بیگ بنگ: کشف پروتینی متعلق به موجوی بنام کندرو یا تاردیگرید(Tardigrada)، که دی‌ان‌ای انسانی را از صدمات ناشی از اشعه ایکس ایمن نگاه می‌دارد،‌ جامعه دانشمندان را شگفت‌زده کرده است.

135623132وقتی سلول‌های انسانی کشت شده در این پروتئین تازه در معرض تابش اشعه قرار می‌گیرند، میزان خرابی آنها به نصف کاهش می‌یابد. تاکوما هاشیموتو، زیست‌شناس دانشگاه توکیو و محقق ارشد این کار تحقیقی می‌گوید: «ما بسیار شگفت‌زده شدیم که چطور یک ژن به تنهایی می‌تواند میزان مقاومت سلول‌های کشت شده انسانی را اینطور بالا ببرد.»

تاردیگرید یک جانور آبزی کوچک با هشت پا است. این گونه جانوری متعلق به شاخه‌ای از پوست‌اندازان است که کُندرو-تباران نامیده می‌شوند. کندروتباران بسیار کوچک هستند (بزرگترین آنها تنها یک و نیم میلی‌متر طول دارد). این موجود سال‌هاست که توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است. بدن این موجودات قادر به تحمل وضعیتی است که هیچ موجود زنده شناخته شده دیگری در آن قادر به ادامه حیات نیست.

tardigradaاین موجودات در دمای منفی ۲۷۳ درجه سانتیگرادو دمای جوش آب 95 درجه سانتیگراد زنده می‌مانند. همچنین بدن بسیار کوچک این جانوران قادر به تحمل فشار بسیار زیاد کف اقیانوس‌هاست. در سال ۲۰۰۷، هزاران تاردیگرید همراه با یک سفینه فضایی به فضای خارج از جو کره زمین فرستاده شدند. در فضای خارج از اتمسفر، نه تنها هوایی برای تنفس وجود ندارد، بلکه پرتوهای مرگ‌آوری هم از تمام جهات در حرکت هستند. بسیاری از این حیوانات زنده به زمین بازگشتند و حتی برخی از گونه‌های ماده آن بعدها بچه‌هایی سالم هم داشتند. در یک پژوهش دیگر مشخص شد که این جانواران می‌توانند سال‌ها بدون آب و غذا زنده بمانند.

دانشمندان هنوز نمی‌دانند که این جانور- که اندازه یک دانه گندم است- چطور می‌تواند در این شرایط زنده بماند. اغلب محققان می‌گویند که دی‌ان‌ای این جانوران قابلیت احیا و دوباره‌سازی خود را دارد، به‌ویژه وقتی از یک شرایط خشکی یا مضیقه شدید به حالت عادی باز می‌گردند. اما در این یافته تازه، تیم تحقیقاتی ژاپنی متوجه شد که پروتئنین Dsup که تنها در این موجود یافت می‌شود، قابلیت «سپر شدن» برای حفاظت از دی‌ان‌ای انسان را هم دارد. دانشمندان امیدوارند که این کشف تازه، منجر به یافتن روش‌هایی برای محافظت انسان در برابر پرتوهای مضر شود. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله علمی Nature Communication منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.