بیگ بنگ: بر اساس یافته‌های یک تحقیق، پرندگان مهاجر، همزمان با افزایش دمای جهان زودتر از موعد به زادگاه خود بازمی‌گردند. مطابق تحقیق انجام شده توسط دانشگاه ادینبورگ، پرندگان به طور متوسط به ازای هر یک درجه افزایش دمای جهان، یک روز زودتر به زادگاه تابستانی خود بازگشته‌اند.

 تحقیق انجام شده دربرگیرنده گونه‌هایی مانند چلچله است که به مقاصد دور مهاجرت می‌کنند.
تحقیق انجام شده دربرگیرنده گونه‌هایی مانند چلچله است که به مقاصد دور مهاجرت می‌کنند.

به گزارش BBC، در این تحقیق، صدها گونه پرنده در کل پنج قاره رصد شده است. امید می‌رود که این تحقیق به دانشمندان کمک کند تا واکنش گونه‌های مختلف را به تغییرات اقلیمی پیشبینی کنند. مهاجرت تابستانی بی‌هنگام پرندگان، حتی اگر زمان مهاجرتشان فقط به مدت چند روز جابه‌جا شود، ممکن است منجر به این شود که نتوانند به حداکثر منابع لازم – از جمله غذا و محل مناسب آشیانه – دست پیدا کنند.

از طرف دیگر، مهاجرت دیرهنگام نیز می‌تواند بر زمان تولد جوجه پرندگان اثر بگذارد و شانس بقاء را از آنان بگیرد. در این تحقیق، نشان داده شده که پرندگانی که به مسیرهای دور مهاجرت می‌کنند و معمولاً واکنش کمتری به افزایش دما دارند، بیشتر از همه گونه‌ها متضرر می‌شوند. زیرا پرندگان دیگر با زودتر رسیدن به مقصد، شرایط محیط را به نفع خود رقم می‌زنند.

تاثیرات گرمایش زمین بر جانداران

تاکوجی اوسوئی از دانشکده علوم طبیعی دانشگاه ادینبورگ گفت: «زمان فعالیتهای مرتبط با شروع بهار – از جمله شکوفه‌زدن و زاد و ولد – برای بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری در حال تغییر است. اکنون ما جزئیات بیشتری را درباره چگونگی تغییر زمان مهاجرت دربین گونه‌های مختلف پرندگان در اختیار داریم. همچنین، می‌دانیم که این تغییرات زمانی در بین همه گونه‌ها یکسان نیست و با یکدیگر فرق دارد. آگاهی از این جزئیات می‌تواند به ما کمک کند که پیش‌بینی کنیم پرندگان مهاجر چگونه خود را با شرایط متغیر زادگاهشان هماهنگ می‌کنند.»

birdsتحقیق دانشگاه ادینبورگ در پی این بود که بداند گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر که از عواملی همچون تغیرات فصلی دما و میزان در دسترس بودن غذا خط می‌گیرند، چگونه عادات خود را در طول زمان و با افزایش دمای زمین تغییر داده‌اند. محققان، سوابق و اسنادی را درباره رفتار پرندگان مهاجر بررسی کرده‌اند که در بعضی موارد تا سیصد سال قدمت دارند.

این تحقیق بر پایه سوابقی که توسط دانشمندان یا مشتاقان آماتور ثبت شده‌اند، استوار است. مثلاً یادداشت‌های دیوید تورو، طبیعت‌شناس آمریکایی در قرن نوزدهم یکی از منابع مورد استفاده آنان بوده‌است. گونه‌های مورد تحقیق شامل پرنده‌های کوچ‌کننده به مقاصد دور (مانند چلچله) و مقاصد نزدیک‌تر (مانند دم‌جنبانک) می‌شود. این تحقیق در ژورنال علمی «انیمال اکولوژی» منتشر شده و انجمن تحقیقات علوم طبیعی بریتانیا (NERC) پشتیبان آن بوده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: BBC

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.