ژن عامل رشد جنین مشخص شد

بیگ بنگ: محققان در پژوهشی تازه موفق شدند بخشی از ژنوم که عامل رشد و نمو و بالیدگی جنین می‌شود را مشخص و راه ارتباط با آن را بیازمایند.

dnaبه گزارش بیگ بنگ به نقل از سرویس خبری آنا، دانشگاه ییل آمریکا یکی از معتبرترین‌های جهان در بسیاری از حوزه‌های دانش است و این‌ بار در حوزه زیست‌شناسی سلولی و مولکولی توانسته سرو صدایی به پا کند. استفاده از باکتری‌های خاص و ایجاد تغییرات ژنتیکی از جمله تکنیک‌های زیست‌شناسی‌ است که سال‌هاست شناخته شده است و مورد استفاده قرار می‌گیرد اما اینکه کدام بخش از ساختار ژن را باید هدف قرار داد، یکی از پیچیده‌ترین سؤالات است.

اکنون دانشمندان دانشگاه ییل آمریکا موفق شده‌اند با تحقیق روی گورخرماهی(Zebrafish) ژنی که مسئول رشد و تکامل جنین است را شناسایی کنند. این ژن کار اجرای دستوراتی که از RNA والد دریافت شده را برعهده دارد و ماشه اجرای هر دستورالعمل در زمان خاص خود را فعال می‌کند. نتایج تحقیق تازه نشان می‌دهد که مراحل رشد و تکامل جنین، از طریق مادر به سلول داده می‌شود اما اجرای این دستورات در کنترل ژنی‌ است که در جنین وجود دارد و هر بخش از نقشه را در زمانی که به آن نیاز است اجرا می‌کند. با استفاده از یافته‌های تازه، دانشمندان می‌توانند مهندسی ژنتیک جنین را وارد عصر تازه‌ای کند و از سوی دیگر ژن‌های عامل سرطان و بیماری‌های مانند آن را شناسایی و برای جلوگیری مؤثر از آنها برنامه‌ریزی کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: engadget.com