رصد کردن داشت.
        حالا من باید نشون بدم شوروی چیزی در این مورد نگفته اون زمان ؟ o-: خب شما چرا تحقیق نمی کنید که شاید در اون زمان مقام های فضایی شوروی حرفی سخنی در رد این سفر زده باشند اونا در اون زمان بهترین و موجه ترین افراد در این زمینه بودند چون بزرگترین قدرت و دانش در زمینه فضا در کنار امریکا بودند اگه پیدا کردید اینجا نشون بدید که شاید یک مثال نقضی برای حرف من باشد.
        مدار ون آلن رو ناسا جواب داده و دانش اونا هم در این زمینه بسیار فراتر از من است که دارید از من می پرسید.شما که دلایل ناسا رو قبول ندارید دلایل منو قبول میکنید :))
        شما می تونید به جای شنیدن و دیدن دنیارو اونطوری که دوست دارید ببینید 😉

9. پوریا گفت:

با درود
    من یک پرسش از هواداران نظریه توطئه دارم. آیا اگر قرار بود ناسا سفر به ماه را صحنه سازی کنه پرچمو صاف و بدون هیچ موجی نمیذاشت تا طبیعی به نظر برسه یا پس از بارها بازبینی فیلم نمیفهمید که هیچ ستاره ای تو آسمون نذاشته یا اینکه زیر سفینه یک حفره کوچیک درست کنه که کسی شک نکنه یا محل تابیدن نور را جوری تنظیم کنه که کسی شک نکنه یا………..
    یعنی میخواهید بگید تیم فیلم برداری که دولت آمریکا انتخاب کرده اینقدر ضعیف بوده
    و آیا به این فکر کردید نظریه تشکیل ماه (که از برخورد یک سیاره به زمین به وجود اومده ) از سنگ هایی که از ماه آورده شد وبه دنبال تحقیقاتی که روی سنگ ها شکل گرفت به وجود اومد
    پاسخ ندید فکر کنید

• panir گفت:

اولا سیاره نبوده بلکه سنگ آسمانی بوده، در ابتدا شروع منظومه شمسی چیزی به نام سیاره وجود ندارد. ثانیا مگر شما نمی گید که سیاره ماه تکه جدا شده از زمین است. بنابراین خاک این سیاره بر روی زمین نیز پیدا می شود. ثالثا لزوما میزان خاکی که امریکا به انها برای سفر به ماه استناد می کند ممکن است از برخوردهای شهابی باشد که بر روی زمین ایجاد شده است. باید توجه داشت که سالهاست که ما اسپکترومتری شده است. به این مفهوم که میزان عناصر موجود درآن محاسبه شده است. ساختن خاکی که این خواص را داشته باشد کار دشواری برای ناسا نخواهد بود.
      در مورد مسئله ناشی بودن گروه فیلم برداری هم، بله امکان دارد که تیم فیل برداری به شدت ناشی بوده اند. ایا انسان ها بدون اشتباه هستند. اون ها هم انسان اند و اون ها هم اشتباه می کنند.
      تمام مسائل بیان شده ابهاماتی است که به دلایل ارائه شده برای سفر به ماه وارد شده است. و نویسنده به هیچ وجه قصد کم اهمیت جلوه دادن این سفر را ندارد. در صورتی که پاسخی برای این ابهامات وجود داشته باشد. خوشحال خواهیم شد.

10. طراحی سایت گفت:

ممنون از مقاله ارزشمندتون

11. panir گفت:

منبع. ویکی پدیا:
    ئوری‌های توطئه فراوانی مطرح شده‌اند. نظریه‌ای وجود دارد که بیان می‌کند، اصلاً فرودی اتفاق نیفتاده است و کارکنان ناسا (و بعضی اوقات دیگران) دروغ می‌گویند؛ و یا اینکه فرود اتفاق افتاده ولی نه به شکل گفته شده است. نظریه پردازان توطئه روی شکاف‌ها و تناقضات در موارد ثبت شده‌های قدیمی در ماموریت‌ها تمرکز دارند. رایج‌ترین ایده این است که فرود با سرنشین از اول تا آخر یک دروغ بوده است. بعضی‌ها معتقدند که تکنولوژی فرستادن انسان به ماه ناقص بوده و یا کمربند وان آلن، شراره‌های خورشیدی، بادهای خورشیدی، خروج جرم از تاج خورشیدی و پرتوهای کیهانی این سفر را غیرممکن می‌کنند

• ZEYNAB گفت:

خوشگل من !
      اولا شما سایت بیگ بنگ رو قبول داری یا نه؟
      دوما اگه سایت بیگ بنگ رو قبول داری شما که انقد با افتخار مینویسی منبع: ویکی پدیا اول این مطلب رو بخون:
      سوما اون منظورش بدون وسایل و تجهیزات بوده!
      چهارما خودتم نوشتی: نظریه پردازان “توطئه” پس دیگه هیچی نگو !!!
      در اخر: امیدوار این دیدگاه کاری کنه که انقد به توطئه و خیالبافی و خرافات بازی نپردازی خوشگل من!!!

12. جمشید گفت:

درود.
    شما هر گونه که مایلید بی اندیشید!چرا که اندیشیدن حق شماست. روزگاری سوفستایان!کمربندن،ون آلن را بهانه…!چند صباحی بهانه سایه های عکس ها!روزگاری پرچم!هر روز بهانه تازه ای برای زیر سوال بردن این سفر!اگر ایالات متحده این کشور بزرگ و ستودنی که بشر امروز اکثریت افتخاراتش را در عصر فضا مدیون انهاست، نبود!!!زمین سیاره…!

13. حسین گفت:

یه سوال که برای خود من به وجود امده این است که ما هر چی تا به حال عکس فضایی دیدیم زیاد با کیفیت نبوده اما اینکی خیلی باحاله و به نظر من یه ذره فانتزی ماننده اما من خود از تایید کنندگان این سفرام

14. علی گفت:

قسمت طنز مسئله اینجاست. اونایی که حداقل در مملکت خودمون این سفر رو یک شبیه سازی استودیویی می دونند از درک مسائل ابتدایی فیزیک و ریاضی هم عاجز هستند چه برسه به اخترشناسی. یه چیزهایی لابه لای ویکی پدیا و وبلاگ های زرد میخونند و هی تکرار می کننند.
    مثلا طرف میگه: ” اگر اون موقع رفتن چرا حالا نمیرن؟! ” خب عزیزدل من این همه هزینه کنند واسه چی؟ وقتی چیز تازه ای پیدا نکردند! اونا الان دیگه به مریخ فکر میکنند و ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم.
    دلایل ناسا هم کاملا منطقی و از لحاظ علمی و فنی قابل استناد.

15. میلاد گفت:

دوست عزیزی به درستی گفتن که شکاکان حتی از قوانین پایه فیزیک هم عاجز هستن و واقعا درکی از این ماجرا ندارن. و در جای دیگر به درستی گفته شده اگر دروغی بود همون موقع شوروی رسوا می‌کرد و اما سومین چیزی که می‌تونم بگم برای چی دوباره هزینه بشه هنگامی که میتونن هزینه رو برای سفر به بهرام صرف کنم و اینکه واقعا من یک نفر با سواد توی این مخالفان ندیدم. یکی از دلایلی هم که شوروی عقب افتاد مرگ کارالیوف بود.

16. امید گفت:

یک سوالی برام پیش اومده:
    مکانیزم برگشت از ماه چی بوده؟ میدونیم برای فرار از جاذبه ماه باید به سرعت حدود ۲٫۵ کیلومتر بر ثانیه یا ۹۰۰۰ کیلومتر بر ساعت رسید. رسیدن به این سرعت – بدون تجهیزاتی مثل پرتاب کننده هایی که روی زمین وجود داره – چطور ممکنه؟ سوخت آن چطور تامین شده؟ همین الان هم یکی از مهمترین چالشها , وزن زیادِ سوخت و مخزنه که بعد از پرتاب از بدنه سفینه جدا میشن. اگه کسی جواب این سوال رو میدونه لطفا توضیح بده. ممنون.

17. محمد گفت:

سلام. مطلب رو خوندم و خیلی جذاب و ارزشمند بود همچنین دیدگاه های متفاوت دوستان عزیز هم قابل توجه هستن؛ اما اگه همه تعصب نسبت به یک جناح و یک سو رو بذاریم کنار، هنوز این شک وجود داره…یعنی نمیشه به طور قطع گفت که کدوم گروه درست میگن(گروه مخالف نظریه توطئه و یا گروه موافق) کشورهایی مثل آمریکا که از انبوه اطلاعات و فناوری های مدرن و بروز برای پیشبرد اهداف خودشون استفاده میکنن این واقعیت رو در ذهن مردم ایجاد میکنن که حتما امکان فرود رو ی ماه در اون سالها و موفقیت های و دستاوردهای روزانه هستن و واقعا حقیقت دارن و این قابل انکار نیست؛ اما از طرفی سیاستهای مختلف و به نوعی آفتاب پرستانه مسئولان مربوط به بخش هوا و فضا و یا سیاست های کلی سیاستمدارن کشورهایی مثل آمریکا، از ابتدای تشکیل تا به امروز به نوعی کم اعتمادی مردم رو نسبت به صحبتها و اقدامات صورت گرفته هم به طور روز افزون افزایش میده و حالا اینکه بگیم کدامیک حقیقت رو میگن،خدا میدونه…بهتره از بحث های بیجا پرهیز کنیم چون حقیقت رو برای ما روشن نمیکنه!

• محسن گفت:

درود
      اتفاقن اگه تعصب رو بذاریم کنار می فهمیم که نظریه توطئه توهمی بیش نیست و اون اتفاق رخ داده.

من نمی دونم چرا اونایی که می گن سفر به ماه خال بندی بوده همش، یه کم “فکر” نمی کنن. هی می گن آمریکا انقدر پیشرفته بوده که همه چیو صحنه سازی کرده یا اونی که میگه خاک رو ساختن و اینا معلومه اصن نمی دونه اسپکترومتری چی چی هست.
      اون وقت می گن آمریکا با این همه تکنولوژِی و ادعا و در اوج رقابت فضایی و جنگ سرد با شوروی، مهم ترین صحنه سازی تاریخ شونو دادن به یه گروه فیلم ساز ناشی!
      اگه یه اپسیلون به این دلیل مسخره شون فکرکنن خیلی چیزا روشن می شه.
      اگه صحنه سازی بود که یه همچین کار مهمی رو می دادن به حرفه ای ترین گروه و ۵۰۰بار بازبینی می کردن تا این به ظاهر سوتی های بچه گانه توش نباشه.

18. محمد گفت:

با سلام
    بعضی دوستان گفتند که ناسا دیگه به رفتن به ماه فکر نمیکنه و داره به فتح مریخ فکر میکنه . اما خود ناسا برای فضاپیمای اوریون برگشت به ماه رو در اولویت نسبت به رفتن به مریخ قرار داده و اذعان کرده فرود انسان روی ماه تا سال ۲۰۲۳ غیر ممکنه . برای اطلاع بیشتر میتونید برنامه پرتاب های احتمالی فضاپیمای اوریون رو ببینید . البته با توجه به تعویق های مکرر در سال های اخیر بعید هست تا قبل از سال ۲۰۲۵ فرود انسان روی ماه ممکن بشه .