بیگ بنگ: وقتی صحبت از عوامل مختلفی که موجب پیدایش و تکامل انسان بر روی زمین می شود شما به کدامیک اشاره می کنید؟ طبعا اولین اشاره ها به سوی عوامل مهمی است همچون وجود آب و به ویژه فاصله خاص زمین از خورشید که آب را مایع نگه می دارد. افراد ریز بین به وجود ماه، مشتری، حشرات و … نیز اشاره خواهند کرد. اما آیا کسی می داند که حتی بدون وجود علفها نیز آدمی مسیر تکامل خود را طی نمی کرد؟!

best_tبه گزارش بیگ بنگ، در گذشته دور علفها گیاهان مظلوم کوچکی در زیر پای درختان بودند که از معدود نور رد شده از برگهای درختان تغذیه می کردند. اما شرایط زمین تغییر کرد و علفها تهدیدهای طبیعی پیش روی خود را به بهترین فرصت تبدیل کردند. این خرده پاها با استفاده از همین فرصتها، بزرگترین انتقام را از درختان گرفتند و با نابود کردن میلیونها درخت، بخش وسیعی از زمین را به قلمرو خودافزوده و در نهایت به سلطان گیاهان زمین تبدیل شدند! نکته عجیب اینکه در نهایت این علفها بودند که تکامل و حتی تمدن آدمی را رقم زدند! بدون علفها آدمی نبود!

اما این داستان علمی عجیب چگونه اتفاق افتاد؟

اولین خوش شانسی علفها کاهش گاز دی اکیسید کربن در جو زمین تا یک ششم قبل بود. ساز گاری علفها در جذب این گاز اولین قدم در طول این راه بود. با این حال بزرگترین قدم زمانی برداشته شد که حدود 8 میلیون سال قبل خشکسالی بیشتر نقاط زمین را فرا گرفت و علفها …. علفها با یک جرقه آتش می گرفتند. آنها در ابتدا خود و سپس همه چیز از جمله درختها را می سوزاندند! نکته جالب اینجاست که علفها پس از آتش سوزی و این خود کشی دسته جمعی به سرعت رشد می کردند و قلمرو درختان را از آن خود می کردند. آنها در طول سالها میلیونها درخت را سوزاندند و جای پای خود را محکم نموده و اینگونه اقلیم زمین را دگرگون کردند.

DLE_2904_700-prairie-burn-in-full-force_19Nov2011چگونه علفها پیدایش انسان را رقم زدند؟

محیط سرسخت علفزار نسبت به جنگل، چه از جهت کمبود منایع غذایی و چه از لحاظ امنیت کمتر، سبب باهوش تر شدن گونه ای از شامپانزه ها شد. این گونه در شرق آفریقا به تدریج ناچار به ایستادن و راه رفتن شدند و از اینجا بود که شاخه انسان از شامپانزه جدا شد و مسیر تکاملی خود را پیش گرفت و طی 5 میلیون سال بعدی گونه همو ساپینس یا انسان عاقل که خود ما هستیم منشعب شد.

amigos3چگونه علفها تمدن آدمی را نیز رقم زدند؟

حدود ۱۲۰۰۰ سال قبل در ناحیه ای در ترکیه امروزی یک جهش ژنتیکی در علفی به نام گندم وحشی موجب نقطه عطفی در تاریخ انسان شد. این جهش باعث اتصال محکم دانه های گندم به ساقه آن شد. اکنون دانه ها به راحتی جدا و پراکنده نمی شدند. این جهش مناسبی نیست و می توانست در مدت کوتاهی سبب انقراض این نوع گندم شود، اما آدمی نهایت استفاده را از این علف برد، چون گندمها جدا و پراکنده نمی شدند، انسانها آن را پرورش دادند و پس از کاشت و برداشت، از آن آرد و نان درست کردند و به یک منبع بزرگ و قابل ذخیره از انرژی دست یافتند و این آغاز جهش آدمی از عصر شکار به عصر کشاورزی بود! عصری که به تمدن انسان امروزی ختم شد!

نویسنده و گردآوری: احمد مصدر / سایت علمی بیگ بنگ

منبع: How to Grow a Planet , The Grass

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.